Startup Astro Mechanica založený v roku 2021 Ianom Brookom, prináša do letectva zásadnú inováciu. Tou je tzv. turboelektrický adaptívny motor, ktorý dokáže pracovať efektívne na subsonických aj supersonických rýchlostiach. Tento motor, ktorý kombinujúci technológie z elektrických vozidiel a špičkového leteckého inžinierstva, má potenciál zmeniť pravidlá hry v oblasti leteckej dopravy. Na tému upozornil portál NewAtlas.

Ako funguje?

Motor je unikátny tým, že rozdeľuje svoje komponenty na dve časti. Turbogenerátor vyrába elektrickú energiu, ktorá poháňa elektromotory ovládajúce kompresor a turboventilátor nezávisle od seba. Táto flexibilita umožňuje motoru optimalizovať výkon podľa rýchlosti a režimu letu.

 

Astro Mechanica

Motor funguje v troch režimoch:

  1. Režim 1: Elektromotory poháňajú „blisk“ (lopatkový disk), ktorý nahrádza tradičné ventilátorové lopatky. Tento režim je bez spaľovania a je ideálny pre úsporný let pri nízkych rýchlostiach.
  2. Režim 2: Pridáva sa turbojetové spaľovanie, pričom kompresor poháňajú elektromotory. Tento režim umožňuje efektívne dosiahnuť nadzvukové rýchlosti.
  3. Režim 3: Funguje ako ramjet (náporový motor) bez pohyblivých častí. Pri vysokých rýchlostiach (až Mach 3) využíva iba tlak vzduchu na zabezpečenie dostatočnej kompresie pre spaľovanie.

Na rozdiel od tradičných motorov, ktoré excelujú len v špecifických rýchlostiach, tento motor funguje efektívne pri akejkoľvek rýchlosti. Pri pomalých rýchlostiach prekonáva spaľovacie turbíny v úspore paliva a pri vysokých rýchlostiach rieši problémy turboventilátorov s odporom.

Astro Mechanica

S takýmto motorom by legendárny Concorde mohol mať až o 61 % väčší dolet, tvrdí Ian Brooke. Navyše, menší prototyp tohto motora už dosiahol rýchlosť 900 m/s, čo predstavuje približne Mach 3.

Jedným z hlavných cieľov Astro Mechanica je zníženie nákladov. Súčasné motory, ako CFM LEAP-1B, používané v lietadlách Boeing 737 MAX, stoja približne 14 miliónov dolárov. Brooke tvrdí, že jeho motor bude lacnejší, jednoduchší na údržbu a už v základe pripravený na supersonický let.

Astro Mechanica

Ďalšou výhodou je pohon na kvapalný zemný plyn, ktorý je desaťkrát lacnejší ako tradičné palivá, má vyššiu energetickú hustotu a produkuje o 30 % menej CO2. Motor je navyše pripravený na pohon syntetickým metánom, čo môže zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť letectva.

Astro Mechanica plánuje v blízkej budúcnosti postaviť experimentálne lietadlo poháňané týmito motormi, ktoré by mohlo letieť nonstop nadzvukovo zo San Francisca do Tokia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú