Elektrické Ferrari bude „vrčať“ ako V12. Taliani prišli na spôsob, ako premeniť elektromobil na spaľovák
Aj keď sa Ferrari už čoskoro konečne pridá k elektrickej revolúcii, rozhodne sa nechystá rozlúčiť s tým, čo robí jeho autá výnimočnými. Dva nové patentové dokumenty totiž prezrádzajú, že značka z Maranella pripravuje systém, ktorý v elektrickom vozidle simuluje nielen zvuk spaľovacieho motora, ale aj radenie prevodových stupňov. Inak povedané, Ferrari chce, aby jeho elektrické auto znelo a správalo sa ako to na benzín, a to vrátane ikonického „klick-klack“ pocitu pri radení, píše Motor1.
Až dva patenty
Jeden z patentov opisuje technológiu, ktorá využíva elektrický motor na simuláciu krútiaceho momentu spaľovacieho motora v kombinácii s falošnou prevodovkou. Krútiaci moment je v tomto prípade definovaný polohou plynového pedálu a zvoleným „virtuálnym“ prevodovým stupňom. Radenie má prebiehať cez páčky pod volantom, podobne ako pri súčasných modeloch Ferrari s dvojspojkovými prevodovkami.
Druhý patent sa zameriava na zvukovú stránku. Systém využíva reproduktory vo vnútri aj zvonku vozidla, aby dokázal vytvoriť digitálny zvuk motora, ktorý sa mení podľa virtuálneho prevodového stupňa a štýlu jazdy. Ferrari v patente uvádza, že zvuk môže byť „historický, moderný alebo futuristický, nabitý adrenalínom alebo pokojný“, podľa preferencií vodiča. Nechýbajú ani špeciálne efekty pri radení, čo má posilniť ilúziu skutočného motorického zážitku.
Ferrari pritom už viackrát zdôraznilo, že jeho elektrické modely musia poskytnúť rovnaký emocionálny zážitok ako autá so spaľovacím motorom. A práve táto kombinácia simulácie výkonu a zvuku je spôsob, ako si zachovať charakter značky aj v čisto elektrickej ére. Zatiaľ nie je isté, či sa tento systém objaví už v prvom elektrickom Ferrari, no bolo by prekvapením, ak by si automobilka túto technológiu nechala len pre seba bez nasadenia do produkcie.
Inšpirácia ostatnými značkami
Ferrari však nie je jediná značka, ktorá skúša niečo podobné. Hyundai predstavil podobný systém v modeli Ioniq 5 N, kde elektromotor napodobňuje otáčky až do 8000 ot/min a osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Hyundai dokonca obmedzuje krútiaci moment elektromotora, aby vodič cítil „realistické“ radenie. Systém funguje buď automaticky, alebo si vodič môže manuálne radiť pomocou páčok. Rovnaký koncept už prebral aj Kia pre svoje modely EV6 a EV9 GT.
Dodge zas vsadil skôr na zvukový efekt. Jjeho Fratzonic Chambered Exhaust generuje „motorový rev“ pre nový elektrický Charger Daytona, no nejde o komplexný zážitok s obmedzovaním výkonu a radením ako u Ferrari či Hyundaiu. BMW tiež pracuje na podobnom systéme, no Porsche už dávnejšie vyhlásilo, že do takýchto simulácií sa púšťať nebude.
Prvý elektrický model od Ferrari by sa mal predstaviť ešte tento rok, pričom dodávky by sa mali začať v roku 2026. Automobilka sa zatiaľ k patentom nevyjadrila, čo však nie je prekvapením. Väčšina výrobcov o budúcich produktoch mlčí až do oficiálneho predstavenia. Či sa teda virtuálny motor a radenie objaví hneď v prvej generácii EV od Ferrari, ešte nevieme, no čakanie na odpoveď nebude dlhé.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Attila Végh vráti peniaze SPP za neplnenie zmluvy: „Je to normálna vec,“ tvrdí zápasník
Nepriateľ, ktorý ma brzdí. Psychológ odhalil najväčšie mýty o strachu, ktorým Slováci veria
Uniklo najväčšie tajomstvo Moskvy. Na štátnej univerzite zanikol tajný inštitút, ktorý skúmal cestovanie časom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP