Ľudia krútia hlavou nad cenami novej služby Mint. Ako je na tom prenájom elektrických kolobežiek v zahraničí?
V mnohých mestách vo svete, ale aj na Slovensku funguje systém zdieľaných bicyklov, ktoré využívajú turisti či ľudia cestujúci napríklad do práce. Konkurenciou im však budú elektrické kolobežky, ktoré sú čoraz obľúbenejšie. V niektorých štátoch táto služba už dlhšiu dobu funguje, no na Slovensku ju máme len niekoľko hodín.
Elektrické kolobežky sa tešia veľkej obľube nielen u nás, ale aj v zahraničí. Alternatívne spôsoby dopravy sú na vzostupe a preto sa niet čomu čudovať, keď sa objavujú stále nové služby. V dnešnom rýchlo sa rozvíjajúcom svete je práve mikro-mobilita dôležitou súčasťou dopravy. Elektrické kolobežky, či bicykle predstavujú alternatívu pomocou ktorej sa rýchlo, ekologicky a pohodlne dokážeš prepraviť na akékoľvek miesto.
Na Slovensku je prvý Mint
Mint prišiel do Bratislavy s kolobežkami Ninebot KickScooter by Segway. V súčasnosti ich je vyše 20, no očakáva sa, že ich počet bude postupne pribúdať. Navyše na oficiálnej stránke je informácia o tom, že budú pribúdať aj ďalšie mestá. Ktoré to budú a v akom časovom horizonte však zatiaľ nie je známe.
Odomknutie kolobežky je spoplatnené sumou 1 €, pričom každá prejdená minúta stojí 0,15 €. Celodenný prenájom stojí 30 €. Pri každej jazde sa ti však odráta aj suma 4 €, ktorá je braná ako depozit pre platobné karty. Ak poplatok za jazdu je nižší ako suma depozitu, tak poskytovateľ vráti zvyšnú sumu do 2-5 dní na tvoj účet. Ak poplatok za jazdu je vyšší ako suma depozitu, konečná suma bude zvýšená a na konci jazdy sčítaná.

V našom rýchlom teste sme prešli 500 metrovú trasu, ktorá nás stála 1,75 €. Najväčším mínusom je aplikácia, ktorá by si zaslúžila aktualizáciu, nakoľko jej funkčnosť nie je stopercentná a pôsobí lacným dojmom. V každom prípade je veľké plus, že sa v Bratislave spustila táto služba, ktorá si určite svojich fanúšikov nájde. Veríme, že aplikáciu sa podarí vylepšiť a s narastajúcim záujmom sa možno dočkáme aj väčšieho počtu kolobežiek.
V okolitých krajinách funguje viacero služieb, ktoré prevádzkujú zdieľané elektrické kolobežky.
U našich západných susedov z Českej republiky funguje americký startup Lime. Ten prevádzkuje v Prahe vyše 1500 vlastných kolobežiek Lime-S, pričom sa postupne do prevádzky dostávajú aj nové odolnejšie kolobežky Lime-S Generation 3.
Odomknutie kolobežky stojí 25 Kč (0,98 €) a každá prejdená minúta vychádza na 4 Kč (0,16 €). V Českej republike sa Lime spojil s Uberom a preto je možné mať v jednej aplikácii možnosť objednať si taxi alebo zistiť, kde sa nachádza najbližšia voľná kolobežka. Firma začiatkom roka 2019 podľa portálu Czechcrunch.cz uviedla, že v Prahe využilo prepravu kolobežkami už vyše 50 tisíc ľudí, no presné čísla známe nie sú.
Viedeň má najväčší výber
V neďalekej Viedni prevádzkuje systém zdieľaných kolobežiek viacero spoločností. Ako v Prahe, tak aj tu sa nachádza americký startup Lime so svojimi kolobežkami Lime-S a Lime-S Generation 3. Cena za odomknutie kolobežky je 1 € a každá minúta stojí 0,15 €.
Služba goUrban vychádza 0,21 € za jednu minútu, no napríklad celodenný prenájom stojí „len“ 20 €. Používateľ má na výber aj ďalšie služby ako Bird, Tier, Byke, či Circ, pričom všetky majú stanovenú rovnakú cenu 1 € za odomknutie a 0,15 € za minútu jazdy. Všetky služby fungujú pomocou aplikácie, pričom platba prebieha cez kreditnú kartu.

V Budapešti zatiaľ skúšobná prevádzka
Aj v Budapešti pôsobí spoločnosť Lime, ktorá prevádzkuje zdieľané elektrické kolobežky pomerne krátko. Dostupné sú kolobežky S-Lime, ktoré majú dojazd približne 50 kilometrov a maximálnu rýchlosť okolo 20 km/h. Cena za odomknutie kolobežky je zatiaľ stanovená na 250 HUF (0,77 €), pričom každá minúta stojí 50 HUF (0,15 €). Po skončení skúšobnej prevádzky sa počíta s väčším počtom kolobežiek, ktoré budú dostupné v rámci celého mesta.
Aplikácie vyzývajú na bezpečnosť, no v Prahe 2 sú dočasne zakázané
Všetky spomenuté služby majú toho veľa spoločného. Na to, aby bolo možné elektrickú kolobežku vôbec použiť, je potrebné bezplatné stiahnutie mobilnej aplikácie. Následne sa používateľ zaregistruje a zadá údaje zo svojej platobnej karty. Na každej kolobežke sa nachádza QR kód, ktorý stačí naskenovať a kolobežka ťa upozorní zvukovým, prípadne aj svetelným signálom, že je odomknutá a pripravená na jazdu.
S kolobežkou je možné jazdiť po vyznačených trasách v aplikácii, ako aj po pravej strane na vozovke, chodníkoch, či cyklotrasách, no všetko záleží od predpisov a zákonov v danej krajine, či meste. Takmer každá aplikácia informuje používateľa o tom, aké trasy sú pre jazdu na kolobežke vhodné, no nezabudne upozorniť ani na dodržiavanie bezpečnosti.

Väčšina aplikácií umožňuje po skončení jazdy ponechať kolobežku voľne odstavenú kdekoľvek v rámci mesta v ktorej služba pôsobí. Niektoré aplikácie ti dokonca ukážu virtuálne stanice, kde je možné kolobežky ponechať. Ide v podstate o pár miest v danom meste, ktoré sú vhodné na odstavenie kolobežky tak, aby nikoho neohrozovali a zároveň, aby bolo zamedzené ich poškodeniu.
Stávalo sa totiž veľmi často, že používateľ zaparkoval kolobežku na miesto, kde zavadzala vozidlám alebo chodcom. Napríklad v mestskej časti Praha 2 elektrické kolobežky dočasne zakázali, nakoľko sa stalo viacero prípadov, kedy používatelia ohrozovali svojou bezohľadnou jazdou chodcov.
Ceny v okolitých krajinách sú rovnaké, no stále priveľmi vysoké
Ceny za jazdu sú väčšinou rovnaké, no aj keď sa v niektorých prípadoch líšia, tak ide o zanedbateľné rozdiely. Väčší rozdiel môžeme však spozorovať medzi bratislavskou službou Mint a viedenským goUrban. Rozdiel v cene za celodenný prenájom je totiž až 10 € v neprospech Mintu, čo je naozaj veľa.

Zdieľané kolobežky určite majú svojich fanúšikov a ďalší budú určite pribúdať. Taktiež budú mať aj svojich odporcov, no tomu sa nevyhne pravdepodobne žiadna nová služba. V každom prípade je však jazda pomerne drahá a nevieme si predstaviť jej využívanie na dlhšie trasy, prípadne každý deň. Na prejdenie krátkych úsekov v rámci centra mesta, keď si to situácia vyžaduje je to však dobré riešenie.
Zdieľané kolobežky určite zaujmú aj turistov, ktorí tak budú mať možnosť dostať sa od pamiatky k pamiatke rýchlejšie. Časom sa možno u nás aj v okolitých krajinách dočkáme prijateľnejších cien k čomu by mohol prispieť väčší záujem zo strany používateľov a v neposlednom rade konkurenčný boj.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“


