Čína opäť posúva hranice moderných technológií. Predstavila projekt vysokorýchlostných maglev vlakov, ktoré by mohli konkurovať rýchlosti komerčných lietadiel. S využitím 5G a inovatívnych technológií na zvládanie komunikácie v extrémnych rýchlostiach sa krajina pripravuje na spustenie dopravy, ktorú pred rokmi spopularizoval Elon Musk.  O téme informoval portál Interesting Engineering.

Maglev vo vákuovej tube

Dnešné čínske vysokorýchlostné vlaky dosahujú maximálnu rýchlosť 350 km/h a podporujú 5G pripojenie aj v tuneloch. Nový vlak by mal dosiahnuť až 1 000 km/h vďaka vákuovým tunelom a magnetickej levitácii, čím sa zníži odpor vzduchu na minimum.

Rýchlosť však predstavuje pre inžinierov značné technické výzvy a to najmä pre udržanie stabilnej 5G siete. Signálové frekvencie sa pri pohybe vlaku menia, čo komplikuje prenos dát a inštalácia tradičných základňových staníc vo vákuových tuneloch naráža na problémy s vibráciami, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť.

Ako informuje South China Morning Post, výskumníci z Národného laboratória mobilných komunikácií na juhovýchodnej univerzite pod vedením profesora Song Tiechenga prišli s inovatívnym riešením tohto problému. Navrhli inštaláciu dvojice paralelných káblov pozdĺž vnútorných stien tunela, ktoré budú emitovať elektromagnetické signály. Vďaka tomu bude stabilné spojenie medzi mobilnými zariadeniami a sieťou aj pri extrémne vysokých rýchlostiach. Počítačové simulácie potvrdili funkčnosť tohto prístupu v súlade s 5G štandardom.

Freepik

Testovanie v najväčšom výskumnom centre pre maglev technológie

V čínskom meste Datong v provincii Šan-si sa nachádza najväčšie výskumné centrum pre maglev vlaky na svete, kde prebiehajú testy plnohodnotných prototypov vozidiel vo vákuových tuneloch. Výsledky týchto testov majú byť základom pre budovanie komerčných trás, o ktorých realizáciu sa uchádza viacero miest v krajine. Medzi prvými navrhovanými trasami je napríklad spojenie Pekingu so Š’-ťia-čuangom.

Koncept od Muska

Koncept hyperloopu, ktorý pôvodne predstavil Elon Musk tak bude zrealizovaný práve v Číne. Kým Musk tento projekt zanechal pre finančné a technologické prekážky, Čína pokračuje vo vývoji a plánuje komerčné nasadenie technológie do roku 2035. Vývojári ešte budú musieť vyriešiť množstvo regulačných, bezpečnostných a infraštruktúrnych výziev.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú