Facebook bojkotujú najväčšie svetové firmy a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste. Prečo?
Posledné roky najväčšej sociálnej sieti naozaj neprajú. Najprv sa objavili veľké kauzy, v ktorých sa svet dozvedel o nakladaní s osobnými dátami používateľov a aktuálne sa objavujú správy o šírení nenávisti, diskriminácií a rasizme, no Facebook stále nie a nie zakročiť.
Sieťou sa šíria najrôznejšie príspevky a statusy, ale platforma akoby mala svoj vlastný svet a to zlé ignorovala. Ukázalo sa, že to bola jedna z najväčších chýb, ktorá môže spoločnosti poriadne uškodiť.
Primárnym zdrojom financií Facebooku sú reklamy. Vidíme ich všade. Objavujú sa vo videách, na nástenke a dokonca aj v Messengeri, na jeho Instagrame a v ďalších dcérskych sociálnych sieťach. To, čo kedysi začínalo ako malá sociálna sieť prerástlo na celosvetového giganta, ktorý tromfol všetkých a svojim fungovaním ovplyvnil celý svet.
Necháva si dobre zaplatiť, no napriek tomu nedokáže (alebo nechce) ovplyvniť „nepríjemné“ dianie a príspevky týkajúce sa politiky a aktuálne aj nepokojov v USA, ktoré sa začali po smrti Georga Floyda.
Vypukli boje proti rasizmu a diskriminácii, kvantá frustrovaných Američanov vyšli do ulíc. Protesty sa neodohrávajú len v reálnom svete, ale aj na sociálnych sieťach. Facebook, ktorý kedysi ľudí spájal, ich dnes rozdeľuje.
Toleruje nenávistné prejavy a príspevky, rasistické narážky, nevhodné videá a fotografie či politické statusy, ktoré zrejme ani nechce ovplyvniť. Takéto jeho správanie však došlo do bodu, kedy si mnohí povedali: „Dosť“!
Čo sa vlastne deje?
Nejde len o obyčajných ľudí, používateľov, ktorí sú na Facebooku, aby četovali so svojimi priateľmi alebo influenceri, ktorým pomáha aj táto sieť zarobiť a propagovať sa. Hlavným zdrojom financií Facebooku sú totiž veľké firmy, ktoré u neho na reklame ročne utrácajú celé milióny dolárov, len aby sa zviditeľnili na najväčšej sociálnej sieti sveta. Aby mohli propagovať svoje produkty a služby, sú ochotné veľkú časť peňazí vyhradiť práve na facebookovú reklamu.
Keď však prišlo na „lámanie chleba“, mnohí videli, ako sa spoločnosť k celej situácii stavia a potom nastal bod zlomu. Vtedy si aj tí najväčší zákazníci Facebooku povedali, že stačilo a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste, na reklame.
Svetové značky zvučných mien postupne začali sieť bojkotovať a odmietajú platiť za reklamu. Hoci len na istý čas. Postupne sa pridávali ďalšie a ďalšie spoločnosti. Zoznam je už teraz poriadne dlhý a môže sa ešte rozrásť.
Facebook bojkotujú aj jeho najcennejší klienti. Prestanú si platiť reklamu
Odmietavý postoj pri riešení aktuálnej situácie a tolerovanie spomínaných tém v príspevkoch vyústilo do problému, ktorý vyjde Facebook poriadne draho. K veľkým firmám sa pridali mnohé organizácie, ktoré spustili iniciatívu „Stop Hate for Profit“. Prostredníctvom nej chcú dosiahnuť mesačný bojkot inzerovania na tejto platforme, pričom žiadajú zásadné zmeny a zodpovedný prístup k riešeniu problémov.
Doteraz sa do kampane proti Facebooku zapojilo už vyše 240 firiem, medzi ktoré patrí známe módne značky, výrobcovia potravín, telekomunikační operátori, technologickí giganti a mnohí ďalší.
Veľa z nich chce už od 1. júla zastaviť financovanie svojich reklám na tejto sieti. Reklamy stopne aj Coca Cola, Microsoft, Adidas, Reebok, Best Buy, Ford, Honda, Levi’s, Mozilla, Patreon, SodaStream, Vans, Verizon, Viber a stovky ďalších.
Aké zmeny požadujú obyčajní ľudia, ale aj veľké korporácie?
Samotná iniciatíva obsahuje niekoľko dôležitých bodov, ktoré zapojené firmy chcú, aby Facebook zmenil a dodržal. Chcú, aby sa prestala na sieti šíriť nenávisť, konšpirácie, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.
Chcú, aby sa zastavili dezinformácie, ktoré môžu ovplyvniť aj názor voliča pred voľbami, aby sa prísnejšie kontrolovali veľké skupiny, odstraňovali sa tie, ktoré nenávisť šíria, aby sa zabezpečil nezávislý audit a prevencia proti šíreniu nenávisti, pričom by sieť mala zverejňovať aj detailné štatistiky a dáta a zároveň sa upravili algoritmy na Facebooku.
Používatelia tejto sociálnej siete by mali mať v prípade problémov možnosť kontaktovať zamestnancov spoločnosti a vzniknuté problémy riešiť. Facebook by tak mal konečne prevziať zodpovednosť za to, čo sa prostredníctvom jeho sietí šíri. V opačnom prípade môže bojkot nabrať ešte viac na obrátkach.
Facebook plánuje zasiahnuť. Nie však tak výrazne, ako si mnohí predstavujú
Prednedávnom na situáciu reagoval aj zakladateľ Facebooku, Mark Zuckergberg, ktorý však predstavil len malé zmeny. Priznal, že Facebook netoleruje nenávistné prejavy na svojej sieti, no potvrdil, že by mohol pre to spraviť viac.
Spoločnosť mala odstrániť len za posledný štvrťrok vyše 10 miliónov nenávistných príspevkov, a to ešte predtým, ako ich nahlásili používatelia, informuje CNET.
Zuckerberg vo svojom vyjadrení oznámil, že Facebook bude „odstraňovať príspevky, z ktorých môže vyplývať, že ľudia určitej rasy, etnického pôvodu, národného pôvodu, náboženského vyznania, kasty, sexuálnej orientácie, rodovej identity alebo imigračného statusu sú hrozbou pre bezpečnosť, zdravie alebo prežitie ostatných„.
Problémom je, že toto odstraňovanie sa bude týkať len reklamných príspevkov a neovplyvní teda neplatené príspevky, ktorých je omnoho viac a môžu pochádzať aj z politických profilov, informuje The Verge. Zuckerberg taktiež prisľúbil, že Facebook bude dôkladne monitorovať príspevky a informácie na sieti 72 hodín pred politickými voľbami, čo má zabrániť zastrašovaniu a ovplyvňovaniu ľudí.
Všetky príspevky pred voľbami budú automaticky prepojené do nového Volebného informačného centra, ktoré má obsahovať dôveryhodné informácie o voľbách, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií.
Takéto centrum potom bude v hlavnej aplikácii Facebooku, ale aj na Instagrame. Problémom je však práve časové okno, odkedy spoločnosť začne príspevky monitorovať.
Propagácia, volebné príspevky a získavanie voličov totiž prebieha už celé mesiace pred voľbami a posledné dni pred ich otvorením už veľa Facebook nezmôže. Okrem toho bude naďalej tolerovať príspevky, ktoré porušujú jeho pravidlá. Ak však bude mať príspevok nejakú spravodajskú hodnotu, bude aj napriek porušeniu pravidiel dostupný, no s označením. To sa má stať podľa Zuckerberga len niekoľkokrát ročne. Mnohí môžu mať už teraz pochybnosti o tom, že to vôbec nemusí byť pravda.
Spoločnosť najviac zabolí strata financií. Na kolená ju to ale nepoloží
Napriek veľkému tlaku a bojkotu Facebook stále nepotvrdil, či plánuje splniť všetky požiadavky stanovené v kampani Stop Hate For Profit. Hoci si bežný používateľ nemusí zmeny v reklamách vôbec všimnúť, spoločnosť už dopad pocítila. Jej akcie sa pred pár dňami prepadli o vyše 8 %, čo predstavuje stratu trhovej hodnoty vo výške až 56 miliárd dolárov, informoval Bloomberg.
Situácia sa neskôr zlepšila, no je jasné, že bojkot Facebook pocítil najmä po finančnej stránke. Ani to však zrejme príliš neovplyvní jeho spôsob fungovania a závislosť na reklamách. Platené príspevky ho naďalej uživia a pomocou nazbieraných dát o používateľoch im bude naďalej podstrkovať reklamu, aj keď proti nemu momentálne idú stovky jeho zákazníkov.
Bojkot sa ale postupne rozširuje aj na iné sociálne siete a niektoré firmy už oznámili, že stiahnu reklamu zo všetkých takýchto platforiem a niektoré dokonca neplánujú platiť reklamu až do konca roka.
Facebook je však gigantom, ktorého neporazí ani takýto masívny bojkot. Mnohé spoločnosti sa proti nemu postavili už po škandále s Cambridge Analytica, ale ani to ho nezastavilo pred ďalším rastom. Niečo sa ale bude musieť zmeniť. Gigant musí premyslieť spôsob, akým zaobchádza s ľuďmi, s príspevkami a informáciami, ktoré sa na jeho sieti šíria.
Aktuálna situácia totiž ukázala, že mnohí z vyše 2,6 miliardy aktívnych používateľov majú toho dosť a spolu s najväčšími firmami sveta sú schopní sa postaviť aj tak veľkej spoločnosti, akou Facebook skutočne je. Ani to ho ale nedostane na dno.
Čítajte viac z kategórie: Aplikácie
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Aj ty môžeš byť hacker. Toto je TOP 10 nástrojov, s ktorými sa nabúraš (takmer) hocikam
13-ročný „heker" vyškolil Microsoft. Našiel desiatky kritických chýb v obľúbenej aplikácii, toto bola reakcia
AKTUÁLNE: Veľká zmena v USA. Ak im nedáš sociálne siete, nepustia ťa do krajiny
Plaťte, šetrite, investujte, kdekoľvek ste – pohodlne a moderne. Prestúpte s VÚB do inej ligy mobilného bankovníctva
Slováci rozbehli digitálnu revolúciu v panelákoch. Investori vložili do ich geniálnej apky pol milióna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP