Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Elektromobily už dávno nie sú len odpoveďou na výfukové emisie. Nová analýza ukazuje, že pomáhajú čistiť vzduch aj znížením iných druhov znečistenia, konkrétne prachových častíc vznikajúcich pri brzdení. A hoci sa pre ekologickejšie mestá odporúča najmä verejná doprava, bicyklovanie a chôdza, elektrické vozidlá majú v tejto skladačke svoje pevné miesto. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Nepriestrelné výsledky
Téma brzdového prachu sa stala obľúbeným argumentom odporcov elektromobility. Tvrdia, že aj keď EV nemajú výfuk, stále znečisťujú prostredie prachom z pneumatík a bŕzd. Až doteraz to bola diskusia prevažne založená na predpokladoch, no teraz prichádza dôkaz s tvrdými číslami.
Štúdia vypracovaná EIT Urban Mobility – organizáciou podporovanou Európskou úniou – v spolupráci s Transport for London, analyzovala ne-výfukové emisie v mestách ako Londýn, Miláno a Barcelona. Výsledok? Čistý triumf elektromobilov, ktoré produkujú až o 83 % menej brzdového prachu v porovnaní s klasickými spaľovacími autami.
Hlavným dôvodom tohto dramatického poklesu je rekuperačné brzdenie. To umožňuje elektromobilom spomaľovať bez potreby používania klasických brzdových doštičiek, ktoré sa pri trení opotrebovávajú a uvoľňujú do vzduchu drobné, zdraviu škodlivé častice. Hybridné vozidlá, ktoré tiež do určitej miery využívajú rekuperáciu, znižujú emisie brzdového prachu o 10 – 48 %, zatiaľ čo plug-in hybridy ich redukujú o 66 %. No čisto batériové elektrické vozidlá (BEV) stále dominujú.
Menej škodlivého prachu
Štúdia sa pozrela aj na ďalšie zdroje ne-výfukového znečistenia, ako je opotrebovanie pneumatík a vozoviek. Vzhľadom na to, že elektromobily sú v priemere o 20 % ťažšie než benzínové autá (kvôli batériám a toho, že sú prevažne SUV) by mohli spôsobovať väčšie opotrebenie pneumatík. No porovnanie konkrétnych modelov, napríklad Tesla Model 3 a BMW 3 Series, ukazuje rozdiel hmotnosti len okolo 5 %, teda zhruba 90 kg.
Aj keby sme akceptovali vyššiu záťaž na pneumatiky, rozdiel v škodlivosti je podstatný. Brzdový prach je totiž omnoho náchylnejší na šírenie vzduchom keďže viac ako 40 % týchto častíc sa dostáva do ovzdušia, zatiaľ čo pri prachu z pneumatík je to len 1 – 5 %. Z tohto pohľadu sú elektrické vozidlá výhodnejšie. Produkujú totiž výrazne menej škodlivého prachu a len mierne viac toho menej nebezpečného. Celkovo tak elektromobily znižujú kombinované emisie z bŕzd, pneumatík a ciest o 38 %, a to bez zarátania výfukových emisií, ktoré sú pri EV nulové.
Jasní víťazi
Štúdia obsahuje aj interaktívny nástroj, pomocou ktorého si možno porovnať rôzne druhy dopravy z hľadiska produkovaných emisií. A ako sa dalo čakať, elektrické vozidlá dominujú. Pri porovnaní všetkých typov emisií (brzdových, pneumatík, ciest a výfukových) sa elektrické autá priblížili dokonca aj ku klasickým motocyklom. Hoci EV generujú o 57 % viac emisií na míľu (1,6 km) ako benzínové motocykle, ak vezú viac osôb, vychádzajú lepšie v prepočte na osobu.
Čo sa však ukazuje ako ešte účinnejší krok, je tzv. „mode shifting“, teda presun ľudí z áut na iné formy dopravy, najmä verejnú dopravu, chôdzu a bicyklovanie. Autobusy síce vytvárajú viac emisií než autá na míľu, no keď sa započíta ich kapacita, výsledné emisie na osobu sú oveľa nižšie. Elektrické autobusy sú pritom ekologickejšie ako ich spaľovacie verzie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
Za 100 sekúnd máš plne nabitý elektromobil. V Ázii spustili revolúciu v elektromobilite
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
MIMORIADNE: Peter Kažimír, guvernér národnej banky, je vinný z podplácania. Súd mu udelil peňažný trest
POTVRDENÉ: Parlament schválil novelu o krátení dávok Slovákom, ktorí odmietnu prácu
„Kotlárov“ vedecký časopis prešiel testom: Výmysel novinára a fyzika zverejnil za 1 330 eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
Nvidia stúpa vďaka AI, ale čelí hrozbe. Čínske sankcie ich môžu stáť až 8 miliárd dolárov
Technologický gigant sa topí v problémoch. HP prišlo o tretinu zisku
Slováci platia za mobil najviac v EÚ. Situácia sa môže zmeniť
Čína štartuje odvážnu misiu. Vzorky z asteroidu majú priletieť v roku 2027
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
MIMORIADNE: Peter Kažimír, guvernér národnej banky, je vinný z podplácania. Súd mu udelil peňažný trest
POTVRDENÉ: Parlament schválil novelu o krátení dávok Slovákom, ktorí odmietnu prácu
„Kotlárov“ vedecký časopis prešiel testom: Výmysel novinára a fyzika zverejnil za 1 330 eur
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené