S elektromobilmi sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a už teraz vieme, že ich na našich cestách bude jazdiť podstatne viac než dnes. Ako uvádza portál Euractiv, do roku 2030 by ich mali byť desiatky miliónov, pričom batérie do nich sa budú vyrábať aj na Slovensku. Európska únia totiž počíta s tým, že na svojom území vybuduje megafabriky na akumulátory, vďaka čomu sa priblíži k produkcii ázijského a amerického trhu.

Cieľom EÚ je stať sa do roku 2030 druhým najväčším trhom produkujúcim batériové články. Dnes je na treťom mieste za Severnou Amerikou a lídrom v tomto odvetví zostáva Čína. Predpokladá sa, že do roku 2030 sa zvýši dopyt po batériách približne štrnásťkrát a Európska únia si chce z tohto „koláča“ odkrojiť aspoň 17 % podiel.

Zobraziť celú galériu (1)
Tesla (úprava redakcie)

Európska komisia má preto už teraz plán na vybudovanie 15 až 20 megatovární, ktoré sa budú zameriavať len na produkciu batérií do elektromobilov s rôznym výkonom. Vo výsledku by do roku 2025 malo byť k dispozícii dosť akumulátorov, aby každý rok dokázali poháňať aspoň 6 miliónov nových elektromobilov.

Megafabriky, ktoré budú podobné ako takzvaná Gigafactory od Tesly, majú byť finančne podporované Európskou investičnou bankou. Zo začiatku budú vznikať v krajinách ako Švédsko, Nemecko, Francúzsko a Maďarsko. Ako však dodáva Euroactiv, odvolávajúci sa na štúdiu od spoločnosti Deloitte, dve obrovské továrne by mohli vzniknúť aj v susednom Česku. Pri jednej sa počíta s produkčnou kapacitou na úrovni 40 GWh a viac ako šesťtisíc novými pracovnými miestami.

Továrne na batérie pre elektromobily aj na Slovensku 

Aj keď sa vo vyššie uvedených informáciách Slovensko priamo nespomína, vzhľadom na to, aká sme výrobná automobilová veľmoc, môžeme predpokladať, že je len otázkou času, kým na našom území vyrastú nové fabriky na výrobu batérií. Prevádzkovať ich ale nemusia len samotní výrobcovia automobilov, ale aj veľké spoločnosti, ktoré sa týmito technológiami zaoberajú.

Spomenúť môžeme napríklad InoBat so sídlom vo Voderadoch neďaleko Trnavy. Práve táto firma v poslednom období napreduje a získava investície vo výške niekoľkých desiatok miliónov eur. Na výskum, vývoj a výrobu batérií do nej zainvestovali napríklad spoločnosti Rio Tinto z Veľkej Británie, Amara Raja z Indie alebo globálna spoločnosť Ideanomics Mobility.

Podľa kórejského testovacieho centra NCT sú slovenské batérie od InoBat vysoko výkonné a bezpečné. Do porovnania sa pritom dostali s tou najväčšou konkurenciou od Samsungu a LG Chem. Produkty od InoBat excelujú v úrovni energetickej kapacity, dojazdu a životnosti.

Zobraziť celú galériu (1)
Michal Varga/FonTech

Ako uviedla Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, batéria InoBat s označením NMC622 sa dokáže nabiť na 85 % za 30 minút a takisto má fantastické vlastnosti aj v chladnom počasí. Ak teplota vonku klesne na -20°C, dokáže poskytnúť až 77 % svojej kapacity. Po stránke životnosti môžu zákazníci počítať s 1300 až 1350 nabíjacími cyklami, pričom po 600 nabíjacích cykloch batéria stratí približne 9 % zo svojej pôvodnej kapacity.

A rýchla matematika hovorí, že ak by ste s autom 1300 krát prešli vzdialenosť na úrovni 400 kilometrov, vo finále by bola batéria vhodná na výmenu zhruba po prejazdení 520 000 kilometrov.

Pokiaľ si zrátame servisné náklady na spaľovací motor a takisto pohonné hmoty, zrazu dáva elektromobilita oveľa väčší zmysel. Situáciu s továrňami budeme aj naďalej sledovať a akonáhle sa dozvieme ničo nové, poskytneme ti čerstvé informácie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP