Gigantická stratégia: 20 megafabrík na batérie posejú Európu. Aj Slovensko môže zohrať kritickú rolu
S elektromobilmi sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a už teraz vieme, že ich na našich cestách bude jazdiť podstatne viac než dnes. Ako uvádza portál Euractiv, do roku 2030 by ich mali byť desiatky miliónov, pričom batérie do nich sa budú vyrábať aj na Slovensku. Európska únia totiž počíta s tým, že na svojom území vybuduje megafabriky na akumulátory, vďaka čomu sa priblíži k produkcii ázijského a amerického trhu.
Cieľom EÚ je stať sa do roku 2030 druhým najväčším trhom produkujúcim batériové články. Dnes je na treťom mieste za Severnou Amerikou a lídrom v tomto odvetví zostáva Čína. Predpokladá sa, že do roku 2030 sa zvýši dopyt po batériách približne štrnásťkrát a Európska únia si chce z tohto „koláča“ odkrojiť aspoň 17 % podiel.
Európska komisia má preto už teraz plán na vybudovanie 15 až 20 megatovární, ktoré sa budú zameriavať len na produkciu batérií do elektromobilov s rôznym výkonom. Vo výsledku by do roku 2025 malo byť k dispozícii dosť akumulátorov, aby každý rok dokázali poháňať aspoň 6 miliónov nových elektromobilov.
Megafabriky, ktoré budú podobné ako takzvaná Gigafactory od Tesly, majú byť finančne podporované Európskou investičnou bankou. Zo začiatku budú vznikať v krajinách ako Švédsko, Nemecko, Francúzsko a Maďarsko. Ako však dodáva Euroactiv, odvolávajúci sa na štúdiu od spoločnosti Deloitte, dve obrovské továrne by mohli vzniknúť aj v susednom Česku. Pri jednej sa počíta s produkčnou kapacitou na úrovni 40 GWh a viac ako šesťtisíc novými pracovnými miestami.
Továrne na batérie pre elektromobily aj na Slovensku
Aj keď sa vo vyššie uvedených informáciách Slovensko priamo nespomína, vzhľadom na to, aká sme výrobná automobilová veľmoc, môžeme predpokladať, že je len otázkou času, kým na našom území vyrastú nové fabriky na výrobu batérií. Prevádzkovať ich ale nemusia len samotní výrobcovia automobilov, ale aj veľké spoločnosti, ktoré sa týmito technológiami zaoberajú.
Spomenúť môžeme napríklad InoBat so sídlom vo Voderadoch neďaleko Trnavy. Práve táto firma v poslednom období napreduje a získava investície vo výške niekoľkých desiatok miliónov eur. Na výskum, vývoj a výrobu batérií do nej zainvestovali napríklad spoločnosti Rio Tinto z Veľkej Británie, Amara Raja z Indie alebo globálna spoločnosť Ideanomics Mobility.
Podľa kórejského testovacieho centra NCT sú slovenské batérie od InoBat vysoko výkonné a bezpečné. Do porovnania sa pritom dostali s tou najväčšou konkurenciou od Samsungu a LG Chem. Produkty od InoBat excelujú v úrovni energetickej kapacity, dojazdu a životnosti.
Ako uviedla Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, batéria InoBat s označením NMC622 sa dokáže nabiť na 85 % za 30 minút a takisto má fantastické vlastnosti aj v chladnom počasí. Ak teplota vonku klesne na -20°C, dokáže poskytnúť až 77 % svojej kapacity. Po stránke životnosti môžu zákazníci počítať s 1300 až 1350 nabíjacími cyklami, pričom po 600 nabíjacích cykloch batéria stratí približne 9 % zo svojej pôvodnej kapacity.
A rýchla matematika hovorí, že ak by ste s autom 1300 krát prešli vzdialenosť na úrovni 400 kilometrov, vo finále by bola batéria vhodná na výmenu zhruba po prejazdení 520 000 kilometrov.
Pokiaľ si zrátame servisné náklady na spaľovací motor a takisto pohonné hmoty, zrazu dáva elektromobilita oveľa väčší zmysel. Situáciu s továrňami budeme aj naďalej sledovať a akonáhle sa dozvieme ničo nové, poskytneme ti čerstvé informácie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čas večere mení viac než tvoju váhu: Vedci odhalili, kedy jesť, aby si lepšie spal, schudol a žil dlhšie
Vedci objavili jednoduchý spôsob, ako spomaliť starnutie a zvýšiť kvalitu života. Stačí presný počet krokov za minútu
KVÍZ: 99 % Slovákov sa dostane do úzkych už pri 3. otázke. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili aj Ľudovíta Štúra?
Raňajky, ktoré ti potichu škodia: Bežné „zdravé“ jedlá môžu zvyšovať riziko rakoviny pankreasu a cukrovky, varujú vedci
Slovensko zasiahne živelný chaos: SHMÚ vydáva výstrahy pre viaceré regióny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
Bratislavský kraj sa dostal do elitného klubu digitálnych regiónov
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP