+ Vynikajúce spracovanie vesmíru
+ Vybalansované súboje, ktoré sú zábavné počas celej hernej doby
+ Stavba lodí a základní
+ Možnosti úpravy zbraní
+ Prepracovaný strom schopností
+ Záhadný príbeh, ktorý ťa núti hrať ďalej
- Slabšie textúry v exteriéroch
- Veľa načítavaní
- Na konzolách je dostupný iba režim s 30 fps
Deň D pre všetkých milovníkov RPG herného žánru je konečne tu. Tvorcovia úspešných kultových sérii The Elders Scrolls a Fallout na čele s Toddom Howardom sa po piatich rokoch hlásia s čerstvou hernou novinkou.
Doteraz sa vývojový tím Bethesdy venoval takmer výhradne týmto dvom sériám, takže Starfield je po neskutočných 25 rokoch ich úplne novou značkou, čím sa očakávania hernej komunity ešte znásobujú.
Štúdio je však zároveň neslávne známe tým, že takmer každá hra, ktorú vydali, prišla s rôznymi neduhmi v podobe menších, či väčších grafických chýb, ale aj s chybami, ktoré ti zabránili v postupe hrou alebo v splnení vedľajšej úlohy.
Azda najlepším príkladom je Fallout 76, teda online verzia známej hry, ktorá prišla na trh značne nedokončená a autori ju museli opravovať niekoľko nasledujúcich rokov. Aj preto je na mieste otázka, či sa niečo podobné neudeje aj pri Starfielde.
Tvoje kroky tentokrát nepovedú k preskúmavaniu fantasy sveta, či post apokalyptickej pustiny, ale do roku 2310, kde ľudstvo začína s preskúmavaním a kolonizovaním blízkeho vesmíru. Sám Todd Howard avizoval, že vďaka veľkoleposti novinky sa môžeš tešiť na vesmírny Skyrim a zároveň ju zaradil do žánru NASA-punku.
Očakávaj teda dizajny lodí, ktoré sú založené na reálnych vesmírnych strojoch, aké aktuálne používa NASA s tým rozdielom, že budú posunuté tri stovky rokov do budúcnosti. Nečakaj tu však žiadne mimozemské rasy, keďže ľudstvo s objavovaním zákutí kozmu iba začína.
Ako je už zvykom pri hrách od Bethesdy, aj tu môžeš hneď na začiatku očakávať prepracovaný editor postavy, v ktorom si zvolíš rôzne výber od stavby tela, cez detaily tváre, až po životný príbeh. Ten určuje, čím bola hlavná postava pred začiatkom hry a ovplyvňuje základné schopnosti, ktorými bude oplývať, ale zasiahne aj do niektorých udalostí alebo pridá nové možnosti počas hrania.
Strom schopností je dostatočne rozsiahly a rozdelený na päť vetiev, v ktorých je dohromady 82 skillov. Každý z nich je rozdelený na 4 úrovne a pokiaľ chceš pokračovať v investícii do tej istej schopnosti, musíš splniť úlohu, ako napríklad zlikvidovať určitý počet nepriateľov pomocou laserovej zbrane.
Je tu teda pekne vidieť, že autori nadviazali na systém známy zo Skyrimu, kde sa vyššie úrovne odomykali až po určitom počte použití danej schopnosti. Samotné skilly ti nezvýšia iba život či výdrž, ale dokážu ti napríklad odomknúť aj jetpack, hackovanie alebo nové možnosti úpravy lode, ktoré ti značne uľahčia postup hrou.
Vesmírne lode sú jedným zo základných stavebných kameňov celého titulu. Pomocou nich sa dostaneš na rôzne planéty a vo vesmíre budeš zvádzať boje s pirátmi alebo sa pirátom dokonca sám staneš. Pilotovanie je inštinktívne, no je potrebné vytknúť nezáživný palubný počítač, ktorý dohromady nič neukazuje a ani sa na ňom nič nedeje.
Autori mohli investovať čas aj do týchto detailov, ktoré by ťa vedeli vtiahnuť ešte o level hlbšie do kože vesmírneho bádateľa. Veľkou devízou je však modulárna stavba lode. Môžeš si buď upraviť svoju loď alebo vytvoriť úplne novú zo súčiastok dostupných v doku, v ktorom sa práve nachádzaš.
Výber je rozmanitý z rôznych tiel a zbraní, či modulov na vylepšenie kapacity paliva alebo štítov. Lode však nie sú to jediné čo si vieš v Starfielde postaviť. Autori do svojho diela zakomponovali aj stavbu základní, ktoré si vieš vybudovať na niektorej z tisícky planét a založiť tak vlastnú kolóniu, čo dokonale zapadá do celkovej hlavnej myšlienky osídlovania vesmíru.
Stavba budov už tiež nie je pre Bethesdu ničím novým, keďže si sa s ňou mohol stretnúť už vo Falloute 4 a Falloute 76. Tak ako v predošlých tituloch, aj tu ťa limituje šírka a výška základne, no vo všetkom ostatnom máš voľnú ruku a to aj vo výbere polohy základne, čo je veľkým plusom. Počas stavby ťa budú zaujímať štyri aspekty.
Cargo určuje veľkosť skladov, crew a power zas potrebný počet osadníkov a energie, aby stanica fungovala. Posledným a zároveň profit generujúcim je production, ktorý určuje množstvo surovín, ktoré dokáže stanica vyťažiť. Tu sa ukázalo, že Bethesda sa nechce zamerať iba na povrchovú hrateľnosť, ale aj pridať hĺbku, ktorá hráča zaujme.
Spomínaná tisícka planét nie je iba rečníckym obratom, pretože v hre sa naozaj nachádza tisícka planét, ktoré sú rozdelené do viac ako stovky solárnych systémov. Nikto so zdravím rozumom si však nemôže myslieť, že by autori dokázali vytvoriť v jednej hre také množstvo planét s tým, že by boli od seba dostatočne odlišné a všetky ponúkali aj nejaký vedľajší príbeh.
Mnohé z nich sú preto iba pustinami, no niektoré sú domovom mimozemských foriem života. Ashta, Maggotmaw, či Siren budú jedným z tvojich cieľov pri prieskume prostredí planét. Keď sa ti podarí naskenovať všetku flóru a faunu nachádzajúcu sa na planéte, môžeš sa tešiť na štedré odmeny.
Je veľká škoda, že pristávanie na planéte nie je urobené po vzore No Man´s Sky alebo Elite Dangerous, kde hráč plynule vchádza do atmosféry a postupne pristáva, pričom stále ovláda loď. V Starfielde sa síce dostaneš na obežnú dráhu planéty, no následne si iba zvolíš bod pristátia a po krátkej ukážke sa ocitneš na jej povrchu.
Starfield zatiaľ vyzerá ako simulátor vesmírneho objaviteľa, no nie je tomu tak. Celou hrou ťa bude sprevádzať príbehová časť, ktorá sa bude zaoberať zbieraním Artefaktov a odhaľovaním ich tajomstiev.
Okrem hlavnej linky sa môžeš tešiť na mnoho vedľajších misii, ktoré sú dostatočne variabilné a venovať sa budeš aj aktivitám ako prevážanie nákladu alebo si môžeš vybudovať kariéru nájomného lovca. Popri tom sa môžeš dostať k rôznym frakciám a stať sa napríklad vesmírnym pirátom, ktorý útočí na dopravné lode a kradne im náklad. Možností je neúrekom a ako už býva pri hrách od Bethesdy zvykom, skutočný herný zážitok začína až po prejdení príbehu a v Starfielde sa dajú pohodlne utopiť stovky hodín.
Pri putovaní vesmírom ti budú sekundovať spoločníci. Okrem množstva náhodných spoločníkov sú tu aj štyria hlavní, s ktorými si buduješ vzťah pomocou konverzácií. Taktiež majú unikátne vlastnosti, ktorými ti pomôžu v boji, ale aj mimo neho.
Zbrojný arzenál obsahuje desiatky zbraní od pištolí, cez brokovnice, až po sniperky a granáty, pričom všetky si môžeš upraviť, aby dokonale sadli tvojmu štýlu. Tu ti pomôže výroba módov, ktoré si následne osadíš do zbrane, no vytvoriť si vieš aj predmety ako lieky, jedlo a aj bojové pomôcky. Autori ti tak dávajú väčšie množstvo taktických možností postupu.
K zbraniam sa pridávajú aj rôzne vesmírne obleky, pričom každý z nich má svoje plusy a mínusy. Jeden ti zabezpečí vyšší zásobník kyslíku a teda vyššiu výdrž, zatiaľ čo iný ťa lepšie ochráni pred útokmi nepriateľov. Nebezpečenstvo ti hrozí zo strany mimozemských beštii, ale aj pirátov a akejkoľvek nepriateľskej frakcie, ktorých je tu hneď niekoľko a ponúkajú tak vysokú variabilitu.
Prestrelky na prvý pohľad pripomínajú Fallout, no nenájdeš tu VATS systém ani žiadne iné spomalenie času. Výborne funguje systém krytia a pomôcť si dokážeš aj plížením. Poškodenie zbrane a životy nepriateľov sú veľmi dobre vybalansované a systém mierenia funguje bezproblémovo, takže sú zábavné aj po hodinách hrania.
Bethesda použila v Starfielde úplne nový Creation Engine 2, ktorý zabezpečuje modernejšiu grafiku a fyziku pre novú generáciu ich hier. Nečakaj však nič špičkové, textúry sú občas rozmazané a efekty výbuchov tiež nie sú ničím svetoborným.
Na druhej strane sa však tvorcom podarilo zachytiť vesmír v plnej jeho paráde. Scenérie sú špičkové, najmä keď stojíš na mesiaci s priamym výhľadom na priľahlú planétu. Otvoreným priestranstvám kontrastujú mestá a samotné vnútra budov, kde si už na detailoch dali záležať a nastolia ti ten správny vesmírny feeling.
Mínusový bod si hra vyslúžila aj neschopnosťou nastaviť si na konzolách grafické preferencie. Na Xbox Series S sa budeš musieť uspokojiť s rozlíšením 1440p pri 30 snímkach za sekundu a na Xboxe Series X to bude 4K rozlíšenie, avšak stále s rovnakým snímkovaním ako na jeho menšom príbuznom.
Starfield trpí aj častými načítavaniami medzi oblasťami, keďže nedisponuje postupným načítavaním. Umelá inteligencia je na tom podobne ako v starších hrách od Bethesdy, takže pred novým Elder Scrolls je stále na čom pracovať.
Verdikt
Pokiaľ sa rozhodneš vstúpiť do vesmírneho plavidla, určite nebudeš ľutovať. Hlavný príbeh, spolu s vedľajšími aktivitami a tonami obsahu sú zárukou zábavy na niekoľko desiatok, až stoviek hodín, tak ako sme pri Bethesde zvyknutí.
Bohatý zbrojný arzenál a hromada výbavy, ktorý si môžeš priamo v hre vyrábať, sa postará o úspech v prestrelkách. Autori mierne upravili systém schopností tak, aby bol viac odmeňujúci a spoločne so stavbou lodí a základní nechajú tvoju fantáziu pracovať naplno.
Technická stránka je na tom však o niečo horšie. Aj napriek novému enginu tu nájdeš slabšie textúry a citeľne chýba režim 60 snímok za sekundu pri konzolových verziách. K tomu sa pridáva slabá umelá inteligencia a časté načítavanie medzi oblasťami.
Aj napriek nižšej vizuálnej kvalite sa však tvorcom podarilo vytvoriť impozantné scenérie, pri ktorých sa často zastavíš na niekoľko sekúnd a následne sa prichytíš pred obrazovkou s otvorenými ústami. Starfield si zahráš na PC a najnovších konzolách od Microsoftu.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendárny DOOM je späť v najlepšej forme. Takúto brutalitu len tak niekde nezažiješ (RECENZIA)
Očaril nás ten najvýkonnejší a najdrahší notebook na trhu. Zahanbí každý herný desktop
Za tú cenu štýlovejšie auto nenájdeš. Cupra vyrobila elektrického rebela pre rodiny, zamrzel ma len jeden nedostatok
Marvel prekonal kliatbu. Thunderbolts je najlepší MCU film za posledné roky (RECENZIA)
RECENZIA Nedocenený zombie klenot je späť. Days Gone sa ukazuje vo vrcholnej forme, môžeš ho mať aj za 10 eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sovietom vybuchovali reaktory, americké nevedeli plávať. Príbeh, ako Rusi pomocou USA zabili najväčšiu jadrovú ponorku
- Vedci ostali v nemom úžase. Objavili unikátny proces, ktorý z olova vytvára zlato
- Nič také doteraz neexistovalo. Američania aktivovali zariadenie, ktoré navždy zmení jadrovú energiu
- Ľudia pri ňom odchádzali z kina. Desivý horor ide do finále, najhoršie ešte len príde (VIDEO)
- Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
-
- Vedci ostali v nemom úžase. Objavili unikátny proces, ktorý z olova vytvára zlato
- Ľudia pri ňom odchádzali z kina. Desivý horor ide do finále, najhoršie ešte len príde (VIDEO)
- Sovietom vybuchovali reaktory, americké nevedeli plávať. Príbeh, ako Rusi pomocou USA zabili najväčšiu jadrovú ponorku
- Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
- Nič také doteraz neexistovalo. Američania aktivovali zariadenie, ktoré navždy zmení jadrovú energiu
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- ČERNÁK pobláznil Slovákov. Netflix však ponúka ešte niečo omnoho lepšie
- Našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Robí si na ňu zálusk NATO aj Ukrajina. Sused Ruska má novú kamikadze zbraň na obranu štátu
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené