Začína nová éra čistej energie: Európa bude masívne dovážať vodík, kúpime ho od bohatej krajiny
Európa sa pripravuje na dovoz vodíka zo Saudskej Arábie
Nie je to však jediný veľký vodíkový projekt v Saudskej Arábii. Nemecká spoločnosť Securing Energy for Europe (SEFE), kontrolovaná nemeckou vládou, podpísala dohodu so saudskoarabskou firmou ACWA Power na dodávku 200 000 ton zeleného vodíka od roku 2030. Iba jeden oceliarsky závod v nemeckom Duisburgu bude potrebovať ročne približne 143 000 ton vodíka, čo naznačuje, že dopyt v Európe môže byť obrovský.
Podľa nemeckého denníka Handelsblatt bude hrať vodík v uhlíkovo neutrálnom hospodárstve kľúčovú úlohu spolu s obnoviteľnou elektrinou. Vodík môže byť spaľovaný v elektrárňach, keď nie je dostatok veternej a solárnej energie, prípadne môže nahradiť koks v oceliarskej výrobe, čím sa výrazne znížia emisie CO₂.
ACWA Power bude pôsobiť ako hlavný developer, investor a prevádzkovateľ výrobných závodov na zelený vodík a amoniak, zatiaľ čo SEFE bude spoluinvestorom a hlavným odberateľom. SEFE už podpísala podobné dohody s Brazíliou a Nórskom.
V novembri 2024 sa dohodla na dodávke 200 000 ton zeleného vodíka ročne s brazílskym producentom Elektrobras, pričom kontrakt nemá stanovený konečný dátum. V decembri 2023 zase SEFE a nórska spoločnosť Equinor uzavreli dohodu o dlhodobej dodávke nízkouhlíkového vodíka do Nemecka v období 2029 – 2060.
Výzvy prepravy vodíka
Vodík je nesmierne náročný na transport. Je chemicky reaktívny, ľahko uniká a na jeho skvapalnenie je potrebná teplota -253 °C, pričom musí byť udržiavaný pri tejto extrémne nízkej teplote počas celej prepravy. Alternatívou je stlačenie na tlak 350 až 700 barov, čo však opäť zvyšuje náklady.
Jedným z riešení je preprava vodíka vo forme amoniaku, ktorý nevyžaduje extrémne podmienky. Amoniak môže byť dokonca použitý ako palivo – príkladom je loď poháňaná amoniakom, ktorú na klimatickej konferencii COP 28 v Dubaji predstavil Andrew Forrest. Nevýhodou však je, že pri spätnom rozklade amoniaku na vodík dochádza k energetickým stratám.
Práve preto organizácia Transport & Environment odporúča, aby sa Európa prednostne zamerala na elektrifikáciu a až potom uvažovala o zelenom vodíku ako riešení. Výroba vodíka na Blízkom východe, jeho konverzia na amoniak, preprava do Európy, následná premena späť na vodík a následné využitie na výrobu elektriny je extrémne energeticky náročný proces s mnohými stratami.
Hoci zelený vodík predstavuje obrovský potenciál pre budúcnosť nízkoemisnej ekonomiky, zatiaľ zostáva otázkou, či a kedy sa stane cenovo konkurencieschopným. Ak sa to podarí, Saudská Arábia môže zo svojej vízie spraviť nový pilier svetovej energetiky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajomstvo 106-ročnej ženy poteší všetkých Slovákov. Jej receptom na dlhovekosť je piť nápoj, ktorý milujeme
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
Ak si živnostník, takto si môžeš optimalizovať odvody. Znížiš tak vplyv konsolidácie na svoje podnikanie
Armáda v pohotovosti: Cudzie drony lietajú nad vojenskými objektmi v Česku
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP