McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak môže jazdiť na dvoch prevodových stupňoch naraz
McLaren nikdy nerobí veci tak, ako ostatné automobilky. Pri svojom najnovšom hyperaute W1 vzal konvenčné princípy hybridných systémov a úplne ich prekopal. Výsledkom je 1 258-koňové monštrum, ktoré dokáže jazdiť na dvoch rôznych prevodových stupňoch súčasne.
Väčšina hybridných vozidiel s klasickou prevodovkou funguje tak, že elektromotor je buď priamo spojený so spaľovacím motorom, alebo je medzi nimi spojka či iný odpojiteľný mechanizmus. McLaren už v minulosti experimentoval s rôznymi konfiguráciami. Napríklad modely P1 a Artura mali elektromotor pred dvojspojkovou prevodovkou, pričom samostatná spojka umožňovala jazdu iba na elektrinu. Speedtail išiel inou cestou – elektromotor bol stále napojený na motor bez možnosti úplne elektrického režimu.
Pri W1 však McLaren spravil zásadnú zmenu: elektromotor umiestnil až za spojky prevodovky. A čo je ešte zaujímavejšie, 342-koňový elektromotor poháňa iba párne prevody. Na túto nevšednú kreativitu inžinierov upozornil portál Motor1.
Ako to funguje?
„Tentokrát máme elektromotor namontovaný na strane, za spojkami, a cez pomocný prevod ho napájame na hriadeľ, ktorý beží mimo dvoch vstupných hriadeľov,“ vysvetlil verejnosti Richard Jackson, hlavný inžinier pre pohonné jednotky v McLarene.
Štandardná dvojspojková prevodovka má dva koncentrické hriadele – jeden pre párne a druhý pre nepárne prevody, pričom každý má vlastnú spojku. McLaren pridal ešte tretí hriadeľ pre elektromotor, ktorý prechádza súosovo cez ostatné. Vďaka synchronizačným prvkom dokáže systém podľa potreby preraďovať tak, aby bol elektromotor vždy v optimálnom prevode.
Keď je spaľovací motor v nepárnom prevode, spojka pre párne prevody sa rozopne. Ale keďže elektromotor je zapojený až za hlavnými spojkami, stále poháňa kolesá cez párne prevody. Vozidlo si podľa potreby vyberá, v ktorom párnom stupni bude elektromotor pracovať.
ZMYSEL TECHNOLÓGIE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
Zlodeji zničili bankomat, našli pri ňom plynovú bombu. Zasahuje polícia a hasičské zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP