Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Ak si ešte stále niekto kladie otázku, či sú elektromobily naozaj ekologickejšou voľbou, najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) má jasnú odpoveď: áno, a to dosť výrazne.
Elektrické autá predávané v Európe v súčasnosti vyprodukujú počas svojho životného cyklu až o 73 % menej skleníkových plynov ako ich benzínoví konkurenti, pričom výpočet zahŕňa aj emisie spojené s výrobou batérií. Pre porovnanie, v roku 2021 bol tento rozdiel len 59 %, čo znamená, že čistota elektromobilov sa rapídne zlepšuje. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Európa kráča správnym smerom
Podľa výskumníčky ICCT, Dr. Marty Negri, stojí za týmto pokrokom najmä rýchly prechod Európy na obnoviteľné zdroje energie a vyššia energetická efektivita elektrických vozidiel. „Batériové elektromobily v Európe sa stávajú čistejšími rýchlejšie, ako sme očakávali, a prekonávajú všetky ostatné technológie vrátane hybridov a plug-in hybridov,“ zdôrazňuje vedkyňa.
Zloženie elektrickej siete v EÚ sa mení rekordným tempom. Kým v roku 2020 pochádzalo z obnoviteľných zdrojov 38 % vyrobenej elektriny, už v roku 2025 by to malo byť 56 %. A tým sa to zďaleka nekončí. Do roku 2045 by tento podiel mohol stúpnuť až na 86 %. Keďže mnohé autá predané dnes budú jazdiť aj o 20 rokov, rastúci podiel čistej elektriny bude v budúcnosti ešte viac zvýhodňovať elektromobily z hľadiska klímy.
Cieľ výskumu
Naopak, spaľovacie autá zostanú aj naďalej naviazané na fosílne palivá, keďže alternatívy ako biopalivá či syntetické palivá (e-fuels) sú zatiaľ finančne aj technologicky neistejšie. Hybridy a plug-in hybridy pritom znižujú emisie len o 20 % resp. 30 % oproti bežným benzínovým autám, čo nie je dostatočné, ak to s klimatickými cieľmi myslíme vážne. Problémom plug-in hybridov je aj to, že v praxi častejšie jazdia na benzín, než by sa očakávalo.
Nová analýza ICCT si dala za cieľ vyvrátiť mýty o tom, že elektromobily nie sú až také „zelené“. V štúdii sa berie do úvahy celý životný cyklus vozidla, a to od výroby auta a batérie, cez recykláciu, produkciu paliva a elektriny, až po spotrebu a údržbu. Kľúčové je aj to, že model zohľadňuje budúce zmeny v energetickom mixe, čo je často prehliadaný faktor pri hodnotení plug-in hybridov.
Áno, ale…
Áno, výroba elektromobilu vyprodukuje na začiatku viac emisií, približne o 40 % viac ako výroba benzínového auta, a to najmä kvôli batérii. No tieto dodatočné emisie sa rýchlo kompenzujú, zvyčajne už po 17 000 kilometroch, čo bežný vodič dosiahne za rok až dva. Ak má spaľovák, po tejto prejdenej vzdialenosti jazdí na ekologický dlh.
„V poslednej dobe sme svedkami toho, ako niektorí lídri automobilového priemyslu nesprávne interpretujú údaje o emisiách hybridov. Analýza životného cyklu nie je dobrodružstvo, v ktorom si každý vyberie verziu, ktorá sa mu hodí,“ uvádza Dr. Georg Bieker, senior výskumník ICCT.
Ak teda Európa chce skutočne znížiť emisie z najšpinavšieho segmentu dopravy – osobných áut so spaľovacím motorom, ktoré tvoria takmer 75 % všetkých emisií v doprave – odpoveď je zrejmá: bezvýhradne staviť na batériové elektromobily
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
Načasovanie raňajok rozhoduje o tvojej dlhovekosti, tvrdia vedci. Každé posunutie zvyšuje riziko úmrtia o 11%
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP