Formula E ako alternatíva Formuly 1? Zvučné pretekárske mená a dva unikátne prvky pre väčšiu atraktívnosť
Na svete sa nachádza obrovské množstvo fanúšikov motošportu. Za jednoznačne najznámejšie podujatia môžeme označiť Formulu 1, Moto GP, Dakar alebo rôzne rally. V súčasnosti je vo svete možné pozorovať akýsi „boom“ v oblasti elektromobility a preto nebude prekvapením, že čoraz populárnejšou sa stáva Formula E.
FIA Formula E Championship je historicky prvá elektrická pretekárska séria na svete. Myšlienka organizovania takýchto pretekov pochádza ešte z roku 2012, no prvá sezóna odštartovala v septembri 2014. Preteky sú organizované pod patronátom Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) a pretekári jazdia v autách s čisto elektrickým pohonom.
Odlišné pravidlá, rovnaký bodovací systém
Každé podujatie sa začína dvoma tréningami, ktoré sa začínajú v ranných hodinách. Prvý trvá 45 minút a druhý 30 minút. Jazdci majú k dispozícii monopost s výkonom 250 kW. Kvalifikácia na hlavný závod sa začína okolo obeda a trvá hodinu. Pretekári sú rozdelení do štyroch skupín po päť, pričom majú šesť minút na to, aby dosiahli svoje najrýchlejšie kolo. Prvých päť najrýchlejších pretekárov má k dispozícii ešte jeden pokus v takzvanom Super Pole, kde každý odjazdí jedno kolo, čím sa stanoví prvých päť pozícií na štarte.

Hlavný pretek trvá približne 50 minút. Jazdci majú povinnú jednu zastávku v boxoch, kedy si musia vymeniť svoj monopost. Pomáhať im môžu dvaja členovia tímu, ktorí majú väčšinou na starosti výmenu bezpečnostných pásov. Výmena pneumatík počas tejto zastávky povolená nie je. Výnimka je len v tom prípade, ak je pneumatika poškodená, prípadne jazdec dostal defekt. Počas pretekov majú jazdci obmedzený výkon svojich monopostov na 200 kW.
Bodovací systém je podľa štandardného systému FIA. Tri body navyše však dostane jazdec, ktorý získal Pole position. Jeden bod navyše získa jazdec, ktorý odjazdil najrýchlejšie kolo celých pretekov. Okrem jazdcov súťažia o body aj tímy. Celkový počet bodov tímu pozostáva zo súčtu bodov oboch jazdcov počas sezóny.
Attack Mode a Fanboost pre ešte väčšiu atraktívnosť
Zaujímavosťou pretekov Formuly E je takzvaný Attack Mode a Fanboost. Attack Mode bol zavedený od piatej sezóny a umožňuje jazdcom dvakrát za celé preteky zvýšiť výkon na svojich monopostoch o 25 kW. Zvýšenie výkonu trvá približne 4 minúty (spolu 8 minút) a aktivuje sa, keď pretekár prejde vyznačenou zónou na trati. Podľa pravidiel musí Attack Mode využiť každý pretekár.
Fanboost je záležitosťou fanúšikov. Takýmto spôsobom sa organizátori snažia ešte viac prepojiť fanúšikov s jazdcami, čo má prispieť k ešte väčšej atraktívnosti týchto závodov. Fanúšikovia môžu dva týždne pred každým podujatím hlasovať prostredníctvom rôznych kanálov za svojho obľúbeného jazdca. Traja víťazi Fanboostu získajú do pretekov 100 kJ energie naviac. Tú môžu využiť v 5-sekundovom okne počas druhej polovice závodu. Energia 100 kJ môže zvýšiť výkon o približne 10 kW – 20 kW v závislosti od typu monopostu.
Technologický pokrok priniesol aj lepšie vozidlá
V prvých štyroch sezónach boli používané elektrické monoposty Spark-Renault SRT 01E, vyrobené spoločnosťou Spark Racing Technology. Elektromotor bol vyvinutý McLarenom (rovnaký bol použitý aj v McLarene P1), batérie vytvoril Williams Advanced Engineering a päťstupňovú prevodovku dodával Hewland. Od druhej sezóny však mali tímy povolené vyrobiť svoj vlastný elektromotor, pričom zvyšné súčiastky museli ostať rovnaké. Oficiálnym dodávateľom pneumatík je spoločnosť Michelin.
Prvé monoposty disponovali výkonom 190 kW. Vozidlo bolo schopné dosiahnuť stovku za 3 sekundy s maximálnou rýchlosťou 225 km/h. Generátory, ktoré sú používané na dobíjanie batérií, sú poháňané glycerínom, čo je v podstate vedľajší produkt výroby bionafty.

V sezóne 2018/2019 sa začal používať úplne nový elektrický monopost druhej generácie Spark SRT05e alebo takzvaná Gen2 Formula E. Toto vozidlo prešlo v porovnaní s predchodcom výrazným technologickým pokrokom. Výkon sa zvýšil na 250 kW a najvyššia rýchlosť vzrástla na 280 km/h.
Nové monoposty sú navyše vybavené brzdovým systémom Brembo a bezpečnostnou klietkou v tvare písmena „T“, ktorá má chrániť hlavu vodiča pred nárazmi a prípadnými lietajúcimi predmetmi. Dodávateľom pneumatík ostala aj naďalej spoločnosť Michelin. S novou generáciou monopostov sa skončila potreba vymieňať vozidlo v polovici závodu, nakoľko batéria je už schopná vydržať celý priebeh pretekov.
Preteká sa v 12 mestách na 4 kontinentoch
E-Prix sa aktuálne jazdia v meste Diriyah v Saudskej Arábii, Santiagu v Chile, Mexico City, Hong Kongu v Číne, Ríme, Paríži, Soule v Južnej Kórei, Berlíne, New Yorku a Londýne. Jedno mesto sa ešte vyberá a organizátori ho doplnia neskôr.

V seriáli FIA Formula E Championship aktuálne jazdí 24 pretekárov v 12 tímoch z rôznych krajín. Najväčším počtom víťazstiev sa môže zatiaľ pochváliť japonský tím NISSAN E.DAMS.
Za ním nasleduje nemecký AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER, anglický ENVISION VIRGIN RACING, čínsky DS TECHEETAH, indický MAHINDRA RACING, americký GEOX DRAGON, anglický NIO FORMULA E TEAM, anglický PANASONIC JAGUAR RACING, americký BMW i ANDRETTI MOTORSPORT, monacký VENTURI FORMULA E TEAM, nemecký TAG HEUER PORSCHE FE TEAM a nemecký MERCEDES BENZ EQ, uvádza oficiálna stránka šampionátu fiaformulae.com.
Zvučné mená z F1
Za najväčšie osobnosti, ktoré jazdia vo Formule E, môžeme označiť švajčiarskeho pilota Sébastiana Buemiho, ktorý od roku 2009 do 2011 jazdil aj vo Formule 1 za tím Toro Rosso. Neskôr sa z neho stal testovací pilot stajne Red Bull. V súčasnosti jazdí za tím NISSAN E.DAMS.
Ďalším pilotom, ktorý si skúsil Formulu 1, je Brazílčan Lucas Di Grassi. V roku 2010 získal miesto v stajni Virgin, kde bol jeho tímovým kolegom Nemec, Timo Glock. Grassi patrí medzi najlepších pretekárov v šampionáte Formuly E. Vo formule E jazdí za tím AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER.

Tri sezóny vo Formule 1 si vyskúšaj aj francúzsky jazdec Jean-Éric Vergne v tíme Toro Rosso. Vergne sa stal prvým pretekárom v histórii Formuly E, ktorý dokázal obhájiť titul šampióna. Výraznou mierou prispel aj k premiérovému tímovému titulu pre tím DS TECHEETAH.
Za tím PANASONIC JAGUAR RACING jazdil syn trojnásobného majstra sveta F1, Nelson Piquet mladší. V roku 2008 sa prebojoval do sedadla F1 a hneď vo svojej prvej sezóne sa postavil na pódium vo Veľkej cene Nemecka. V F1 pôsobil aj v roku 2009. Aktuálne ho v tíme nahradil Alex Lynn a nateraz nie je známe, či Nelson bude pokračovať v niektorom zo zvyšných tímov.
Jednoznačne najzvučnejším menom v seriáli Formule E sa môže pochváliť Brazílčan Felipe Massa. Poznať ho bude určite každý fanúšik F1, nakoľko v tomto seriáli pôsobil od roku 2002. Najskôr začal v tíme Sauber, no neskôr sa pripojil k Scuderii Ferrari ako testovací pilot. Potom sa stal pretekárom stajne Ferrari. Jeho tímovým kolegom bol legendárny Michael Schumacher a neskôr sa nimi stali aj Kimi Räikkönen, či Fernando Alonso, informuje portál formula-e.sk.

Po konci sezóny zamieril do Williamsu, kde zostal až do roku 2017, kedy oficiálne ukončil kariéru v F1 a neskôr potvrdil príchod do Formule E. Felipe Massa jazdí za tím VENTURI FORMULA E TEAM a vo svojej nováčikovskej sezóne mal len jeden väčší úspech v podobe tretieho miesta z Monaka.
Záujem sa zvyšuje, no F1 nepredbehne
Formula E je zaujímavý seriál, ktorý láka množstvo fanúšikov na celom svete. Spôsobené je to predovšetkým zvučnými menami, ktoré sa nechali na tieto preteky zlákať, ale aj zaujímavými prvkami ako je vyššie spomínaný Attack Mode či Fanboost.

V popularite či sledovanosti pravdepodobne nepredbehne slávnejšiu Formulu 1, no jednoznačne môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať vzostup a rozširovanie týchto elektrických pretekov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Populárna sieť totálne ovládla mladých Slovákov. Používa ju až 99 %, Facebook je pre nich mŕtvy (PRIESKUM)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

„Sme dosť blízko k dohode.“ Putinov vyslanec prekvapil svet tvrdením o konci vojny na Ukrajine

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
Zlom vo svetovej politike. Veľmoci dosiahli tajnú dohodu, vojna medzi nimi sa môže skončiť
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Populárna sieť totálne ovládla mladých Slovákov. Používa ju až 99 %, Facebook je pre nich mŕtvy (PRIESKUM)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

„Sme dosť blízko k dohode.“ Putinov vyslanec prekvapil svet tvrdením o konci vojny na Ukrajine

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

