Facebook bojkotujú najväčšie svetové firmy a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste. Prečo?
Posledné roky najväčšej sociálnej sieti naozaj neprajú. Najprv sa objavili veľké kauzy, v ktorých sa svet dozvedel o nakladaní s osobnými dátami používateľov a aktuálne sa objavujú správy o šírení nenávisti, diskriminácií a rasizme, no Facebook stále nie a nie zakročiť.
Sieťou sa šíria najrôznejšie príspevky a statusy, ale platforma akoby mala svoj vlastný svet a to zlé ignorovala. Ukázalo sa, že to bola jedna z najväčších chýb, ktorá môže spoločnosti poriadne uškodiť.
Primárnym zdrojom financií Facebooku sú reklamy. Vidíme ich všade. Objavujú sa vo videách, na nástenke a dokonca aj v Messengeri, na jeho Instagrame a v ďalších dcérskych sociálnych sieťach. To, čo kedysi začínalo ako malá sociálna sieť prerástlo na celosvetového giganta, ktorý tromfol všetkých a svojim fungovaním ovplyvnil celý svet.
Necháva si dobre zaplatiť, no napriek tomu nedokáže (alebo nechce) ovplyvniť „nepríjemné“ dianie a príspevky týkajúce sa politiky a aktuálne aj nepokojov v USA, ktoré sa začali po smrti Georga Floyda.
Vypukli boje proti rasizmu a diskriminácii, kvantá frustrovaných Američanov vyšli do ulíc. Protesty sa neodohrávajú len v reálnom svete, ale aj na sociálnych sieťach. Facebook, ktorý kedysi ľudí spájal, ich dnes rozdeľuje.
Toleruje nenávistné prejavy a príspevky, rasistické narážky, nevhodné videá a fotografie či politické statusy, ktoré zrejme ani nechce ovplyvniť. Takéto jeho správanie však došlo do bodu, kedy si mnohí povedali: „Dosť“!
Čo sa vlastne deje?
Nejde len o obyčajných ľudí, používateľov, ktorí sú na Facebooku, aby četovali so svojimi priateľmi alebo influenceri, ktorým pomáha aj táto sieť zarobiť a propagovať sa. Hlavným zdrojom financií Facebooku sú totiž veľké firmy, ktoré u neho na reklame ročne utrácajú celé milióny dolárov, len aby sa zviditeľnili na najväčšej sociálnej sieti sveta. Aby mohli propagovať svoje produkty a služby, sú ochotné veľkú časť peňazí vyhradiť práve na facebookovú reklamu.
Keď však prišlo na „lámanie chleba“, mnohí videli, ako sa spoločnosť k celej situácii stavia a potom nastal bod zlomu. Vtedy si aj tí najväčší zákazníci Facebooku povedali, že stačilo a zasiahli ho na najcitlivejšom mieste, na reklame.
Svetové značky zvučných mien postupne začali sieť bojkotovať a odmietajú platiť za reklamu. Hoci len na istý čas. Postupne sa pridávali ďalšie a ďalšie spoločnosti. Zoznam je už teraz poriadne dlhý a môže sa ešte rozrásť.
Facebook bojkotujú aj jeho najcennejší klienti. Prestanú si platiť reklamu
Odmietavý postoj pri riešení aktuálnej situácie a tolerovanie spomínaných tém v príspevkoch vyústilo do problému, ktorý vyjde Facebook poriadne draho. K veľkým firmám sa pridali mnohé organizácie, ktoré spustili iniciatívu „Stop Hate for Profit“. Prostredníctvom nej chcú dosiahnuť mesačný bojkot inzerovania na tejto platforme, pričom žiadajú zásadné zmeny a zodpovedný prístup k riešeniu problémov.
Doteraz sa do kampane proti Facebooku zapojilo už vyše 240 firiem, medzi ktoré patrí známe módne značky, výrobcovia potravín, telekomunikační operátori, technologickí giganti a mnohí ďalší.
Veľa z nich chce už od 1. júla zastaviť financovanie svojich reklám na tejto sieti. Reklamy stopne aj Coca Cola, Microsoft, Adidas, Reebok, Best Buy, Ford, Honda, Levi’s, Mozilla, Patreon, SodaStream, Vans, Verizon, Viber a stovky ďalších.
Aké zmeny požadujú obyčajní ľudia, ale aj veľké korporácie?
Samotná iniciatíva obsahuje niekoľko dôležitých bodov, ktoré zapojené firmy chcú, aby Facebook zmenil a dodržal. Chcú, aby sa prestala na sieti šíriť nenávisť, konšpirácie, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.
Chcú, aby sa zastavili dezinformácie, ktoré môžu ovplyvniť aj názor voliča pred voľbami, aby sa prísnejšie kontrolovali veľké skupiny, odstraňovali sa tie, ktoré nenávisť šíria, aby sa zabezpečil nezávislý audit a prevencia proti šíreniu nenávisti, pričom by sieť mala zverejňovať aj detailné štatistiky a dáta a zároveň sa upravili algoritmy na Facebooku.
Používatelia tejto sociálnej siete by mali mať v prípade problémov možnosť kontaktovať zamestnancov spoločnosti a vzniknuté problémy riešiť. Facebook by tak mal konečne prevziať zodpovednosť za to, čo sa prostredníctvom jeho sietí šíri. V opačnom prípade môže bojkot nabrať ešte viac na obrátkach.
Facebook plánuje zasiahnuť. Nie však tak výrazne, ako si mnohí predstavujú
Prednedávnom na situáciu reagoval aj zakladateľ Facebooku, Mark Zuckergberg, ktorý však predstavil len malé zmeny. Priznal, že Facebook netoleruje nenávistné prejavy na svojej sieti, no potvrdil, že by mohol pre to spraviť viac.
Spoločnosť mala odstrániť len za posledný štvrťrok vyše 10 miliónov nenávistných príspevkov, a to ešte predtým, ako ich nahlásili používatelia, informuje CNET.
Zuckerberg vo svojom vyjadrení oznámil, že Facebook bude „odstraňovať príspevky, z ktorých môže vyplývať, že ľudia určitej rasy, etnického pôvodu, národného pôvodu, náboženského vyznania, kasty, sexuálnej orientácie, rodovej identity alebo imigračného statusu sú hrozbou pre bezpečnosť, zdravie alebo prežitie ostatných„.
Problémom je, že toto odstraňovanie sa bude týkať len reklamných príspevkov a neovplyvní teda neplatené príspevky, ktorých je omnoho viac a môžu pochádzať aj z politických profilov, informuje The Verge. Zuckerberg taktiež prisľúbil, že Facebook bude dôkladne monitorovať príspevky a informácie na sieti 72 hodín pred politickými voľbami, čo má zabrániť zastrašovaniu a ovplyvňovaniu ľudí.
Všetky príspevky pred voľbami budú automaticky prepojené do nového Volebného informačného centra, ktoré má obsahovať dôveryhodné informácie o voľbách, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií.
Takéto centrum potom bude v hlavnej aplikácii Facebooku, ale aj na Instagrame. Problémom je však práve časové okno, odkedy spoločnosť začne príspevky monitorovať.
Propagácia, volebné príspevky a získavanie voličov totiž prebieha už celé mesiace pred voľbami a posledné dni pred ich otvorením už veľa Facebook nezmôže. Okrem toho bude naďalej tolerovať príspevky, ktoré porušujú jeho pravidlá. Ak však bude mať príspevok nejakú spravodajskú hodnotu, bude aj napriek porušeniu pravidiel dostupný, no s označením. To sa má stať podľa Zuckerberga len niekoľkokrát ročne. Mnohí môžu mať už teraz pochybnosti o tom, že to vôbec nemusí byť pravda.
Spoločnosť najviac zabolí strata financií. Na kolená ju to ale nepoloží
Napriek veľkému tlaku a bojkotu Facebook stále nepotvrdil, či plánuje splniť všetky požiadavky stanovené v kampani Stop Hate For Profit. Hoci si bežný používateľ nemusí zmeny v reklamách vôbec všimnúť, spoločnosť už dopad pocítila. Jej akcie sa pred pár dňami prepadli o vyše 8 %, čo predstavuje stratu trhovej hodnoty vo výške až 56 miliárd dolárov, informoval Bloomberg.
Situácia sa neskôr zlepšila, no je jasné, že bojkot Facebook pocítil najmä po finančnej stránke. Ani to však zrejme príliš neovplyvní jeho spôsob fungovania a závislosť na reklamách. Platené príspevky ho naďalej uživia a pomocou nazbieraných dát o používateľoch im bude naďalej podstrkovať reklamu, aj keď proti nemu momentálne idú stovky jeho zákazníkov.
Bojkot sa ale postupne rozširuje aj na iné sociálne siete a niektoré firmy už oznámili, že stiahnu reklamu zo všetkých takýchto platforiem a niektoré dokonca neplánujú platiť reklamu až do konca roka.
Facebook je však gigantom, ktorého neporazí ani takýto masívny bojkot. Mnohé spoločnosti sa proti nemu postavili už po škandále s Cambridge Analytica, ale ani to ho nezastavilo pred ďalším rastom. Niečo sa ale bude musieť zmeniť. Gigant musí premyslieť spôsob, akým zaobchádza s ľuďmi, s príspevkami a informáciami, ktoré sa na jeho sieti šíria.
Aktuálna situácia totiž ukázala, že mnohí z vyše 2,6 miliardy aktívnych používateľov majú toho dosť a spolu s najväčšími firmami sveta sú schopní sa postaviť aj tak veľkej spoločnosti, akou Facebook skutočne je. Ani to ho ale nedostane na dno.
Čítajte viac z kategórie: Aplikácie
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Apple technológia, ktorá mala len hľadať stratené telefóny, spustila najväčšiu policajnú raziu v histórii krajiny
Slováci ho nepoznajú. Tento jednoduchý AI trik ti ušetrí hodiny práce (NÁVOD)
Upgraduješ aj ty? Tu je zoznam iPhonov, ktoré dostanú kontroverzný iOS 26
Slováci prichádzajú o tisíce, ani o tom nevedia. S týmto ťa už žiadny podvod neohrozí
Neuveríš, aký desivý biznis model používa aplikácia Neon. Stala sa obrovským hitom a je sťahovanejšia než Instagram a WhatsApp
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala takmer 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
„Vlak vyzeral strašne,“ opísal svedok chaos po zrážke rýchlikov. Nemocnica spustila krízový plán
Firma Petry Toth dosiahla tržby 2,2 milióna eur, no ona hlási koniec: Kým ostatní oslavovali v lobby, ja som mala panické ataky
EÚ chystá prelomový návrh: Zmenu pohlavia by umožnil aj deťom bez potvrdenia lekára
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Teleportácia sa stala skutočnosťou. Oxfordskí vedci spravili krok, ktorý zmení svet výpočtov
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Z AirPods som prešiel na lacnejšiu „náhradu“. Kvalita a zvuk ma nechali bez slov
-
- Európu postihla tichá kríza, akú ešte nezažila. Vedci varujú pred stratou kľúčového prvku prežitia
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
- Zvláštna dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš, inak ti hrozí pokuta
- Jedna z najúspešnejších filmových sérií je späť. Zarobila viac než miliardu dolárov, vracajú sa aj hlavné hviezdy
-
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Američania ohúrili svet. Z opačného konca planéty vypustili jadrovú raketu, trafila cieľ na meter presne
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Zostrelili UFO a kruto za to zaplatili. 23 sovietskych vojakov podľa CIA postihol desivý osud
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP