Polovodičová kríza si prišla po svoje „obete“. Už od minulého roka dopláca na nedostatok čipov množstvo veľkých hráčov z automobilového priemyslu, ale tiež výrobcovia elektroniky.

Situácia sa stále neupokojila, zdržania vo výrobe a dodávkach nových produktov sú už medzi pravidelnými správami. Ako však na globálny nedostatok čipov doplatíme? Spotrebitelia by sa mali pripraviť na zvyšovanie cien. Dopad krízy pocítime všetci.

Kríza nepovedala zbohom, odrazí sa na cenách

Ako sa situácia s koronavírusom vo svete menila, začali náhle rásť aj objemy objednávok, ktoré nedokážu stále naplniť ani tí najväčší producenti ako taiwanské TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Výsledok tejto krízy pociťujeme všade. Azda najlepším príkladom je nedostatková herná konzola PS5, na ktorú hráči čakajú celé týždne až mesiace.

Doplácajú však na to aj výrobcovia e-bicyklov, na ktoré sa už čaká podobne dlho, ako na nové autá. V niektorých prípadoch aj viac ako rok. Pre chýbajúce čipy odstavujú automobilky výrobu už takmer na pravidelnej báze. Keď nie sú polovodiče, vozidlo nemôže byť skompletizované. Čo však bude ďalej? Nie je to len o čakacej dobe, ale hlavne o cenách, ktoré budú podľa všetkého rásť. Treba sa na to pozerať priamo od zdroja.

Najväčší výrobca TSMC oznámil, že v prípade technologicky pokročilejších produktov zvyšuje cenu o 10 % a pri ostatných až o 20 %. Ako sa to premietne do cien elektroniky je ťažké povedať, otázka je, akú časť rastu vstupných nákladov budú ochotní výrobcovia absorbovať.

Sú tu už ale náznaky cien, informácie hovoria, že nová generácia iPhone 13 bude drahšia ako predchádzajúca generácia,“ informoval vo svojom vyjadrení pre FonTech.sk doc. Ing. Tomáš Dudáš PhD., dekan Fakulty ekonómie a podnikania Paneurópskej vysokej školy.

Hoci zatiaľ nie je oficiálne potvrdený rast cien v prípade takého iPhonu 13, správy o ich zvyšovaní vôbec nemusia byť ďaleko od pravdy. Je otázkou „ochoty“ výrobcov, aby sa postavili k polovodičovej kríze čelom a uvážili, či za ňu nechajú platiť svojich zákazníkov, alebo dokážu vyššie ceny niektorých produktov kompenzovať v iných oblastiach. Tak či onak, na vyššie ceny niekto doplatí, a to nielen pri smartfónoch.

Screenshot / YouTube / EverythingApplePro E A P

„Kvantifikácia rastu cien je ťažká a jednotlivé kategórie sa veľmi líšia – pri bielom tovare je nárast až 25 %, väčšina elektroniky sa pohybuje v rozmedzí 10-20 % nárastu cien. Tento nárast nemusí byť úplne prenesený na spotrebiteľov, ale je isté, že tohtoročné Vianoce budú výrazne drahšie.

Pre obchodníkov je problém tovar vôbec zohnať a cena hrá až druhoradú úlohu,“ informoval vo svojom vyjadrení redakciu FonTech.sk Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú