Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Narábanie s používateľskými dátami, ich ochrana ale aj zbieranie je momentálne horúcou témou a to najmä v súvislosti s Facebookom. Záujem o túto oblasť rozvíril nedávny škandál so spoločnosťou Cambridge Analytica, ale aj blížiaca sa legislatíva GDPR v Európe. Najväčšia sociálna sieť na základe toho teraz aktualizuje niektoré svoje pravidlá a používateľské podmienky.

Novinky sa pritom budú týkať používateľov po celom svete, a to napriek tomu, že legislatíva GDPR, na ktorú Facebook primárne reaguje, vchádza do platnosti len v krajinách Európskej únie. Najväčšia sociálna sieť ale súčasnú situáciu vníma ako príležitosť priniesť všetkým „nové a vylepšené skúsenosti so súkromím na Facebooku.“ Uvádza to vo svojom oficiálnom vyhlásení, kde oznamuje nové zmeny.

Dáta partnerov či náboženstvo

V najbližšom období sa tak všetkým používateľom (najskôr však tým, ktorých priamo zasahuje ochrana používateľských dát GDPR) začne zobrazovať výzva na prezretie a nastavenie niektorých pravidiel súvisiacich so súkromím. Facebook sa tak bude pýtať napríklad na možnosť využívania dát jeho partnerov, ktoré následne využíva na cielenie reklám. Ide primárne o weby a aplikácie, na ktorých nájdeš napríklad tlačidlo Páči sa mi to, alebo možnosť prihlásiť sa do služby cez Facebook login. Takto znie oficiálny opis funkcie zo Zásad používania údajov Facebooku:

Inzerenti, vývojári aplikácií a vydavatelia nám môžu posielať informácie prostredníctvom nástrojov Facebook Business, ktoré používajú, vrátane našich sociálnych pluginov (ako je tlačidlo Páči sa mi to), funkcie prihlásenia cez Facebook, našich rozhraní API a súprav SDK alebo pixelu Facebooku. Títo partneri poskytujú informácie o vašich aktivitách mimo Facebooku – vrátane informácií o vašom zariadení, navštívených weboch, uskutočnených nákupoch, zobrazených reklamách a o tom, ako používate ich služby – a to bez ohľadu na to, či máte alebo nemáte účet na Facebooku alebo či ste prihlásený/-á na Facebook.

Facebook sa opýta aj na to, či používateľ chce naďalej verejne zdieľať na svojom profile informácie o politickej preferencii, náboženstve a rodinnom stave. Samozrejme, výzva na revidovanie takéhoto zdieľania sa zobrazí len tým, ktorí tieto údaje vo svojom profile uvádzajú ako verejné.

Môžeme skenovať všetky fotky?

Vzhľadom na momentálnu situáciu ale celkom neštandardne pôsobí tretia výzva, ktorú Facebook v súčasnosti zobrazuje používateľom. Pre ľudí v Európe a v Kanade totiž spoločnosť uviedla možnosť „zapnúť“ technológiu rozoznávania tváre. Facebook uvádza niekoľko situácií, pri ktorých túto funkciu využíva. Ide najmä o označovanie na fotografiách, keď systém môže sám navrhnúť priradenie menovky akonáhle deteguje tvár používateľa. Má ísť aj o bezpečnostnú funkciu, kde Facebook môžeš skenovaním zistiť či niekto nepoužíva fotku a identitu iného používateľa.

Facebook začal s automatizovaným rozoznávaním tvárí ešte v roku 2010 (vtedy primárne pre menovky), na konci roka 2017 pridal bezpečnostnú funkciu a prisľúbil možnosť povoliť alebo zakázať takéto snímanie jedným klikom v nastavení. Do nastavení súkromia už skutočne pribudla možnosť Rozpoznávanie tváre.

Súčasná výzva, ktorú zobrazuje Facebook vzbudzuje pochybnosti, čo sa vlastne spoločnosť snaží docieliť. Funkcia rozpoznávania tváre môže oprávnene vzbudzovať pochybnosti a používatelia by mali mať jasnú možnosť ju vypnúť alebo zapnúť. Presne to, však v najnovšej výzve nie je. Poukazuje na to aj agentúra Reuters. Facebook vo výzve informuje, že rozpoznávanie tváre je „momentálne vypnuté“ a jej zapnutie je možné zvolením možnosti Akceptovať a pokračovať. Vypnutie funkcie prebehne po kliknutí možnosti Spravovať nastavenie údajov.

Aj po zvolení tejto možnosti Facebook ale používateľa prevedie ešte ďalšími dvoma oknami, než je vôbec možné konečne funkciu ponechať vypnutú. Celé nastavenie tak môže niektorých používateľov skôr zmiasť a sľubovaná možnosť jednoduchších nastavení súkromia v tomto smere značne chýba.

Nenechaj si ujsť
Najtemnejšia funkcia Facebooku, o ktorej si nikdy nepočul. Čo sa skrýva v tieni?

Viac detailov v podmienkach

Facebook okrem týchto výziev vyžaduje ešte prijatie aktualizovaných zmluvných podmienok a pravidiel týkajúcich sa údajov. Spoločnosť v stanovisku uvádza, že pridala detailnejšie vysvetlenia jednotlivých činností a nepožaduje nové práva na zhromažďovanie, používanie alebo zdieľanie údajov. Vzhľadom na nedávne okolnosti a potrebu ochrany svojich dát je to možno vhodná príležitosť si tieto aktualizované dokumenty (po prvýkrát) prečítať:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú