Luxusné SUV-čka sú v automobilovom svete nesmierne vyhľadávaným artiklom. Prím hrá najmä nemecký trojlístok – Audi, BMW a Mercedes. Ich kultové modely sa totiž stali stelesnením tohto segmentu, ktorý každoročne láka bohatšiu vrstvu motoristov so skutočne špecifickými požiadavkami. Voči nemeckým velikánom však mnohokrát vyrukujú o niečo menšie automobilky, ako Jaguar s modelom F-Pace či práve nami testovaný Lexus RX450h z krajiny vychádzajúceho Slnka. Dokázali Japonci vyrobiť samuraja, ktorý nenápadne uchmatne všetky esá z rukáva tradičným konkurentom? Dnes sa teda nejdeme zameriavať na jazdné vlastnosti.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Namiesto toho sa pozrieme na to, čo v poslednej dobe hrá v prípade áut jednu z najdôležitejších vlastností – technologická výbava. Moderné automobily sú totiž doslova technologické skvosty na kolesách s výpočtovým výkonom, ktorý pokojne dorovnáva poloprofesionálne počítače. Rôzne bezpečnostné prvky, WiFi / dátové pripojenia, autonómni asistenti a mnoho, mnoho ďalšieho docielili, že už dnes v autách nájdeme naozaj minimum vlastností z rokov minulých. Rozhodne to nie je na škodu, a tak sa pozrieme na to, prečo je Lexus RX450h tak vycibreným kúskom vo svojom segmente. Aj keď Lexus má len v Európe slabšie postavenie, Severná Amerika, Rusko a Ázia sú popredným miestom v rámci prémioveho trhu. Pohodlne sa usaď – exkluzívna motoristická jazda na FonTechu práve začína.

Keď sa myslí aj na prírodu 

RX450h skrýva za svojím nekonvenčným dizajnom plným aerodynamických prvkov dva motory. Jeden klasický benzínový a jeden elektromotor. Prvým je teda V6-ka s výkonom 193 kW, ktorý podporuje hneď dvojica elektromotorov. Jeden vpredu s výkonom 123 kW a jeden vzadu, ktorý dokáže vyprodukovať výkon 50 kW. Agilnosť tomuto SUV-čku následne dodáva aj krútiaci moment na úrovni 335 Nm, pričom toto SUV-čko vystrelí z 0 – 100 km/h za 7,7 sekundy. Pri výslednej hmotnosti 2715 kg je však kombinácia týchto prvkov skutočne postačujúca aj pre vodičov, ktorí majú o niečo „ťažšiu“ nohu. Technologickú vyspelosť Lexusu najviac vidieť práve pri práci elektromotora s benzínovým, kedy je výkon distribuovaný naozaj príkladne.

Systém pohonu štyroch kolies – E-FOUR (s automatickou prevodovkou E-CVT) – zabezpečuje, aby sa výkon hladko dávkoval v závislosti od terénu či potrebného výkonu. Následne na tento systém nadväzuje aj výber jazdných režimov, ktoré sa rozdeľujú na ECO, NORMAL, SPORT S a SPORT S+. Najzaujímavejšie sa choval ECO režim, ktorý vie automaticky vyhodnotiť, či potrebuješ výkon benzínového motora, alebo je plne postačujúci aj elektromotor. Ak som teda brázdil napríklad bratislavské ulice, elektromotor plne postačoval a vďaka rekuperačnému systému sa batérie konštantne dobíjali pri brzdení.

Lexus RX450h sa teda môže pochváliť skutočne inteligentným systémom rozdelenia výkonu či jazdných režimov a pre niekoho, kto aspoň trochu myslí na životné prostredie a čistokrvný elektromobil mu je jednoducho proti srsti, práve tento koncept môže zohrať kľúčového úlohu pri záverečnom výbere. Z radu bezpečnostných prvkov by som určite vypichol najmä monitorovanie prevádzky okolo vozidla, keďže v meste je vždy ťažké parkovať, a teda sa určite hodí, ak sú v aute dostupné takéto systémy, ktoré sledujú mŕtve uhly. Nechýba však ani povinný základ, ako adaptívny tempomat či systém udržiavania jazdných pruhov.

Z dizajnového hľadiska potom zaujmú fullLED svetlomety či automatické diaľkové svetlá, ktoré sa prispôsobia autám pred tebou aj oproti. Využívajú kameru systému pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (A-LKA). A nakoniec z praktického hľadiska nechýba automatické otváranie / zatváranie kufra, no s rýchlosťou, pri ktorej vyzerá slimák ako Usain Bolt. Japonci to však takto vymysleli zámerne. Tento čas je totiž presne nastavený interval na zatvorenie, keď ide človek ležérnym, pohodlným krokom od kufra a nasadne do auta. Jednoducho iná kultúra, iný štýl, no zmysel pre detail im rozhodne nechýba.

Veľmi praktickým prvkom je taktiež systém pre sledovanie mŕtvych uhlov za vozidlom. V praxi funguje nasledovne. Čidlá v rohoch zadného nárazníka detekujú vozidlá napríklad vo vedľajšom pruhu, ktoré vodič nevidí v spätných a keď dá znamenie, že chce zmeniť smer jazdy a do mŕtveho uhlu mu vojde iné vozidlo, okamžitě se aktivuje výstražný signál v spätnom zrkadle.

Zvnútra dôstojný konkurent pre Nemcov a nechýbajú ani technológie 

Keď som si po prvýkrát sadol do tohto Lexusu, okamžite som si spomenul, ako som sa vlastne cítil v konkurenčných modeloch od BMW alebo Mercedesu. Už roky totiž platí, že nemecké automobilky majú jednoducho najkrajšie spracovanie vnútra a celkovo je ich infotainment systém ďaleko pred konkurenciou. Japonci to robia diametrálne inak.

Cítiš, že sedíš v exkluzívnom a drahom aute (možno aj vďaka prítomnosti reálneho bambusového dreva…), no predsa to nie je také elegantné ako u konkurencii. Inžinieri z Japonska ešte stále používajú milión gombíkov na všetky možné funkcie. Výsledkom je chaos a chýba tomu trochu viac intuitívnosti. Možno pre „starú školu“ to nie je na škodu, no rozhodne by to chcelo viac minimalizmu, aby sa jeden z vlajkových modelov značky držal najnovších dizajnových trendov. Výbava sa potom celkovo rozdeľuje na 4 úrovne:

  • Comfort
  • Executive
  • F Sport
  • Luxury

Ale späť k podstate. Technologická stránka interiéru sa operia najmä o vlastný informačný systém Lexus Premium Navigation (na 80 % preložený aj do slovenčiny, čo určite nie je samozrejmosťou ani pri takto drahom aute), ktorý je primárne ovládaný cez 12,3-palcový displej na palubnej doske. Grafické spracovanie je elegantné, avšak chaotickosť bola problémom, s ktorým som sa počas používania stretával najviac. Negatívom je jednoznačne aj nešikovne riešený ovládač v stredovej konzole.

Ten je extrémne citlivý a neraz sa mi stalo, že som namiesto navigácie len jemným ťuknutím vkročil do nastavení vozidla. Chce to ale pár hodín a každý si zvykne, no netreba sa zľaknúť menšieho nepohodlia na začiatku a navyše sa dá v nastaveniach určiť, ako bude ovládanie reagovať, keď budeš prechádzať z jedného prvka na druhý. Do kategórie negatív zaraďujem aj chýbajúcu podporu nejakej formy zrkadlenia smartfónu (podľa informácií priamo z Lexusu ale v najbližšej aktualizácii táto funkcia už pribudne) alebo Android Auto / Apple Car Play, ktoré sa pomaly dostávajú už aj do strednej triedy. Vzhľadom k cenovke je tak tento prvok v dnešnej dobe už naozaj nutným základom.

Prejdime ale na pozitíva, ktoré pôsobia naozaj prakticky a Lexus si zaslúži palec hore. Hlavnú plochu obrovského displeja infotaiment systému si môžeš rozdeliť na dve časti – napríklad v jednej bude mapa navigácie a druhá bude miestom pre graf o spotrebe. Možností je niekoľko. K praktickosti sa pridáva aj dvojica USB portov (5V/2A), AUX výstup, 12V zásuvka a v priehradke je dokonca bezdrôtové nabíjanie hneď za radiacou pákou. Keď už sme pri stredovej konzole, k dispozícii je aj efektné koliečko na prepínanie jazdných režimov, pričom po prepnutí sa automaticky zmení aj grafické spracovanie displeja pri volante.

V ECO režime je primárne zamerané na to, aby si vedel, kedy pracuje elektromotor, kedy sa dobíja batéria, a kedy sa zas do prevádzky zapojí V6-ka. Na tomto displeji si potom, samozrejme, vieš pozerať spotrebu, aktuálne prehrávanú hudbu / rádio, tlak v pneumatikách alebo to, ako pracuje hybridný systém pohonu. Teda všetko to, čo vodič nutne potrebuje počas šoférovania.

Auto vieš dokonca pripojiť aj na WiFi a rovnako tak aj prepojiť so svojím smartfónom skrz Bluetooth. Pripojenie som skúšal na iPhone 8 Plus a počas používania som nepostrehol ani jeden problém. Unikátnou vlastnosťou RX450h je ale najmä systém Climate Concierge / Technologie Nanoe. Poriadne krkolomný názov, čo povieš? V zásade ale táto technológia umožňuje nepretržité sledovanie teploty v aute, respektíve vonku, vďaka čomu reguluje vyhrievanie interiéru. Dokonca vďaka infračerveným senzorom vzadu sleduje posádku a upravuje im teplotu. Následne technológia Nanoe vháňa záporne nabité ionty, ktorými čistí vzduch od škodlivých baktérií. Ty si tak vždy sadneš do navoňaného auta, ktoré bude sterilné takmer ako operačná sála.

Vďaka obrovskej obrazovke tak môžeš ako bonus ovládať napríklad aj klimatizáciu, a teda nemusíš využívať prepínače na palubnej doske. Na displeji však nechýba ani premietanie obrazu zo zadnej parkovacej kamery na jednej strane, zatiaľ čo na druhej je 360-stupňový obraz z kamier okolo celého auta. Vďaka týmto vymoženostiam teda bezpečne zaparkuješ naozaj hocikde v meste. Rovnako je pred vodičom premietaný aj  farebný head-up displej s rozmermi 240 x 90 mm, ktorý dokáže poskytnúť informácie o aktuálnej rýchlosti, využívanom motore či maximálnu povolenú rýchlosť, ktorú auto číta priamo na základe značiek, ktoré vidí na ulici.

A aby som zabudol – audio. Na palubnej doske sa hrdo pýši označenie Dolby Digital a Mark Levinson (celkovo je v aute 15 reproduktorov, ktoré dodávaju priestorové ozvučenie), čo by teda malo v konečnom dôsledku priniesť špičkové zvukové podanie pre celú kabínu, no efekt nie je až taký ohurujúci ako sa môže z tohto prémiového názvu zdať. V žiadnom prípade sa nejedná o vyslovene zlý zvuk, avšak hudobní fajnšmekri okamžite nájdu nedostatky.

Nekonvenčný krásavec, vďaka ktorému zapadneš do prémiovej spoločnosti

Vyzerá ako futuristický počin Japoncov, ktorý nepatrí na európske cesty. Lexus RX450h ale klame telom a za netradičným dizajnom sa skrýva plnokrvné luxusné SUV, ktoré sa nebojí vyzvať na priamy súboj hocijakú konkurenciu. Hybridný systém pohonu srší dobre odvedenou prácou a nesklame ani náročnejšiu klientelu. Vnútri síce možno budeš sprvu tápať medzi stovkami gombíkov a prepínačov, no v konečnom dôsledku si zvykneš a počas cestovania si vychutnáš maximálny komfort.

Moje výhrady tak smerujú jedine ku chudobnejšej technologickej výbave, ktorá postráda akékoľvek moderné informačne systémy (Android Auto / Apple Car Play) či ovládanie gestami, ktoré by rozhodne pomohli zvýšiť praktickosť počas šoférovania. Pri Lexuse sa teda stále tak trochu držia starých princípov, ktoré nie a nie pustiť. Najluxusnejšie SUV v ponuke japonskej automobilky ale rozhodne má čo ponúknuť aj v porovnaní s Audi, BMW alebo Mercedesom. Cenovka za základnú verziu potom začína na takmer 62 000 €, no môže sa vyšplhať až k závratným 83 600 €, ak zvolíš najvybavenejšiu verziu Luxury. A samozrejme ceny to rozhodne nie sú finálne, keďže v ponuke je ešte niekoľko vlastností patriacich do príplatkovej výbavy.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
50%
Chcem to
0%
Mám to
50%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Dávid Igaz
Šéfredaktor a spoločník FonTech.sk, no najmä technologický nadšenec, ktorý nepohrdne akoukoľvek novinkou. Ak by si sa potreboval o niečom poradiť, neváhaj a napíš mi na [email protected]