Elektromobily už dávno nie sú len odpoveďou na výfukové emisie. Nová analýza ukazuje, že pomáhajú čistiť vzduch aj znížením iných druhov znečistenia, konkrétne prachových častíc vznikajúcich pri brzdení. A hoci sa pre ekologickejšie mestá odporúča najmä verejná doprava, bicyklovanie a chôdza, elektrické vozidlá majú v tejto skladačke svoje pevné miesto. Na štúdiu upozornil portál Electrek.

Nepriestrelné výsledky

Téma brzdového prachu sa stala obľúbeným argumentom odporcov elektromobility. Tvrdia, že aj keď EV nemajú výfuk, stále znečisťujú prostredie prachom z pneumatík a bŕzd. Až doteraz to bola diskusia prevažne založená na predpokladoch, no teraz prichádza dôkaz s tvrdými číslami.

Štúdia vypracovaná EIT Urban Mobility – organizáciou podporovanou Európskou úniou – v spolupráci s Transport for London, analyzovala ne-výfukové emisie v mestách ako Londýn, Miláno a Barcelona. Výsledok? Čistý triumf elektromobilov, ktoré produkujú až o 83 % menej brzdového prachu v porovnaní s klasickými spaľovacími autami.

Kia/OMV

Hlavným dôvodom tohto dramatického poklesu je rekuperačné brzdenie. To umožňuje elektromobilom spomaľovať bez potreby používania klasických brzdových doštičiek, ktoré sa pri trení opotrebovávajú a uvoľňujú do vzduchu drobné, zdraviu škodlivé častice. Hybridné vozidlá, ktoré tiež do určitej miery využívajú rekuperáciu, znižujú emisie brzdového prachu o 10 – 48 %, zatiaľ čo plug-in hybridy ich redukujú o 66 %. No čisto batériové elektrické vozidlá (BEV) stále dominujú.

Menej škodlivého prachu

Štúdia sa pozrela aj na ďalšie zdroje ne-výfukového znečistenia, ako je opotrebovanie pneumatík a vozoviek. Vzhľadom na to, že elektromobily sú v priemere o 20 % ťažšie než benzínové autá (kvôli batériám a toho, že sú prevažne SUV) by mohli spôsobovať väčšie opotrebenie pneumatík. No porovnanie konkrétnych modelov, napríklad Tesla Model 3 a BMW 3 Series, ukazuje rozdiel hmotnosti len okolo 5 %, teda zhruba 90 kg.

znečistená ulica
Unsplash

Aj keby sme akceptovali vyššiu záťaž na pneumatiky, rozdiel v škodlivosti je podstatný. Brzdový prach je totiž omnoho náchylnejší na šírenie vzduchom keďže viac ako 40 % týchto častíc sa dostáva do ovzdušia, zatiaľ čo pri prachu z pneumatík je to len 1 – 5 %. Z tohto pohľadu sú elektrické vozidlá výhodnejšie. Produkujú totiž výrazne menej škodlivého prachu a len mierne viac toho menej nebezpečného. Celkovo tak elektromobily znižujú kombinované emisie z bŕzd, pneumatík a ciest o 38 %, a to bez zarátania výfukových emisií, ktoré sú pri EV nulové.

Jasní víťazi

Štúdia obsahuje aj interaktívny nástroj, pomocou ktorého si možno porovnať rôzne druhy dopravy z hľadiska produkovaných emisií. A ako sa dalo čakať, elektrické vozidlá dominujú. Pri porovnaní všetkých typov emisií (brzdových, pneumatík, ciest a výfukových) sa elektrické autá priblížili dokonca aj ku klasickým motocyklom. Hoci EV generujú o 57 % viac emisií na míľu (1,6 km) ako benzínové motocykle, ak vezú viac osôb, vychádzajú lepšie v prepočte na osobu.

Čo sa však ukazuje ako ešte účinnejší krok, je tzv. „mode shifting“, teda presun ľudí z áut na iné formy dopravy, najmä verejnú dopravu, chôdzu a bicyklovanie. Autobusy síce vytvárajú viac emisií než autá na míľu, no keď sa započíta ich kapacita, výsledné emisie na osobu sú oveľa nižšie. Elektrické autobusy sú pritom ekologickejšie ako ich spaľovacie verzie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP