Začína nová éra čistej energie: Európa bude masívne dovážať vodík, kúpime ho od bohatej krajiny
Európa sa pripravuje na dovoz vodíka zo Saudskej Arábie
Nie je to však jediný veľký vodíkový projekt v Saudskej Arábii. Nemecká spoločnosť Securing Energy for Europe (SEFE), kontrolovaná nemeckou vládou, podpísala dohodu so saudskoarabskou firmou ACWA Power na dodávku 200 000 ton zeleného vodíka od roku 2030. Iba jeden oceliarsky závod v nemeckom Duisburgu bude potrebovať ročne približne 143 000 ton vodíka, čo naznačuje, že dopyt v Európe môže byť obrovský.
Podľa nemeckého denníka Handelsblatt bude hrať vodík v uhlíkovo neutrálnom hospodárstve kľúčovú úlohu spolu s obnoviteľnou elektrinou. Vodík môže byť spaľovaný v elektrárňach, keď nie je dostatok veternej a solárnej energie, prípadne môže nahradiť koks v oceliarskej výrobe, čím sa výrazne znížia emisie CO₂.
ACWA Power bude pôsobiť ako hlavný developer, investor a prevádzkovateľ výrobných závodov na zelený vodík a amoniak, zatiaľ čo SEFE bude spoluinvestorom a hlavným odberateľom. SEFE už podpísala podobné dohody s Brazíliou a Nórskom.
V novembri 2024 sa dohodla na dodávke 200 000 ton zeleného vodíka ročne s brazílskym producentom Elektrobras, pričom kontrakt nemá stanovený konečný dátum. V decembri 2023 zase SEFE a nórska spoločnosť Equinor uzavreli dohodu o dlhodobej dodávke nízkouhlíkového vodíka do Nemecka v období 2029 – 2060.
Výzvy prepravy vodíka
Vodík je nesmierne náročný na transport. Je chemicky reaktívny, ľahko uniká a na jeho skvapalnenie je potrebná teplota -253 °C, pričom musí byť udržiavaný pri tejto extrémne nízkej teplote počas celej prepravy. Alternatívou je stlačenie na tlak 350 až 700 barov, čo však opäť zvyšuje náklady.
Jedným z riešení je preprava vodíka vo forme amoniaku, ktorý nevyžaduje extrémne podmienky. Amoniak môže byť dokonca použitý ako palivo – príkladom je loď poháňaná amoniakom, ktorú na klimatickej konferencii COP 28 v Dubaji predstavil Andrew Forrest. Nevýhodou však je, že pri spätnom rozklade amoniaku na vodík dochádza k energetickým stratám.
Práve preto organizácia Transport & Environment odporúča, aby sa Európa prednostne zamerala na elektrifikáciu a až potom uvažovala o zelenom vodíku ako riešení. Výroba vodíka na Blízkom východe, jeho konverzia na amoniak, preprava do Európy, následná premena späť na vodík a následné využitie na výrobu elektriny je extrémne energeticky náročný proces s mnohými stratami.
Hoci zelený vodík predstavuje obrovský potenciál pre budúcnosť nízkoemisnej ekonomiky, zatiaľ zostáva otázkou, či a kedy sa stane cenovo konkurencieschopným. Ak sa to podarí, Saudská Arábia môže zo svojej vízie spraviť nový pilier svetovej energetiky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Základný fyzikálny princíp môže vyriešiť energetickú krízu. Vedci premenili dážď na elektrinu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené