Nissan hľadá partnera pre svoju budúcnosť vo svete elektromobility. Po turbulentných mesiacoch, krachu plánov s Hondou a sérii zásadných vnútorných škrtov sa japonská automobilka snaží zastaviť pokles a zlepšiť svoju konkurencieschopnosť. Kľúčom má byť spolupráca, no nie taká hocijaká. Nissan trvá na tom, aby šlo o plnohodnotné partnerstvo, nie o jednoduchý obchod.

„Nezapojili by sme sa s partnerom len preto, aby sme si kúpili vozidlo, platformu alebo technológiu,“ vysvetlil pre Automotive News Ponz Pandikuthira, šéf produktového plánovania pre Nissan Americas. „To je totiž rozdiel medzi dlhodobým záväzkom a obyčajnou transakciou.“ Podľa jeho slov už Nissan rokuje s viacerými výrobca­mi, pričom medzi nimi opäť figurujú Honda či Mitsubishi. Na tému upozornil Electrek.

FonTech

Partnerstvo musí byť obojstranné

Nissan sa podľa Pandikuthiru snaží vyhnúť modelu, v ktorom by partner jednoducho poskytol hotový produkt. Alternatívou by mohli byť aj premenované modely vyrábané Nissanom, no pod podmienkou, že by partneri využívali technológie značky. Ide teda o kooperáciu, pri ktorej obe strany niečo získajú a zároveň prispejú vlastným know-how.

Automotive News v októbri uviedol, že Nissan bol v rozhovoroch aj s Fordom a koncernom Stellantis o dodávke nového elektrifikovaného SUV založeného na modeli Rogue. Ten by mohol používať najnovší hybridný systém e-POWER alebo budúcu platformu Frontier, ktorá má poslúžiť ako základ pre novú generáciu Pathfinderu.

Nissan potrebuje rýchly obrat

Čas pritom nehrá v prospech automobilky. Z amerického trhu už pre rok 2026 stiahla elektrické SUV Ariya a podľa všetkého bojuje aj s predajmi novej generácie modelu LEAF. Pandikuthira priznáva, že ak chce automobilka zefektívniť výrobu elektromobilov, potrebuje väčší objem a nižšie náklady. „Vieme, že pri elektromobiloch potrebujeme úspory z rozsahu a boli by sme otvorení diskusii s partnerom o spoločnom vývoji nového EV,“ dodal. Jednou z možností je aj rodina elektrických SUV, ktorá by mohla vzniknúť práve vďaka partnerstvu.

Hoci nový Nissan LEAF na americkom trhu začína na sume 29 990 dolárov a ponúka dojazd cez 300 míľ (482 km), automobilka priznáva problémy s dopytom. A ak sa jej nedarí predávať jeden z najdostupnejších elektromobilov v USA, pred ňou môže byť ešte dlhšia cesta.

Na Slovensku bude LEAF zrejme drahší

Nissan LEAF s dojazdom až 604 km (WLTP) je plne elektrické rodinné auto na platforme CMF-EV s aerodynamikou Cx 0,25 a výkonom 160 kW/218 koní. Na slovenskom trhu oficiálne ceny pre novú generáciu ešte nie sú zverejnené, slovenská stránka Nissan propaguje model bez konkrétnych čísel, no staršie verzie (39/62 kWh) začínajú od 33 990 € (Visia) až po 45 550 € (Tekna). Európske odhady základnej verzie sú pod 37 000 €, USA ceny od ~27 700 € (ekvivalent) pre S+ verziu s 488 km dojazdom.

Nissan LEAF
Nissan LEAF | Zdroj: Nissan

Zdieľanie nákladov a technológií pritom nie je nič neobvyklé. Hyundai a General Motors už oznámili plány na spoločný vývoj piatich nových modelov. Pre Nissan môže byť podobná stratégia životne dôležitá: pomôže znížiť riziká, predražený vývoj a zároveň zrýchliť uvádzanie elektromobilov na trh.

Ak má Nissan uspieť v ére, kde rozhoduje rýchlosť, cenová efektivita a technologická výhoda, bude musieť správne zvoliť svojho spojenca. Pandikuthira tvrdí, že na stole sú viaceré mená, no výsledok bude závisieť od toho, kto naplní predstavu o skutočnom partnerstve, nie len krátkodobom obchode.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP