Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

HAKA predstavila nápad na vlastnú mobilnú aplikáciu pre kontrolu kradnutých vozidiel v reálnom čase ešte na jar. V lete už prebiehalo testovanie na uzavretom okruhu a oficiálnej verzie pre verejnosť sme sa dočkali len pred pár dňami. Revolučný HAKATRON pomôže bojovať proti zlodejom áut a pri hľadaní kradnutých vozidiel tak môže pomôcť skutočne skoro každý. Aplikáciu sme si vyskúšali priamo na cestách.

Skupina pomáha pri hľadaní odcudzených áut už 4 roky a za ten čas sa podarilo nájsť množstvo kradnutých vozidiel. Doterajšia aplikácia HAKA System+ však nemala také možnosti, ako prelomový HAKATRON, ktorý skontroluje a nájde kradnuté vozidlo aj priamo na cestách.

Stačí len, aby si ju vodič nainštaloval do svojho podporovaného smartfónu, odložil ho do držiaka na palubnej doske a nechal aplikáciu pracovať. Keďže je táto appka prístupná len pár dní, nemusí všetko fungovať dokonale. Pozreli sme sa na to, ako zvláda overovanie a kontrolu vozidiel v reálnej premávke.

Nová aplikácia na boj proti zlodejom áut je tu

HAKATRON je vo virtuálnych obchodoch dostupný ako pre Android smartfóny, tak aj pre iPhony. Prístup k aplikácii však nemusia mať všetci používatelia, podpora je totiž obmedzená len na vybrané modely. V prípade iPhonov je pre inštaláciu aplikácie potrebný systém iOS 13 alebo novší a podporovaný model od iPhone 7 vyššie.

Pri Android smartfónoch je podmienkou mať Android 6.0 alebo novší, no napriek tomu nemusí byť HAKATRON dostupný pre všetky modely.

V prípade, že nie je aplikácia na tvojom zariadení podporovaná, môžeš si ju manuálne stiahnuť a nainštalovať z tohto odkazu.

Je však potrebné počítať s tým, že ide o prvú oficiálnu verziu aplikácie, a tak nemusí fungovať všetko na 100 %. Problémy môžu zaznamenať najmä majitelia Androidov. My sme HAKATRON testovali na oboch systémoch a nainštalovali ho do iPhonu Xs Max a Huawei P30.

Jednoduché prostredie s 3 hlavnými režimami

Po otvorení aplikácie a zobrazení úvodnej obrazovky ťa nečaká žiadne prostredie s menu alebo výberom, aplikácia len požiada o prístup k fotoaparátu a ide sa rovno na vec. Prostredie obsahuje dvojicu tlačidiel. Jedno je určené ako odkaz na web a sociálne siete skupiny HAKA a v druhom si používateľ vyberá režim. K dispozícii sú režimy pre chôdzu, jazdu v meste a na diaľnici.

Každý z nich má špecifické priblíženie fotoaparátu, aby bolo možné pri konkrétnych podmienkach spoľahlivo kontrolovať EVČ vozidiel. V režime pri chôdzi sa využíva fotoaparát bez priblíženia, no režim v meste už na pohľad pôsobí ako pri niekoľkonásobnom priblížení. Pri režime na diaľnici je priblíženie ešte väčšie. Aplikácia o konkrétnych detailoch priblíženia neinformuje.

Čítanie EVČ môžu prekaziť zlé cesty alebo slnečné lúče

Pri využití aplikácie počas chôdze je rozoznávanie a kontrola EVČ vozidiel bezproblémová ako pri iPhone, tak aj pri nami využitom Huawei P30. Pokiaľ však bude používateľ aplikáciu využívať počas jazdy autom, odporúčame zakúpiť aj kvalitný držiak a vhodne umiestniť smartfón pre dostatočný záber fotoaparátu. Ideálne je tiež využívať aplikáciu počas nabíjania smartfónu vo vozidle, spotreba batérie je totiž poriadne vysoká.

Vibrácie z jazdy a slovenských „bezchybných“ ciest sa nanešťastie prenášajú na smartfón uchytený na čelom skle alebo palubovke a obraz je vo vyšších rýchlostiach výrazne roztrasený (najmä pri prejazde opravovanými úsekmi ciest). Druhou možnosťou je pomoc spolujazdca, ktorý môže smartfón držať pevne v rukách, kedy nebude obraz tak výrazne roztrasený. Základom však ostáva mať model s dobrým fotoaparátom.

Počas nášho testovania v meste zvládala aplikácia bez problémov rozoznať EVČ vozidiel v rovnakom smere jazdy, z protismeru už čítanie značiek nestíhala tak spoľahlivo. Na okresných cestách sa potom často prejavuje spomínané vibrovanie a trasenie obrazu, no napriek tomu HAKATRON hravo prečíta aj poznávacie značky odstavených áut v rovnakom smere a často aj oproti idúcich vozidiel.

Niekedy si aplikácia pri čítaní EVČ pomýli písmená a čísla, z čoho vznikne nereálna poznávacia značka, inokedy stačí, že zmení jediné číslo a výsledok kontroly sa objaví pre odlišné vozidlo ako ide pred kamerou. Zahraničné poznávacie značky HAKATRON však nepozná.

Problémy s čítaním EVČ má aplikácia pri jazde proti slnku, kedy dochádza k rozostreniu obrazu. Takýto nedostatok sme zaznamenali na iPhone v držiaku na palubnej doske a v prípade Huawei P30 bola v takýchto podmienkach viditeľná len silueta auta. Takéto podmienky sú však na cestách najmä z rána a pri západe Slnka. Stačí však malý tieň a obraz sa opätovne sám zaostrí.

Poznávacie značky porovnáva s 8 databázami krajín

Po prečítaní značky následne dochádza k overovaniu EVČ v databáze Overenie-vozidla.sk, pričom vo výsledku sú poskytnuté informácie o farbe, type vozidla, značke a VIN čísle.

Aplikácia taktiež podľa dostupných databáz z Ministerstva vnútra SR, ČR, HU a ďalších krajín rozozná, či je EVČ vozidla v pátraní. V prípade kladného výsledku označí poznávaciu značku v zozname červeným výkričníkom. Počas nášho testovania sme ale nenašli na cestách žiadne odcudzené auto či dodávku.

Dokonalý nástroj pre boj so zlodejmi áut takmer pre každého

Aplikácia HAKATRON svojimi možnosťami dokáže zásadne zmeniť spôsob hľadania ukradnutých vozidiel a pomocnú ruku tak môžu pridať aj bežní vodiči na cestách. Dôkazom toho sú tiež štatistiky za prvé dni od zverejnenia tejto novinky.

Len za včera pomocou HAKATRONu už bolo podľa dát od zakladateľa skupiny HAKA, Štefana Farkaša, vykonaných až 16 970 hľadaní, teda kontrol EVČ. Čísla však budú s rozšírením aplikácie pravdepodobne rýchlo stúpať a šance zlodejov áut sa tak rapídne znížia.

Čím viac ľudí bude HAKATRON využívať, tým väčšie sú šance, že okradnutí majitelia budú môcť získať späť svoje vozidlá. Aplikácia však potrebuje prejsť fázou vývoja. Po odstránení spomínaných nedostatkov, optimalizácii pre Android smartfóny a vylepšení spoľahlivosti čítania EVČ bude dokonalým nástrojom pre boj so zlodejmi áut, ktorých dokáže odhaliť každý.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú