Aj keď sa Ferrari už čoskoro konečne pridá k elektrickej revolúcii, rozhodne sa nechystá rozlúčiť s tým, čo robí jeho autá výnimočnými. Dva nové patentové dokumenty totiž prezrádzajú, že značka z Maranella pripravuje systém, ktorý v elektrickom vozidle simuluje nielen zvuk spaľovacieho motora, ale aj radenie prevodových stupňov. Inak povedané, Ferrari chce, aby jeho elektrické auto znelo a správalo sa ako to na benzín, a to vrátane ikonického „klick-klack“ pocitu pri radení, píše Motor1.

Až dva patenty

Jeden z patentov opisuje technológiu, ktorá využíva elektrický motor na simuláciu krútiaceho momentu spaľovacieho motora v kombinácii s falošnou prevodovkou. Krútiaci moment je v tomto prípade definovaný polohou plynového pedálu a zvoleným „virtuálnym“ prevodovým stupňom. Radenie má prebiehať cez páčky pod volantom, podobne ako pri súčasných modeloch Ferrari s dvojspojkovými prevodovkami.

Druhý patent sa zameriava na zvukovú stránku. Systém využíva reproduktory vo vnútri aj zvonku vozidla, aby dokázal vytvoriť digitálny zvuk motora, ktorý sa mení podľa virtuálneho prevodového stupňa a štýlu jazdy. Ferrari v patente uvádza, že zvuk môže byť „historický, moderný alebo futuristický, nabitý adrenalínom alebo pokojný“, podľa preferencií vodiča. Nechýbajú ani špeciálne efekty pri radení, čo má posilniť ilúziu skutočného motorického zážitku.

patent ferrari
Ferrari/European Patent Office

Ferrari pritom už viackrát zdôraznilo, že jeho elektrické modely musia poskytnúť rovnaký emocionálny zážitok ako autá so spaľovacím motorom. A práve táto kombinácia simulácie výkonu a zvuku je spôsob, ako si zachovať charakter značky aj v čisto elektrickej ére. Zatiaľ nie je isté, či sa tento systém objaví už v prvom elektrickom Ferrari, no bolo by prekvapením, ak by si automobilka túto technológiu nechala len pre seba bez nasadenia do produkcie.

Inšpirácia ostatnými značkami

Ferrari však nie je jediná značka, ktorá skúša niečo podobné. Hyundai predstavil podobný systém v modeli Ioniq 5 N, kde elektromotor napodobňuje otáčky až do 8000 ot/min a osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Hyundai dokonca obmedzuje krútiaci moment elektromotora, aby vodič cítil „realistické“ radenie. Systém funguje buď automaticky, alebo si vodič môže manuálne radiť pomocou páčok. Rovnaký koncept už prebral aj Kia pre svoje modely EV6 a EV9 GT.

ioniq 5N interiér
FonTech

Dodge zas vsadil skôr na zvukový efekt. Jjeho Fratzonic Chambered Exhaust generuje „motorový rev“ pre nový elektrický Charger Daytona, no nejde o komplexný zážitok s obmedzovaním výkonu a radením ako u Ferrari či Hyundaiu. BMW tiež pracuje na podobnom systéme, no Porsche už dávnejšie vyhlásilo, že do takýchto simulácií sa púšťať nebude.

Prvý elektrický model od Ferrari by sa mal predstaviť ešte tento rok, pričom dodávky by sa mali začať v roku 2026. Automobilka sa zatiaľ k patentom nevyjadrila, čo však nie je prekvapením. Väčšina výrobcov o budúcich produktoch mlčí až do oficiálneho predstavenia. Či sa teda virtuálny motor a radenie objaví hneď v prvej generácii EV od Ferrari, ešte nevieme, no čakanie na odpoveď nebude dlhé.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP