Začína nová éra čistej energie: Európa bude masívne dovážať vodík, kúpime ho od bohatej krajiny
Európa sa pripravuje na dovoz vodíka zo Saudskej Arábie
Nie je to však jediný veľký vodíkový projekt v Saudskej Arábii. Nemecká spoločnosť Securing Energy for Europe (SEFE), kontrolovaná nemeckou vládou, podpísala dohodu so saudskoarabskou firmou ACWA Power na dodávku 200 000 ton zeleného vodíka od roku 2030. Iba jeden oceliarsky závod v nemeckom Duisburgu bude potrebovať ročne približne 143 000 ton vodíka, čo naznačuje, že dopyt v Európe môže byť obrovský.
Podľa nemeckého denníka Handelsblatt bude hrať vodík v uhlíkovo neutrálnom hospodárstve kľúčovú úlohu spolu s obnoviteľnou elektrinou. Vodík môže byť spaľovaný v elektrárňach, keď nie je dostatok veternej a solárnej energie, prípadne môže nahradiť koks v oceliarskej výrobe, čím sa výrazne znížia emisie CO₂.

ACWA Power bude pôsobiť ako hlavný developer, investor a prevádzkovateľ výrobných závodov na zelený vodík a amoniak, zatiaľ čo SEFE bude spoluinvestorom a hlavným odberateľom. SEFE už podpísala podobné dohody s Brazíliou a Nórskom.
V novembri 2024 sa dohodla na dodávke 200 000 ton zeleného vodíka ročne s brazílskym producentom Elektrobras, pričom kontrakt nemá stanovený konečný dátum. V decembri 2023 zase SEFE a nórska spoločnosť Equinor uzavreli dohodu o dlhodobej dodávke nízkouhlíkového vodíka do Nemecka v období 2029 – 2060.
Výzvy prepravy vodíka
Vodík je nesmierne náročný na transport. Je chemicky reaktívny, ľahko uniká a na jeho skvapalnenie je potrebná teplota -253 °C, pričom musí byť udržiavaný pri tejto extrémne nízkej teplote počas celej prepravy. Alternatívou je stlačenie na tlak 350 až 700 barov, čo však opäť zvyšuje náklady.
Jedným z riešení je preprava vodíka vo forme amoniaku, ktorý nevyžaduje extrémne podmienky. Amoniak môže byť dokonca použitý ako palivo – príkladom je loď poháňaná amoniakom, ktorú na klimatickej konferencii COP 28 v Dubaji predstavil Andrew Forrest. Nevýhodou však je, že pri spätnom rozklade amoniaku na vodík dochádza k energetickým stratám.
Práve preto organizácia Transport & Environment odporúča, aby sa Európa prednostne zamerala na elektrifikáciu a až potom uvažovala o zelenom vodíku ako riešení. Výroba vodíka na Blízkom východe, jeho konverzia na amoniak, preprava do Európy, následná premena späť na vodík a následné využitie na výrobu elektriny je extrémne energeticky náročný proces s mnohými stratami.
Hoci zelený vodík predstavuje obrovský potenciál pre budúcnosť nízkoemisnej ekonomiky, zatiaľ zostáva otázkou, či a kedy sa stane cenovo konkurencieschopným. Ak sa to podarí, Saudská Arábia môže zo svojej vízie spraviť nový pilier svetovej energetiky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

AKTUÁLNE: Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

Petržalka spúšťa zimnú novinku: Klzisko úplne zadarmo pre všetkých, inšpiráciou bola susedná Viedeň
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

AKTUÁLNE: Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

