Slovensko je v očiach Hollywoodu stále vnímané ako prestupná stanica, ktorá slúži väčšinou len na doplnkové natáčanie zaujímavých exteriérových scén. Historické hrady či majestátne hory ponúkajú tvorcom širokú paletu možností. Filmári tak v minulosti stihli pretvoriť Bratislavu na vojnovú zónu či Tatry premeniť na nevadskú divočinu.

Čoraz častejšie sa však stáva, že zahraničné filmové štáby prichádzajú s väčšími filmovými štábmi a okrem nádherných lokalít ich začínajú priťahovať aj štedré dotácie.

Našu krajinu však aj napriek priaznivým podmienkam v porovnaní s Českom a Maďarskom filmári stále opomínajú. Dôvody treba hľadať predovšetkým v neslávnej minulosti, ktorá pochovala mnohé tunajšie filmárske nádeje.

Privatizácia položila filmovú tvorbu na kolená

Nič nekorešponduje s aktuálnou filmovou situáciou na Slovensku tak dokonale ako divoká privatizácia na začiatku 90. rokov, ktorá zasiahla aj jediné slovenské filmové ateliéry v Bratislave na Kolibe a dostala ich do súčasnej fázy klinickej smrti.

Od spustenia prevádzky v roku 1953 v nich vzniklo vyše 400 celovečerných filmov a viac než štyri tisícky krátkych dokumentov, vrátane animovaných filmov. Prvé roky po revolúcii ešte naznačovali, že štúdio sa vyhne privatizácii a štát bude aj naďalej finančne dotovať filmovú výrobu.

Nakrúcanie úspešného českého filmu Pomaľované vtáča Zdroj: Pomaľované vtáča/PubRes

Proti odštátneniu dokonca vystupovali viacerí vtedajší vládni politici z HZDS a o štúdiu sa uvažovalo spolu s plynárenským či zbrojným priemyslom ako o strategickom podniku.

Paradoxom a smutnou realitou vtedajšieho prehnitého systému sa stalo to, že tí istí pôvodní odporcovia odštátnenia sami nakoniec požiadali o získanie filmových ateliérov a v roku 1995 sa im to aj podarilo, keď štúdio odkúpila a prevzala spoločnosť Štúdio Koliba a. s., ktorej predsedom bol Vladimír Ondruš, blízky človek vládnej strany.

Finančná podpora v hodnote miliónov slovenských korún na film Jánošik, ktorý sa nikdy nenatočil, prepustenie stoviek filmových špecialistov, získanie lukratívnych pozemkov, chátrajúce budovy či zničené technológie sú len zlomkom toho, čím privatizácia pribila klinec do rakvy kvalitnej filmovej tvorby na Slovensku.

DFS

Ateliéry na Kolibe dnes vlastní finančná skupina J&T a časť z nich využíva súkromná televíza JOJ na produkciu seriálov či reality show. Väčšina areálu je však nevyužitá a prakticky všade vidieť upozornenia na padajúce omietky, vybité okná a rozpadajúce sa časti budov.

V budúcnosti by sa mal na pozemkoch navyše stavať aj luxusný bytový komplex a sen o navrátení zašlej filmovej slávy sa tak už navždy rozplynul.

Petržalka pripomínajúca sovietske budovy či Tatry ako americká Nevada
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP