Nemecko sa púšťa do ambiciózneho projektu, ktorý môže zásadne zmeniť jeho postavenie v oblasti hypersonických a vesmírnych technológií. Federálny úrad pre vybavenie Bundeswehru (BAAINBw) oficiálne poveril startup POLARIS Raumflugzeuge GmbH vývojom dvojstupňového hypersonického výskumného lietadla.

Tento nový vesmírny stroj má slúžiť nielen na vedecké účely, ale aj na posilnenie obranných schopností krajiny. Prvý funkčný prototyp by mal byť pripravený na let do roku 2028. O téme informoval Interesting Engineering.

Hypersonická revolúcia v Nemecku

Koncept nového lietadla vychádza z modelu Aurora, ktorý POLARIS už dlhší čas testuje. Nový stroj bude mať horizontálny štart, bude plne znovupoužiteľný a dosiahne rýchlosti vyššie ako Mach 5. Jeho hlavnou úlohou bude slúžiť ako testovacia platforma pre rôzne vedecké a vojenské experimenty. Okrem toho by mohol fungovať aj ako malý satelitný nosič, čo by umožnilo častejšie a ekonomickejšie vynášanie družíc v porovnaní s klasickými raketovými nosičmi.

Na dosiahnutie hypersonickej rýchlosti bude lietadlo využívať prvotný pohon raketovým urýchľovačom. Zatiaľ však nie je známe, či bude konečná verzia plne autonómna alebo pilotovaná.

hypersonické lietadlo
Polaris-raumflugzeuge.de

Výzbroj a možnosti využitia

Nový stroj by mohol výrazne posilniť obranné schopnosti nemeckej armády, najmä v oblasti spravodajských a prieskumných misií. Schopnosť pohybovať sa extrémne vysokými rýchlosťami mu zabezpečí praktickú imunitu voči existujúcim prostriedkom protivzdušnej obrany a protilietadlovým systémom. V prípade úspešného dokončenia projektu by Nemecko získalo unikátne lietadlo, ktoré by mohlo poskytovať reálne časové spravodajské dáta bez rizika zničenia nepriateľskými protisatelitnými zbraňami.

Podľa medializovaných informácií sa vývoj uskutoční v niekoľkých etapách. Prvým krokom bude séria prototypov, pričom najpokročilejšia verzia má byť približne 5 metrov dlhá a vážiť okolo 240 kg. POLARIS plánuje do konca roka 2025 otestovať väčší model s dĺžkou 8 metrov a hmotnosťou 1,5 až 2 tony.

vesmírne lietadlo
Polaris-raumflugzeuge

Prvé testy už prebiehajú

Spoločnosť POLARIS už prevádzkuje osem rôznych prototypov. Deviaty prototyp bude určený práve pre nemecké ministerstvo obrany. Jedným z najdôležitejších modelov v tejto fáze je Aurora – zmenšená verzia predošlého prototypu Mira.

Aurora prvýkrát vzlietla v roku 2023, pričom kombinovala leteckú a raketovú technológiu. Meria 2,5 metra na dĺžku a jej hlavnou úlohou je testovanie a optimalizácia letových riadiacich systémov modelu MIRA. Zatiaľ čo Aurora využíva štyri elektrické dúchadlové motory, väčší model Mira bude poháňaný štyrmi prúdovými motormi na kerozín a lineárnym aerospikovým raketovým motorom na kvapalné palivo.

„Keďže prvý let prebehol úplne bez problémov, hneď sme začali s testovaním a kalibráciou letového riadenia. Do konca dňa už MIRA-Light absolvovala päť úspešných letov bez akýchkoľvek komplikácií. Plánujeme uskutočniť ešte 10 až 15 ďalších letov, aby sme dokončili náš komplexný testovací program,“ uviedla spoločnosť POLARIS v oficiálnom vyhlásení.

Cesta k letu v roku 2028

Nemecko tak vstupuje do éry hypersonických technológií s jasnou ambíciou posilniť svoje obranné kapacity a technologický vývoj. Ak všetko pôjde podľa plánu, o štyri roky by mohlo mať plne funkčný prototyp, ktorý by mohol zásadne ovplyvniť budúcnosť vesmírnych misií a vojenskej leteckej techniky.

Tento projekt nielenže posilní strategické postavenie Nemecka, ale môže priniesť aj nové možnosti pre európsky vesmírny výskum a obranný priemysel.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP