Európa sa pripravuje na dovoz vodíka zo Saudskej Arábie

Nie je to však jediný veľký vodíkový projekt v Saudskej Arábii. Nemecká spoločnosť Securing Energy for Europe (SEFE), kontrolovaná nemeckou vládou, podpísala dohodu so saudskoarabskou firmou ACWA Power na dodávku 200 000 ton zeleného vodíka od roku 2030. Iba jeden oceliarsky závod v nemeckom Duisburgu bude potrebovať ročne približne 143 000 ton vodíka, čo naznačuje, že dopyt v Európe môže byť obrovský.

Podľa nemeckého denníka Handelsblatt bude hrať vodík v uhlíkovo neutrálnom hospodárstve kľúčovú úlohu spolu s obnoviteľnou elektrinou. Vodík môže byť spaľovaný v elektrárňach, keď nie je dostatok veternej a solárnej energie, prípadne môže nahradiť koks v oceliarskej výrobe, čím sa výrazne znížia emisie CO₂.

Freepik (Úprava redakcie)

ACWA Power bude pôsobiť ako hlavný developer, investor a prevádzkovateľ výrobných závodov na zelený vodík a amoniak, zatiaľ čo SEFE bude spoluinvestorom a hlavným odberateľom. SEFE už podpísala podobné dohody s Brazíliou a Nórskom.

V novembri 2024 sa dohodla na dodávke 200 000 ton zeleného vodíka ročne s brazílskym producentom Elektrobras, pričom kontrakt nemá stanovený konečný dátum. V decembri 2023 zase SEFE a nórska spoločnosť Equinor uzavreli dohodu o dlhodobej dodávke nízkouhlíkového vodíka do Nemecka v období 2029 – 2060.

Výzvy prepravy vodíka

Vodík je nesmierne náročný na transport. Je chemicky reaktívny, ľahko uniká a na jeho skvapalnenie je potrebná teplota -253 °C, pričom musí byť udržiavaný pri tejto extrémne nízkej teplote počas celej prepravy. Alternatívou je stlačenie na tlak 350 až 700 barov, čo však opäť zvyšuje náklady.

Jedným z riešení je preprava vodíka vo forme amoniaku, ktorý nevyžaduje extrémne podmienky. Amoniak môže byť dokonca použitý ako palivo – príkladom je loď poháňaná amoniakom, ktorú na klimatickej konferencii COP 28 v Dubaji predstavil Andrew Forrest. Nevýhodou však je, že pri spätnom rozklade amoniaku na vodík dochádza k energetickým stratám.

Práve preto organizácia Transport & Environment odporúča, aby sa Európa prednostne zamerala na elektrifikáciu a až potom uvažovala o zelenom vodíku ako riešení. Výroba vodíka na Blízkom východe, jeho konverzia na amoniak, preprava do Európy, následná premena späť na vodík a následné využitie na výrobu elektriny je extrémne energeticky náročný proces s mnohými stratami.

Hoci zelený vodík predstavuje obrovský potenciál pre budúcnosť nízkoemisnej ekonomiky, zatiaľ zostáva otázkou, či a kedy sa stane cenovo konkurencieschopným. Ak sa to podarí, Saudská Arábia môže zo svojej vízie spraviť nový pilier svetovej energetiky.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP