McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak môže jazdiť na dvoch prevodových stupňoch naraz
McLaren nikdy nerobí veci tak, ako ostatné automobilky. Pri svojom najnovšom hyperaute W1 vzal konvenčné princípy hybridných systémov a úplne ich prekopal. Výsledkom je 1 258-koňové monštrum, ktoré dokáže jazdiť na dvoch rôznych prevodových stupňoch súčasne.
Väčšina hybridných vozidiel s klasickou prevodovkou funguje tak, že elektromotor je buď priamo spojený so spaľovacím motorom, alebo je medzi nimi spojka či iný odpojiteľný mechanizmus. McLaren už v minulosti experimentoval s rôznymi konfiguráciami. Napríklad modely P1 a Artura mali elektromotor pred dvojspojkovou prevodovkou, pričom samostatná spojka umožňovala jazdu iba na elektrinu. Speedtail išiel inou cestou – elektromotor bol stále napojený na motor bez možnosti úplne elektrického režimu.
Pri W1 však McLaren spravil zásadnú zmenu: elektromotor umiestnil až za spojky prevodovky. A čo je ešte zaujímavejšie, 342-koňový elektromotor poháňa iba párne prevody. Na túto nevšednú kreativitu inžinierov upozornil portál Motor1.
Ako to funguje?
„Tentokrát máme elektromotor namontovaný na strane, za spojkami, a cez pomocný prevod ho napájame na hriadeľ, ktorý beží mimo dvoch vstupných hriadeľov,“ vysvetlil verejnosti Richard Jackson, hlavný inžinier pre pohonné jednotky v McLarene.
Štandardná dvojspojková prevodovka má dva koncentrické hriadele – jeden pre párne a druhý pre nepárne prevody, pričom každý má vlastnú spojku. McLaren pridal ešte tretí hriadeľ pre elektromotor, ktorý prechádza súosovo cez ostatné. Vďaka synchronizačným prvkom dokáže systém podľa potreby preraďovať tak, aby bol elektromotor vždy v optimálnom prevode.
Keď je spaľovací motor v nepárnom prevode, spojka pre párne prevody sa rozopne. Ale keďže elektromotor je zapojený až za hlavnými spojkami, stále poháňa kolesá cez párne prevody. Vozidlo si podľa potreby vyberá, v ktorom párnom stupni bude elektromotor pracovať.
ZMYSEL TECHNOLÓGIE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Na Slovensku jazdí 300-tisíc áut bez poistky. Od roku 2026 neprejdú cez STK
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP