Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Sekundárny trh s jazdenými autami na Slovensku ukazuje stabilnú dominanciu lacnejších vozidiel, no zároveň aj citeľný posun smerom k drahším a novším modelom. Najpredávanejšia kategória sú autá v rozmedzí od 4 000 do 8 000 eur. Od januára do konca novembra 2025 sa predalo 91 101 vozidiel tejto kategórie, čo predstavuje 18,6 %. Priemerný vek vozidiel je 14 rokov s nájazdom 215 273 kilometrov.
Na druhom mieste sa umiestňujú autá do 2 000 eur. Predalo sa ich 87 040, čo predstavuje 17,8 % trhu. Ide o najstaršie vozidlá s priemerom 21 rokov a najvyšším nájazdom 248 204 kilometrov. Sú lacné, no často spojené s rizikom opotrebenia či nejasnej histórie dovozov.
Trend sa láme, rastie dopyt po „mladších“ autách
Pri cenách nad 15 000 eur nastáva výrazná zmena. Vozidlá v kategórii 15 000 až 20 000 eur tvoria 10,5 % predajov a priemerný vek je len 7 rokov. Zákazníci sú ochotní priplatiť si za spoľahlivejšiu techniku, lepšiu výbavu a vyššiu bezpečnosť. Jazdené autá nad 40 000 eur tvoria 4,1 % trhu. Ich priemerný vek je 4 roky a nájazd len 62 875 kilometrov. Ide o vozidlá, ktoré spĺňajú požiadavky moderného segmentu SUV a prémiových modelov.
Výrazná zmena je zreteľná aj v porovnaní s rokom 2021. Kategória do 2 000 eur zaznamenala pokles o 4 %. V rovnakej dobe poklesla kategória 4 000 až 8 000 eur o 5,2 %. Naopak, segment 20 000 až 25 000 eur stúpol o 3,2 % a podiel áut nad 40 000 eur vzrástol o 2,9 %. Čoraz viac ľudí investuje do mladších vozidiel, hoci za vyššiu cenu.

Stúpa aj podiel automatických prevodoviek. V kategórii do 2 000 eur má automat 19 % áut. Pri vozidlách v hodnote 15 000 až 20 000 eur je automat v 73 % prípadov. Pri autách nad 40 000 eur ide dokonca o 93 %. Podobný trend platí pri pohone 4×4. Pri najlacnejších vozidlách ho má 15 %. Pri vozidlách nad 40 000 eur stúpa podiel na 86 %.
Karosérie sa odlišujú podľa ceny. Lacné autá sú prevažne hatchbacky. V strednej kategórii dominujú kombi. Pri najdrahších autách prevažujú SUV. Naprieč celým trhom má najväčšiu popularitu značka Škoda. Pri najlacnejších autách vedie Fabia, v stredných cenách Octavia, pri drahších Superb a v najvyššej kategórii Kodiaq.
Celkový trend je zreteľný. Slováci neprestávajú kupovať lacné jazdenky, no rastie záujem o mladšie a technologicky modernejšie autá, ktoré môžu dlhšie slúžiť, sú bezpečnejšie a vyžadujú nižšie náklady na údržbu.
| Predaje jazdených vozidiel na celom trhu SR za január až november 2025 | ||||||
| Kategória v eurách | Počet predaných áut | Priemerná cena v eurách | Priemerný počet km | Priemerný vek | Podiel na trhu | Porovnanie s r. 2021 |
| Do 2 000 | 87 040 | 1 132 | 248 204 | 21 | 17,8 % | -4,0 % |
| 2 000 – 4 000 | 70 205 | 2 936 | 245 843 | 18 | 14,4 % | -3,8 % |
| 4 000 – 8 000 | 91 101 | 5 906 | 215 273 | 14 | 18,6 % | -5,2 % |
| 8 000 – 10 000 | 35 535 | 9 044 | 190 523 | 11 | 7,3 % | -0,7 % |
| 10 000 -12 000 | 26 591 | 11 056 | 175 736 | 10 | 5,4 % | -0,1 % |
| 12 000 -15 000 | 38 506 | 13 556 | 159 913 | 8 | 7,9 % | 0,8 % |
| 15 000 – 20 000 | 51 460 | 17 438 | 138 447 | 7 | 10,5 % | 2,3 % |
| 20 000 -25 000 | 29 334 | 22 579 | 116 809 | 6 | 6,0 % | 3,2 % |
| 25 000 – 30 000 | 20 508 | 27 493 | 103 294 | 5 | 4,2 % | 2,5 % |
| 30 000 – 40 000 | 18 479 | 34 686 | 85 269 | 5 | 3,8 % | 2,2 % |
| Vyše 40 000 | 19 815 | 66 361 | 62 875 | 4 | 4,1 % | 2,9 % |
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém

Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky

Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak

Štáty EÚ nevedia, čo ďalej. O zákaze spaľovákov sa môže definitívne rozhodnúť o 2 dni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Záhadná kométa 3I/ATLAS prináša nové zistenia. Vedci z NASA na nej objavili „ingrediencie života“
PREMIUMŠtát si od januára 2026 posvieti na firmy: Ako si vyplácať peniaze z s. r. o. a kedy zvážiť prechod na živnosť?

Chaos na slovenských železniciach: Na bratislavskej stanici a v areáli depa sa vykoľajili vlaky

Tragédia Slovákov na Tenerife: Zahynula matka so synom, dcéra utrpela vážne zranenie

Známy reťazec sťahuje produkt z predaja. Obľúbený výrobok predstavuje vážne zdravotné riziko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
Automobilový sektor dosiahol najslabší výsledok za dva roky. Slovenský priemysel sa vracia k poklesu
EÚ sa dohodla na kľúčovom klimatickom cieli. Čisté emisie sa majú znížiť o 90 % do roku 2040
Autá z Číny si podmaňujú ďalší trh. Susedná krajina zmenila názor a európske značky sú pod tlakom
Slováci zaspali digitálny novovek. Až 66 % z nás robí na webe najnebezpečnejší zlozvyk
Stopka je definitívna: Európa urýchľuje zákaz dovozu ruského plynu
Rok 2025 vystrašil vedcov. Zem pokračuje v špirále otepľovania, počasie je čoraz extrémnejšie
Spaľováky padajú a EV sú drahé. Nový šéf BMW odhalil šokujúci plán, ktorý prekvapí aj skeptikov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Záhadná kométa 3I/ATLAS prináša nové zistenia. Vedci z NASA na nej objavili „ingrediencie života“
PREMIUMŠtát si od januára 2026 posvieti na firmy: Ako si vyplácať peniaze z s. r. o. a kedy zvážiť prechod na živnosť?

Chaos na slovenských železniciach: Na bratislavskej stanici a v areáli depa sa vykoľajili vlaky

Tragédia Slovákov na Tenerife: Zahynula matka so synom, dcéra utrpela vážne zranenie

