V súčasnosti sa takmer celý svet vydal na cestu elektrifikácie vozidiel a aj po európskych cestách sa pohybuje čoraz viac elektromobilov a plug-in hybridov. Špecifická nálada panuje momentálne v Nemecku. Len pred niekoľkými dňami vyšla na svetlo sveta informácia, že tamojší obyvatelia akosi prestali fandiť elektromobilom a ich predaje rapídne klesajú.

Aby toho nebolo málo, burcujúci ráz mali aj vyhlásenia ministra dopravy Volkera Wissinga, ktoré vyvolali obrovský rozruch v médiách naprieč celou Európou a automobilovým svetom. O kontroverzných slovách informoval portál Tagesschau.

Ostrý list Európskej komisii

Nemecký minister dopravy Volker Wissing ostro skritizoval Európsku komisiu za zvažovanie opatrení, resp. novej interpretácie dodržiavania limitných hodnôt znečisťujúcich látok. V liste adresovanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen upozorňuje, že len v Nemecku by sa opatrenia dotkli viac ako ôsmich miliónov starších dieselových osobných áut.

Wissing argumentoval tým, že v ich krajine je na cestách 4,3 milióna vozidiel s naftovými motormi, ktoré spĺňajú normu Euro 5 a 3,9 milióna vozidiel s naftovými motormi spĺňajúce prvotnú verziu normy Euro 6. Na európskej úrovni by sa to týkalo viac ako 50 miliónov dieselových vozidiel Euro 5 a 6, čo predstavuje 48,6 % z celkového počtu 105 miliónov áut.

Twitter

Wissing zdôrazňuje, že nejde len o ohrozenie automobilového priemyslu, ale predovšetkým o dopad na vodičov, ktorí tieto vozidlá kúpili a používajú v súlade s platnými predpismi. Spolkový minister dopravy žiada od komisie EÚ objasnenie systému testov škodlivín pri registrácii áut.

Vraj sa má zmeniť testovanie

Štúdia vypracovaná pre nemecké ministerstvo dopravy totiž poukazuje na absolútnu nemožnosť splnenia nových emisných kritérií predovšetkým staršími dieselovými vozidlami. Starší testovací cyklus NEDC simuluje jazdu po studenom štarte vrátane zahrievacej fázy motora, pričom emisné limity sa uplatňujú ako priemer na vzdialenosť 11 kilometrov.

SITA

Zavedenie nových pravidiel by mohlo viesť k vyradeniu týchto áut z prevádzky, keďže by museli prejsť aj takzvanými RDE testami v reálnej premávke namiesto laboratórnych testov. Takáto retroaktivita by narušila dlhoročný princíp, podľa ktorého vozidlo musí spĺňať iba pravidlá platné v čase jeho uvedenia na trh.

Do celej diskusie vstúpil aj nemecký autoklub ADAC, ktorý takisto vyzýva Európsku úniu, aby objasnila celú situáciu a zdôrazňuje, že staršie vozidlá boli v čase uvedenia do prevádzky riadne homologizované. ADAC považuje akékoľvek spätné zmeny postupu merania emisií za legislatívne neakceptovateľné.

Komisár označil vyhlásenia za zavádzajúce

Na obvinenia nemeckého ministra dopravy už stihla zareagovať aj Európska komisia, upozornil portál Rematec. Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton v liste adresovanom Volkerovi Wissingovi ubezpečil, že Brusel nemá v úmysle retroaktívne meniť predpisy týkajúce sa emisných noriem pre automobily. Slová ministra dopravy označil dokonca za zavádzajúce.

Európska komisia zdôraznila, že neplánuje prijímať opatrenia, ktoré by negatívne ovplyvnili občanov EÚ. Tí si v dobrej viere zakúpili vozidlá spĺňajúce nové pravidlá a Brusel nechce ohroziť ich investície. Zároveň Komisia deklarovala, že nemá v úmysle zvyšovať administratívnu záťaž pre výrobcov automobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú