Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
Aktualizované 22.12.2025:
Minulý týždeň sa Európsky parlament a Rada dohodli v trialógu na provizórnej (politickej) dohode k nariadeniu o cirkularite vozidiel a spracovaní „end-of-life“ áut (ELV). Zároveň však stále platí, že kým neprebehne formálne schválenie v Parlamente aj v Rade a následne publikovanie v Úradnom vestníku EÚ, nejde o konečné záväzné pravidlá. Navyše, aj po nadobudnutí účinnosti sa počíta s tým, že sa nariadenie začne reálne uplatňovať až s odstupom.
Nejde o plošný zákaz opráv áut starších ako 15 rokov. Kľúčová je definícia a dôkaznosť toho, kedy je vozidlo naozaj neodstrániteľne nepojazdné/nezachrániteľné a teda patrí do režimu ELV (vozidlo „na konci životnosti“). Nové pravidlá majú sprísniť práve rozlíšenie medzi „použitým autom“ a „ELV“, aby sa pod zámienkou predaja nevyvážal odpad. Zároveň sa v rámci návrhu rieši aj to, že historické vozidlá a špeciálne kategórie majú byť z pôsobnosti pravidiel vyňaté.
Kým v septembrovej pozícii Parlament tlačil na 20 % recyklovaného plastu do 6 rokov, v decembrovej provizórnej dohode je to upravené na 15 % do 6 rokov a 25 % do 10 rokov (od vstupu pravidiel do platnosti). Navyše pribúda podmienka, že časť týchto cieľov má byť splnená tzv. „closed-loop“ recyklátom, teda plastmi získanými priamo z vozidiel a ich dielov v rámci automobilového cyklu.
Dôraz sa tiež kladie na dizajn vozidiel pre ľahšiu demontáž, vyšší podiel recyklovaných materiálov a hlavne na rozšírenú zodpovednosť výrobcov (aby financovali zber a spracovanie áut na konci životnosti). Dôležitý bod je aj export: dohodnutý je zákaz vývozu nepojazdných (non-roadworthy) vozidiel mimo EÚ, pričom jeho uplatňovanie má mať odložený štart (nejde teda o „zajtra“), aby sa dali nastaviť kontrolné mechanizmy a pravidlá v praxi.
Pôvodný článok:
Európsky parlament začiatkom septembra schválil svoju vyjednávaciu pozíciu k pripravovanému nariadeniu o cirkularite vozidiel. Hlasovanie dopadlo jasne v prospech návrhu a cieľom je, aby sa nové autá navrhovali tak, aby sa dali ľahko rozobrať v autorizovaných zariadeniach, čo uľahčí opätovné využitie dielov, repas aj recykláciu.
Do finálneho znenia sa zároveň dostalo potvrdenie, že historické a špeciálne vozidlá budú z tejto regulácie vyňaté. Nejde teda o zákaz opráv starých áut, ako sa šírilo v niektorých médiách, ale o presné nastavenie pravidiel pre vozidlá, ktoré sú už skutočne na konci svojej životnosti.
Nové pravidlá prinášajú konkrétne ciele. Do šiestich rokov od účinnosti nariadenia bude musieť každé nové vozidlo obsahovať najmenej 20 % plastu z recyklátu. Po desiatich rokoch by sa mal tento podiel zvýšiť na 25 %, ak bude materiál dostupný za primerané ceny. Parlament tiež požaduje zavedenie cieľov pre recyklovanú oceľ a hliník. Výrobcovia budú mať rozšírenú zodpovednosť, čo znamená, že budú povinní financovať zber a spracovanie vozidiel, ktoré dosiahnu koniec životnosti. Zároveň sa sprísni odlišovanie medzi použitým vozidlom a vozidlom označeným ako ELV a takéto autá už nebude možné vyvážať mimo Európsku úniu.
Keďže Rada EÚ prijala svoju pozíciu ešte v júni, teraz začnú medziinštitucionálne rokovania, takzvané trialógy. Až po dohode medzi Európskym parlamentom, Radou a Komisiou a po uverejnení v Úradnom vestníku EÚ budú nové pravidlá záväzné. Kým sa tak stane, ide len o vyjednávaciu pozíciu, ktorá ukazuje smer, akým sa chce Únia uberať. Hlavný dôraz je pritom na vyšší podiel recyklovaných materiálov, jednoduchšiu demontáž dielov a väčšiu zodpovednosť výrobcov za celý životný cyklus automobilov.
Kontroverzná regulácia je na spadnutie
Európska komisia prichádza s návrhom, ktorý by mohol zásadne zmeniť spôsob, akým Európania nakladajú so staršími vozidlami. Cieľom je ekologizácia vozového parku a postupné vyraďovanie starých automobilov, avšak plán zahŕňa aj obmedzenia opráv starších áut, čo vyvoláva veľkú vlnu diskusií a obáv.
Navrhovaná regulácia zavádza nový termín „End of Life Vehicle“ (ELV), teda vozidlo na konci svojej životnosti. Do tejto kategórie by spadali autá s vážnym poškodením motoru, prevodovky, bŕzd alebo riadenia, pričom vo väčšine prípadov pôjde o vozidlá staršie ako 15 rokov. Po zaradení do tejto kategórie by tieto vozidlá nemohli podstúpiť zásadné opravy a čakalo by ich vyradenie z prevádzky alebo zošrotovanie. Očakáva sa, že nové pravidlá by mohli vstúpiť do platnosti koncom roka 2025 alebo začiatkom roka 2026.
Tento návrh by mohol vážne ovplyvniť prevádzkovateľov vozidiel, ktoré sú napriek veku stále funkčné. Nejasnosti však panujú v otázke, aké kritériá budú rozhodujúce pri zaradení vozidla do kategórie ELV. Rovnako zostáva nezodpovedaná otázka, ako bude riešená budúcnosť historických áut či zberateľských veteránov.
Nová regulácia je súčasťou širšej stratégie „Fit for 55“, ktorej cieľom je zníženie emisií v EÚ o 55 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 1990. V rámci tejto stratégie je plánovaný zákaz registrácie vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035. Hoci by výnimku mohli tvoriť vozidlá poháňané syntetickými palivami, tento plán už teraz vytvára tlak na obnovu vozového parku.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

Kritická situácia na 2 horských priechodoch: Na cestu padajú kamene
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

