Plusy

+ Odzbrojujúce grafické prevedenie
+ Sympatická hlavná hrdinka
+ Dynamické súboje s bossmi
+ Soundtrack skvele dopĺňajúci ducha hry
+ Príjemný zážitok z hrania ako nikde inde

Mínusy

- Príbeh aj postavy si zaslúžili hlbší prístup
- Žiadne novinky v oblasti hrateľnosti

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Len máloktorej hernej značke sa pri debute podarí zasiahnuť také široké obecenstvo, ako pri svojom predstavení dokázala Kena: Bridge of Spirits. Roztomilá dobrodružná novinka od neznámeho herného štúdia sprevádzala oznámenie PlayStation 5 ešte v júni minulého roka a okamžite sa stala jednou z najočakávanejších prichádzajúcich exkluzivít od Sony.

Za hrou pritom stojí malé štúdio Amber Lab, pre ktoré navyše Kena predstavuje absolútnu hernú prvotinu. Doposiaľ sa Amber Labs venovali predovšetkým tvorbe animovaných reklám a „kraťasov“, dvojica zakladateľov si však podala ruky so Sony, rozšírila tím na 14 (!) členov a pustila sa do svojej hernej prvotiny, ktorá po mesiacoch čakania a jednom odklade konečne uchádza o pozornosť hráčov.

Využíva pri tom predovšetkým svoj nezameniteľný vizuál, ktorý okamžite evokuje nádherné rozprávky od Pixaru. Dokáže však Kena: Bridge of Spirits ponúknuť aj niečo viac, než len oslnivý vzhľad?

Odpoveďou je jednoznačné áno – herná novinka síce neprichádza bez chýb a v oblasti hrateľnosti neponúka prakticky žiadne revolučné nápady, všetko, čo robí, sa jej však darí s nevídanou ľahkosťou a nevinnosťou zároveň.

Sony / úprava redakcie

V recenzii sa dozvieš:

  • Kto je vlastne Kena a aký je jej údel
  • Na akých troch pilieroch hra stojí
  • Prečo príbeh nie je hnacím motorom hry
  • V akých oblastiach Kena absolútne exceluje
  • Prečo ide o hru, ktorú by si mal skúsiť

FonTech

Skok do hry je svižný a priamočiary, nepredchádzajú mu žiadne dlhé videá ani siahodlhé dialógy. V centre príbehu stojí dievča menom Kena, ktorá je duchovnou sprievodkyňou a dokáže utrápeným dušiam, ktoré po smrti nepokojne blúdia po svete, dosiahnuť druhý breh. Hlavnou motiváciou hlavnej hrdinky je dôjsť k svätyni na vrchole hory, cestou však naráža na viacero zblúdených ovečiek aj malú dedinku, ktorá potrebuje jej pomoc.

FonTech

Náplňou hry sa teda stáva ozdravovanie prostredia a pomáhanie nepokojným duchom, ktorí sú v mnohých prípadoch nepriateľskí a treba im k spáse dopomôcť silou. Príbehová linka by podľa opisu síce mohla evokovať množstvo vedľajších úloh, opak je však pravdou a novinka je v oblasti príbehu veľmi priamočiara.

FonTech

Vedľajšie úlohy v hre prakticky neexistujú, sú zastúpené len vo forme hľadania predmetov ukrytých v prostredí, ktoré je možné vrátiť zblúdilým duchom. Hráč sa teda celý čas sústredí len na hlavnú príbehovú linku, ktorá je však prinajlepšom priemerná a rozhodne nepatrí k ťahákom novinky. Vzhľadom na nevinne pôsobiace spracovanie je príbeh miestami prekvapivo dospelý, prichádza alebo bez náboja a väčšej originality.

Videl si už, ako dopadol Death Stranding? 
Epický Death Stranding sa vrátil vo finálnej edícii – toto sú dôvody, prečo ho milujem, no ani kontroverziám sa nevyhol

Neskúsenosť tvorcov je mierne cítiť aj pri hlavnej hrdinke. Kena je vizuálne jednou z najmilších a azda aj najzapamätateľnejších herných protagonistiek posledných rokov. Autori sa jej postave ale nevenujú dostatočne do hĺbky a o postave ako takej sa hráč počas napredovania dozvie až vzácne málo. To isté platí aj o vedľajších charakteroch – na pohľad sú zaujímaví a silne špecifickí, ich motivácia či minulosť sú predstavené iba povrchne.

Prejdenie novinky zaberie približne 10 hodín, čomu zodpovedá aj nižšia cenovka hry (39,99 €). Herný čas neoslní, treba mať na pamäti, že za novinkou stojí iba 14-členné štúdio a vzhľadom na jeho možnosti ide o heroický počin. Dovolíme si tiež povedať, že dlhší herný čas by v konečnom dôsledku mohol byť aj na škodu, keďže hrateľnosť sa postupne začína opakovať neprichádza so žiadnymi revolučnými nápadmi. To však v konečnom dôsledku vôbec neprekáža – všetko, čo v hre nájdeme, je totiž spravené prvotriedne.

Hrateľnosť pozostáva z troch kľúčových elementov – bojovanie s nepriateľmi, riešenie hádaniek a lozenie po stenách v štýle Uncharted. Hádanky sú spravidla spojené s prostredím, sú pomerne jednoduché a poväčšine ide o rozsvietenie krištáľov otvárajúcich ďalšiu cestu alebo umiestnenie predmetu na správne miesto. S druhou časťou pomáhajú malí roztomilí spoločnosti, tzv. Roti, ktorí sa ku hráčovi pridávajú progresom v príbehu alebo pri pozornom objavovaní prostredia.

FonTech

Sympatickí spoločníci vedia výrazne pomôcť aj v akčných pasážach, ktoré sú početné a spočívajú v porazení skupiny nepriateľov alebo bossov. Súboje sú z hľadiska ovládania pomerne jednoduché – na výber je ľahký a ťažký útok, neskôr pribudne aj lukostreľba a možnosť použiť výbušniny. Ďalej je tu rýchly úskok alebo obrana spočívajúca v zabalení hrdinky do efektnej bubliny. Správne načasované odrazenie útoku samozrejme ponúka bonusy k poškodeniu, zvyknúť si naň ale chvíľu potrvá.

Súbojový systém síce neponúka žiadne kombá a sila nepriateľov spočíva skôr v ich početnosti ako inteligencii, akčné pasáže sú však nesmierne zábavné a strety s nepriateľom (aj vďaka kratšej kampani) nikdy nenudia. Špeciálnou kapitolou sú bossovia, ktorí sú originálni ako spracovaním, tak aj správaním a repertoárom ich útokov. Súboje s nimi navyše vedia dať zabrať už na základnej obťažnosti a treba sa pripraviť, že niektoré pasáže si hráč bude musieť zopakovať. Vzhľadom na celkovú nevinnosť hry sú náročnejšie pasáže s bossmi milým prekvapením.

Poteší aj práca s lukom, ktorá príjemne spestruje hrateľnosť, predovšetkým vďaka možnosti spomaliť čas a uštedriť nepriateľom poškodenie z diaľky. Neskôr hrateľnosť obohatia aj výbušniny, ktoré uzatvárajú skupinu 4 kategórií zručností hlavnej postavy. Každú skupinu je možné vylepšovať cez získané zdroje, postupne sa odomknú nové útoky aj vlastnosti hlavnej postavy. Systém vylepšovania patrí k základným, opäť ale platí, že aj táto mechanika funguje na výbornú.

Herné prostredie je na pohľad pomerne jednoliate a dominuje predovšetkým príroda v podaní zelených stromov, rastlín a vodopádov. Hra ponúka ako otvorené pasáže, tak aj ohraničené priestory s mantinelmi, vždy však platí, že sa oplatí objavovať, keďže herný svet nabáda k interakcii. Či už ide o narovnanie padnutých sôch, zber bobulí alebo riešenie environmentálnych hádaniek, hra neustále odmeňuje zvedavých dobrodruhov.

Zamrzí len, že odmeny sú spravidla získané iba vo forme krištáľov, za ktoré možno malým spoločníkom v obchode kúpiť kozmetické doplnky a na hrateľnosť nemajú žiaden vplyv. Vzhľadové bonusy okamžite evokujú platený obsah, Kena: Bridge of Spirits ale žiadne mikrotransakcie neobsahuje. Kozmetické doplnky sa navyše týkajú iba Rotov, vzhľad i vybavenie hlavnej postavy zostávajú celý čas nemenné.

Dušou i bijúcim srdcom hry je predovšetkým jej prvotriedne spracovanie pripomínajúce rozprávky od Pixaru. Hra vyzerá absolútne fantasticky a autori doručujú presne taký zážitok, aký od predstavenia sľubovali. Prostredie je nádherne nasvietené, modely postav detailné, slnečný herný svet je nasiaknutý dobrodružným duchom a je radosť sem tam sa zastaviť a užívať si scenériu. Hrať Kena: Bridge of Spirits je ako ovládať tú najroztomilejšiu animovanú rozprávku.

FonTech

Spracovanie skvele dopĺňa originálny soundtrack, ktorý dokonale vystihuje dobrodružného a nevinného ducha hry. Autori pri kompozícii melódií inšpirovali hudbou z Bali. Voľba sa vyplatila – podobne ako grafické spracovanie je aj hudobná zložka veľmi svieža. V oblasti grafického výstupu sú na výber dva módy – režim výkonu uprednostňuje 60 fps pri upscale na 4K, režim kvality naopak ponúkne natívne 4K pri 30 fps. Tak ako pri väčšine tituloch, aj tu jasne odporúčame režim výkonu.

Neskúsenosť štúdia sa na milé prekvapenie takmer vôbec nepodpísala na technickom stave hry. Objavili sa síce situácie, v ktorých bolo potrebné vrátiť sa k poslednej uloženej pozícii (Kena uviazla v prostredí, hra neumožnila progres po riešení hádanky), podobné komplikácie však boli ojedinelé a autori ich medzičasom adresovali aj aktualizáciou. Platí teda, že z technického hľadiska hre nie je čo vytknúť.

Pochváliť treba aj integráciu ovládača DualSense, ktorá sa už začína považovať za novodobý štandard, netreba však zabúdať, že ešte minulý rok sme o vychytávkach v podobe adaptívnych spúští či pokročilej vibračnej odozve mohli iba snívať. V novinke je podpora DualSense najviac cítiť pri ťažkých útokoch, ktoré sa stláčajú ťažšie ako ich náprotivky, veľmi efektne pôsobí aj mierenie s lukom, ktoré nielen poskytuje aktívny odpor ovládača, ale pri plnom natiahnutí tetivy reproduktor ovládača navyše vydá príjemne vŕzgavý zvuk. Aj tento malý detail ukazuje, na čo všetko tvorcovia mysleli.

Hodnotenie

Kena: Bridge of Spirits po predstavení zaujala predovšetkým svojím fenomenálnym vzhľadom, ktorý bezpochyby patrí k najväčším plusom novej hry. Roztomilosť hlavnej postavy i celková nevinnosť novinky majú za následok, že hráč sa už po prvých minútach ľahko môže nechať unášať pestrofarebným svetom a je ochotný odpustiť hre akékoľvek nedokonalosti.

Tých našťastie nie je veľa a ak tu aj sú, ľahko sa stratia v záplave pozitív. Zamrzí nevýrazný dej a vykreslenie postáv, kde tvorcovia ešte budú musieť dorásť, vo všetkých ostatných oblastiach však nováčikovia na hernej scéne prekvapujú a s ľahkosťou doručujú nadštandardnú kvalitu.

V oblasti herných noviniek síce Kena: Bridge of Spirits síce neprekvapuje a zaskočiť môže aj krátka herná doba, ešte raz však musíme skonštatovať, že na poddizmenzované, iba 14-členné štúdio ide o excelentný počin, ktorý by si milovníci dobrodružných výprav nemali nechať ujsť.

Kena: Bridge of Spirits je zatiaľ dostupná iba v digitálnej verzii na PlayStation Store, fyzická verzia bude v obchodoch dostupná počas novembra.

HODNOTENIE

8.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú