Už dlhšie je známe, že Európa sa chce stať prvým uhlíkovo neutrálnym kontinentom. K tomuto cieľu majú dopomôcť rôzne nariadenia, značné investície z prostriedkov EÚ a verejného sektora jednotlivých členských štátov a v neposlednom rade aj elektromobilita. Tu je však jeden háčik, nakoľko aktuálne v Európe chýbajú milióny nabíjacích staníc.

Počet elektromobilov na európskych cestách každým rokom rastie. Zapríčinené je to hlavne stále dostupnejšími modelmi a podporou zo strany niektorých štátov. Podľa analýzy britského Transport & Enviroment bude do roku 2030 jazdiť po Európe až 44 miliónov elektromobilov. Vzhľadom k tomu bude potrebné vybudovať približne 3 milióny verejných nabíjacích staníc.

Dopyt po elektromobiloch ide ruka v rukáve s dopytom po verejných či súkromných nabíjacích staniciach. Len nedávno sme ťa v našom článku informovali, že veľké problémy s nedostatkom nabíjacích staníc majú v Holandsku. Pokiaľ sa chce Európa stať uhlíkovo neutrálnym kontinentom, bude musieť zabezpečiť nabíjacie stanice pre milióny elektrických vozidiel.

V súčasnosti sa v Európe nachádza približne 175 000 verejných nabíjacích staníc, čo zatiaľ vzhľadom na počet elektromobilov postačuje. Transport & Enviroment však očakáva, že najväčšia popularita príde až v nasledujúcich rokoch, pričom do roku 2030 bude potrebné vybudovať dostačujúci počet nabíjacích staníc.

Podľa odhadov by vybudovanie potrebnej infraštruktúry malo stáť okolo 1,8 miliardy eur. To by malo zodpovedať každoročnej investícii vo výške 3 % do infraštruktúry cestnej dopravy. Dôležité bude najmä budovanie nabíjacích staníc pri obytných domoch a na pracoviskách. Približne 20 – 30 % nabíjacích staníc by však malo byť vybudovaných aj na odľahlejších miestach, ktoré sa nachádzajú mimo obytných zón.

Zobraziť celú galériu (1)
Dávid Igaz / FonTech

Transport & Enviroment ďalej dodáva, že prechod na elektromobilitu vytvorí pre európsky priemysel nové príležitosti v niekoľkých miliárd eur. Navyše tento prechod je nielen nevyhnutný na zvládnutie klimatických cieľov, ale bude tiež slúžiť ako stavebný kameň prechodu EÚ k hospodárstvu s nulovými emisiami a zároveň posilní konkurencieschopnosť EÚ.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú