Facebook bojkotujú najväčšie svetové firmy a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste. Prečo?
Posledné roky najväčšej sociálnej sieti naozaj neprajú. Najprv sa objavili veľké kauzy, v ktorých sa svet dozvedel o nakladaní s osobnými dátami používateľov a aktuálne sa objavujú správy o šírení nenávisti, diskriminácií a rasizme, no Facebook stále nie a nie zakročiť.
Sieťou sa šíria najrôznejšie príspevky a statusy, ale platforma akoby mala svoj vlastný svet a to zlé ignorovala. Ukázalo sa, že to bola jedna z najväčších chýb, ktorá môže spoločnosti poriadne uškodiť.
Primárnym zdrojom financií Facebooku sú reklamy. Vidíme ich všade. Objavujú sa vo videách, na nástenke a dokonca aj v Messengeri, na jeho Instagrame a v ďalších dcérskych sociálnych sieťach. To, čo kedysi začínalo ako malá sociálna sieť prerástlo na celosvetového giganta, ktorý tromfol všetkých a svojim fungovaním ovplyvnil celý svet.
Necháva si dobre zaplatiť, no napriek tomu nedokáže (alebo nechce) ovplyvniť „nepríjemné“ dianie a príspevky týkajúce sa politiky a aktuálne aj nepokojov v USA, ktoré sa začali po smrti Georga Floyda.
Vypukli boje proti rasizmu a diskriminácii, kvantá frustrovaných Američanov vyšli do ulíc. Protesty sa neodohrávajú len v reálnom svete, ale aj na sociálnych sieťach. Facebook, ktorý kedysi ľudí spájal, ich dnes rozdeľuje.
Toleruje nenávistné prejavy a príspevky, rasistické narážky, nevhodné videá a fotografie či politické statusy, ktoré zrejme ani nechce ovplyvniť. Takéto jeho správanie však došlo do bodu, kedy si mnohí povedali: „Dosť“!
Čo sa vlastne deje?
Nejde len o obyčajných ľudí, používateľov, ktorí sú na Facebooku, aby četovali so svojimi priateľmi alebo influenceri, ktorým pomáha aj táto sieť zarobiť a propagovať sa. Hlavným zdrojom financií Facebooku sú totiž veľké firmy, ktoré u neho na reklame ročne utrácajú celé milióny dolárov, len aby sa zviditeľnili na najväčšej sociálnej sieti sveta. Aby mohli propagovať svoje produkty a služby, sú ochotné veľkú časť peňazí vyhradiť práve na facebookovú reklamu.
Keď však prišlo na „lámanie chleba“, mnohí videli, ako sa spoločnosť k celej situácii stavia a potom nastal bod zlomu. Vtedy si aj tí najväčší zákazníci Facebooku povedali, že stačilo a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste, na reklame.
Svetové značky zvučných mien postupne začali sieť bojkotovať a odmietajú platiť za reklamu. Hoci len na istý čas. Postupne sa pridávali ďalšie a ďalšie spoločnosti. Zoznam je už teraz poriadne dlhý a môže sa ešte rozrásť.
Facebook bojkotujú aj jeho najcennejší klienti. Prestanú si platiť reklamu
Odmietavý postoj pri riešení aktuálnej situácie a tolerovanie spomínaných tém v príspevkoch vyústilo do problému, ktorý vyjde Facebook poriadne draho. K veľkým firmám sa pridali mnohé organizácie, ktoré spustili iniciatívu „Stop Hate for Profit“. Prostredníctvom nej chcú dosiahnuť mesačný bojkot inzerovania na tejto platforme, pričom žiadajú zásadné zmeny a zodpovedný prístup k riešeniu problémov.

Doteraz sa do kampane proti Facebooku zapojilo už vyše 240 firiem, medzi ktoré patrí známe módne značky, výrobcovia potravín, telekomunikační operátori, technologickí giganti a mnohí ďalší.
Veľa z nich chce už od 1. júla zastaviť financovanie svojich reklám na tejto sieti. Reklamy stopne aj Coca Cola, Microsoft, Adidas, Reebok, Best Buy, Ford, Honda, Levi’s, Mozilla, Patreon, SodaStream, Vans, Verizon, Viber a stovky ďalších.
Aké zmeny požadujú obyčajní ľudia, ale aj veľké korporácie?
Samotná iniciatíva obsahuje niekoľko dôležitých bodov, ktoré zapojené firmy chcú, aby Facebook zmenil a dodržal. Chcú, aby sa prestala na sieti šíriť nenávisť, konšpirácie, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.
Chcú, aby sa zastavili dezinformácie, ktoré môžu ovplyvniť aj názor voliča pred voľbami, aby sa prísnejšie kontrolovali veľké skupiny, odstraňovali sa tie, ktoré nenávisť šíria, aby sa zabezpečil nezávislý audit a prevencia proti šíreniu nenávisti, pričom by sieť mala zverejňovať aj detailné štatistiky a dáta a zároveň sa upravili algoritmy na Facebooku.
Používatelia tejto sociálnej siete by mali mať v prípade problémov možnosť kontaktovať zamestnancov spoločnosti a vzniknuté problémy riešiť. Facebook by tak mal konečne prevziať zodpovednosť za to, čo sa prostredníctvom jeho sietí šíri. V opačnom prípade môže bojkot nabrať ešte viac na obrátkach.
Facebook plánuje zasiahnuť. Nie však tak výrazne, ako si mnohí predstavujú
Prednedávnom na situáciu reagoval aj zakladateľ Facebooku, Mark Zuckergberg, ktorý však predstavil len malé zmeny. Priznal, že Facebook netoleruje nenávistné prejavy na svojej sieti, no potvrdil, že by mohol pre to spraviť viac.
Spoločnosť mala odstrániť len za posledný štvrťrok vyše 10 miliónov nenávistných príspevkov, a to ešte predtým, ako ich nahlásili používatelia, informuje CNET.

Zuckerberg vo svojom vyjadrení oznámil, že Facebook bude „odstraňovať príspevky, z ktorých môže vyplývať, že ľudia určitej rasy, etnického pôvodu, národného pôvodu, náboženského vyznania, kasty, sexuálnej orientácie, rodovej identity alebo imigračného statusu sú hrozbou pre bezpečnosť, zdravie alebo prežitie ostatných„.
Problémom je, že toto odstraňovanie sa bude týkať len reklamných príspevkov a neovplyvní teda neplatené príspevky, ktorých je omnoho viac a môžu pochádzať aj z politických profilov, informuje The Verge. Zuckerberg taktiež prisľúbil, že Facebook bude dôkladne monitorovať príspevky a informácie na sieti 72 hodín pred politickými voľbami, čo má zabrániť zastrašovaniu a ovplyvňovaniu ľudí.

Všetky príspevky pred voľbami budú automaticky prepojené do nového Volebného informačného centra, ktoré má obsahovať dôveryhodné informácie o voľbách, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií.
Takéto centrum potom bude v hlavnej aplikácii Facebooku, ale aj na Instagrame. Problémom je však práve časové okno, odkedy spoločnosť začne príspevky monitorovať.
Propagácia, volebné príspevky a získavanie voličov totiž prebieha už celé mesiace pred voľbami a posledné dni pred ich otvorením už veľa Facebook nezmôže. Okrem toho bude naďalej tolerovať príspevky, ktoré porušujú jeho pravidlá. Ak však bude mať príspevok nejakú spravodajskú hodnotu, bude aj napriek porušeniu pravidiel dostupný, no s označením. To sa má stať podľa Zuckerberga len niekoľkokrát ročne. Mnohí môžu mať už teraz pochybnosti o tom, že to vôbec nemusí byť pravda.
Spoločnosť najviac zabolí strata financií. Na kolená ju to ale nepoloží
Napriek veľkému tlaku a bojkotu Facebook stále nepotvrdil, či plánuje splniť všetky požiadavky stanovené v kampani Stop Hate For Profit. Hoci si bežný používateľ nemusí zmeny v reklamách vôbec všimnúť, spoločnosť už dopad pocítila. Jej akcie sa pred pár dňami prepadli o vyše 8 %, čo predstavuje stratu trhovej hodnoty vo výške až 56 miliárd dolárov, informoval Bloomberg.
Situácia sa neskôr zlepšila, no je jasné, že bojkot Facebook pocítil najmä po finančnej stránke. Ani to však zrejme príliš neovplyvní jeho spôsob fungovania a závislosť na reklamách. Platené príspevky ho naďalej uživia a pomocou nazbieraných dát o používateľoch im bude naďalej podstrkovať reklamu, aj keď proti nemu momentálne idú stovky jeho zákazníkov.

Bojkot sa ale postupne rozširuje aj na iné sociálne siete a niektoré firmy už oznámili, že stiahnu reklamu zo všetkých takýchto platforiem a niektoré dokonca neplánujú platiť reklamu až do konca roka.
Facebook je však gigantom, ktorého neporazí ani takýto masívny bojkot. Mnohé spoločnosti sa proti nemu postavili už po škandále s Cambridge Analytica, ale ani to ho nezastavilo pred ďalším rastom. Niečo sa ale bude musieť zmeniť. Gigant musí premyslieť spôsob, akým zaobchádza s ľuďmi, s príspevkami a informáciami, ktoré sa na jeho sieti šíria.
Aktuálna situácia totiž ukázala, že mnohí z vyše 2,6 miliardy aktívnych používateľov majú toho dosť a spolu s najväčšími firmami sveta sú schopní sa postaviť aj tak veľkej spoločnosti, akou Facebook skutočne je. Ani to ho ale nedostane na dno.
Čítajte viac z kategórie: Aplikácie
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie

Putin sa trasie pred novým nepriateľom. V Rusku chce zakázať poslednú štipku slobody

AKTUÁLNE: Svet postihol globálny výpadok kritickej služby. Nefungujú dôležité weby

YouTube dostáva revolučné vylepšenie. Nová AI funkcia automaticky vylepší staré videá

„Zamestnaj svoj PC”. TOP 5 spôsobov, ako z počítača spraviť pasívny zdroj príjmu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po 30-tke telo chátra, každú dekádu stratíš 8% svalov: Odborníci odporúčajú jedinú zbraň, ktorá všetko zvráti
PREMIUMFicova vláda pomáha so splátkami za energie. Ak dobre zarábaš, máš smolu (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Zabudni na tvar „rúra a krídla“. Lietadlá budúcnosti sú sci-fi koncept, ktorý má znížiť spotrebu paliva až o 50 %

Až 4-násobne vyššie riziko diabetu: Zanedbanie bežného hygienického návyku spúšťa chronický zápal

Najväčšie tajomstvo Bitcoinu odhalené? Podľa novej teórie je Satoshi Nakamoto zakladateľ legendárnej sociálnej siete
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Reálne ušetríš 8 litrov na 100 km alebo je to marketingový trik? Vedci sa pozreli na tankovanie aditív
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
-
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- To najlepšie príde na konci. TOP 9 nových filmov a seriálov na Netflixe a ďalších, ktoré stoja za to
Netflix a Warner Bros znepokojili odbory, dohoda vyvoláva zásadné obavy
„Choďte na Mars,“ odkazuje poľský minister Muskovi, kritikou nešetrí
Elon Musk: Európska únia by mala byť zrušená. Táto otravná vec pomaly dusí Európu k smrti
Vláda európskej krajiny definitívne pochovala ropu. Schválila zmenu, ktorá otočí celú ich ekonomiku
Slovensko dostane nové vlaky. Batérie nahradia dieselové súpravy, prinesú eko dopravu do regiónov
AI vládne vianočným nákupom. Inteligentné nástroje dokážu odporučiť a zaplatiť darčeky
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po 30-tke telo chátra, každú dekádu stratíš 8% svalov: Odborníci odporúčajú jedinú zbraň, ktorá všetko zvráti
PREMIUMFicova vláda pomáha so splátkami za energie. Ak dobre zarábaš, máš smolu (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Zabudni na tvar „rúra a krídla“. Lietadlá budúcnosti sú sci-fi koncept, ktorý má znížiť spotrebu paliva až o 50 %

Až 4-násobne vyššie riziko diabetu: Zanedbanie bežného hygienického návyku spúšťa chronický zápal



