Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Ak si ešte stále niekto kladie otázku, či sú elektromobily naozaj ekologickejšou voľbou, najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) má jasnú odpoveď: áno, a to dosť výrazne.
Elektrické autá predávané v Európe v súčasnosti vyprodukujú počas svojho životného cyklu až o 73 % menej skleníkových plynov ako ich benzínoví konkurenti, pričom výpočet zahŕňa aj emisie spojené s výrobou batérií. Pre porovnanie, v roku 2021 bol tento rozdiel len 59 %, čo znamená, že čistota elektromobilov sa rapídne zlepšuje. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Európa kráča správnym smerom
Podľa výskumníčky ICCT, Dr. Marty Negri, stojí za týmto pokrokom najmä rýchly prechod Európy na obnoviteľné zdroje energie a vyššia energetická efektivita elektrických vozidiel. „Batériové elektromobily v Európe sa stávajú čistejšími rýchlejšie, ako sme očakávali, a prekonávajú všetky ostatné technológie vrátane hybridov a plug-in hybridov,“ zdôrazňuje vedkyňa.
Zloženie elektrickej siete v EÚ sa mení rekordným tempom. Kým v roku 2020 pochádzalo z obnoviteľných zdrojov 38 % vyrobenej elektriny, už v roku 2025 by to malo byť 56 %. A tým sa to zďaleka nekončí. Do roku 2045 by tento podiel mohol stúpnuť až na 86 %. Keďže mnohé autá predané dnes budú jazdiť aj o 20 rokov, rastúci podiel čistej elektriny bude v budúcnosti ešte viac zvýhodňovať elektromobily z hľadiska klímy.
Cieľ výskumu
Naopak, spaľovacie autá zostanú aj naďalej naviazané na fosílne palivá, keďže alternatívy ako biopalivá či syntetické palivá (e-fuels) sú zatiaľ finančne aj technologicky neistejšie. Hybridy a plug-in hybridy pritom znižujú emisie len o 20 % resp. 30 % oproti bežným benzínovým autám, čo nie je dostatočné, ak to s klimatickými cieľmi myslíme vážne. Problémom plug-in hybridov je aj to, že v praxi častejšie jazdia na benzín, než by sa očakávalo.
Nová analýza ICCT si dala za cieľ vyvrátiť mýty o tom, že elektromobily nie sú až také „zelené“. V štúdii sa berie do úvahy celý životný cyklus vozidla, a to od výroby auta a batérie, cez recykláciu, produkciu paliva a elektriny, až po spotrebu a údržbu. Kľúčové je aj to, že model zohľadňuje budúce zmeny v energetickom mixe, čo je často prehliadaný faktor pri hodnotení plug-in hybridov.
Áno, ale…
Áno, výroba elektromobilu vyprodukuje na začiatku viac emisií, približne o 40 % viac ako výroba benzínového auta, a to najmä kvôli batérii. No tieto dodatočné emisie sa rýchlo kompenzujú, zvyčajne už po 17 000 kilometroch, čo bežný vodič dosiahne za rok až dva. Ak má spaľovák, po tejto prejdenej vzdialenosti jazdí na ekologický dlh.
„V poslednej dobe sme svedkami toho, ako niektorí lídri automobilového priemyslu nesprávne interpretujú údaje o emisiách hybridov. Analýza životného cyklu nie je dobrodružstvo, v ktorom si každý vyberie verziu, ktorá sa mu hodí,“ uvádza Dr. Georg Bieker, senior výskumník ICCT.
Ak teda Európa chce skutočne znížiť emisie z najšpinavšieho segmentu dopravy – osobných áut so spaľovacím motorom, ktoré tvoria takmer 75 % všetkých emisií v doprave – odpoveď je zrejmá: bezvýhradne staviť na batériové elektromobily
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Investoval 3 000, zarobil 2 000 000 dolárov. Kryptomena „4“ urobila z tradera milionára
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
Šutaj Eštok o povolenkách: Radšej pôjdeme do súdneho sporu s EÚ, ako by sme toto mali akceptovať
NASA objavila 7 000-kilometrovú anomáliu nad Atlantikom. V útrobách Zeme sa odohralo niečo, čo zaskočilo vedcov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP