Ferrari si patentovalo motor, ktorý rúca fyziku. Legendárna V12 sa vracia s technológiou z iného sveta
Ferrari opäť posúva hranice inžinierskeho myslenia. Tentoraz však ide o niečo, čo by zrejme aj samotného Enza Ferrariho nechalo v nemom úžase. Talianska automobilka si totiž nechala patentovať úplne nový typ motora, ktorý využíva netradične tvarované oválne piesty. Tento nápad môže zásadne prepisovať pravidlá hry v oblasti spaľovacích motorov, píše o téme AutoGuide.
Výkonnejšia jednotka
Podľa patentu registrovaného v EÚ pod číslom 24197835.2, Ferrari vyvíja motor, v ktorom piesty namiesto klasického kruhového tvaru pripomínajú ovál – doslova teda vyzerajú ako pretekárska dráha slávnej série NASCAR. Tento tvar môže znamenať nižšie trenie, vyššiu účinnosť a kompaktné rozmery motora, čo otvára cestu k výkonnejším a zároveň efektívnejším jednotkám.
Tkto radikálny prístup by mohol znamenať zásadný prerod tradičného V12 motora. Hoci Ferrari nie je prvou značkou, ktorá sa pohrávala s myšlienkou oválnych piestov, rozdiel spočíva v samotnej orientácii a využití. Už v minulosti to skúšala Honda – najskôr v motoroch F1 a potom aj v krátkom období pri motocykloch. Ich oválne piesty boli predĺžené pozdĺžne kľukovému hriadeľu, čo umožnilo použiť až osem ventilov na valec namiesto tradičných štyroch, čím vznikol akýsi hybrid medzi štvortaktným motorom a V8.
Ferrari však ide opačnou cestou. Ich dizajn ukazuje piesty, ktoré sú predĺžené kolmo na kľukový hriadeľ. Výsledkom je motor, v ktorom sú valce umiestnené tesnejšie pri sebe, čo umožňuje skrátiť celkovú dĺžku pohonnej jednotky. V praxi by to mohlo znamenať, že Ferrari dokáže opäť umiestniť mohutný dvanásťvalec do stredu auta – teda za vodiča – bez toho, aby narušilo proporcie alebo muselo ustupovať od plánov na čiastočnú elektrifikáciu.
Pred takmer 30 rokmi
Netreba zabúdať, že Ferrari naposledy použilo takýto koncept v bežne dostupnom modeli ešte v roku 1996 – konkrétne v modeli F512M. Odvtedy sa dvanásťvalce objavovali už len v limitovaných kúskoch ako Enzo či LaFerrari. Nový dizajn však dáva nádej na návrat ikon ako Testarossa, prípadne predznamenáva vývoj pretekárskeho vozidla novej generácie – najmä ak by FIA opäť povolila vysokootáčkové atmosférické motory so syntetickým palivom, ako sa špekuluje.
Zaujímavosťou je aj samotný návrh kľukového hriadeľa a ojníc. Ferrari navrhuje riešenie, kde dva protiľahlé piesty zdieľajú jedno ložisko na kľuke. Tento jednoduchší mechanizmus môže okrem nižšej hmotnosti priniesť aj menší mechanický odpor, čo prispieva k vyššej účinnosti a kompaktnejšiemu formátu motora.
Ďalšou výhodou je znížený bočný pohyb piestu, čo opäť znižuje trenie medzi piestom a stenou valca. Patent dokonca ukazuje konštrukciu piestov s výraznými výrezmi po stranách, ktoré minimalizujú kontakt s valcom a tým ešte viac redukujú straty spôsobené trením.
Ferrari zároveň opakovane deklarovalo, že bude vyrábať motory V12 tak dlho, ako mu to legislatíva dovolí. A práve odvážne inovatívne riešenia, ako tento patent, môžu byť kľúčom k tomu, aby tieto legendárne agregáty prežili aj v ére elektrifikácie a prísnejších emisných predpisov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bež, alebo zomri. Kultový akčný film so Schwarzeneggerom dostal po 40 rokoch nové spracovanie, takto vyzerá
Koniec kompromisov. Huawei spustil na hodinkách Slovákmi vymodlenú funkciu, tu je návod
Vyvinie rýchlosť 6 000 km/h. USA odhalilo miliardovú superzbraň, nepriateľov rozpráši v sekunde
Akčný hit Netflixu aj veľkolepé sci-fi. TOP 9 filmov a seriálov v júli na Netflixe a ďalších
Ide proti všetkému, čo nás učili. Záhadná tepelná anomália v oceáne vydesila vedcov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Od júla si prilepšia státisíce Slovákov. Zisti, či si medzi nimi aj ty. V hre sú milióny eur (PREHĽAD)
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Zničil rebríčky sledovanosti. Pokračovanie filmového fenoménu z Netflixu sa predstavuje v prvej ukážke
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
-
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP