Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Ak si ešte stále niekto kladie otázku, či sú elektromobily naozaj ekologickejšou voľbou, najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) má jasnú odpoveď: áno, a to dosť výrazne.
Elektrické autá predávané v Európe v súčasnosti vyprodukujú počas svojho životného cyklu až o 73 % menej skleníkových plynov ako ich benzínoví konkurenti, pričom výpočet zahŕňa aj emisie spojené s výrobou batérií. Pre porovnanie, v roku 2021 bol tento rozdiel len 59 %, čo znamená, že čistota elektromobilov sa rapídne zlepšuje. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Európa kráča správnym smerom
Podľa výskumníčky ICCT, Dr. Marty Negri, stojí za týmto pokrokom najmä rýchly prechod Európy na obnoviteľné zdroje energie a vyššia energetická efektivita elektrických vozidiel. „Batériové elektromobily v Európe sa stávajú čistejšími rýchlejšie, ako sme očakávali, a prekonávajú všetky ostatné technológie vrátane hybridov a plug-in hybridov,“ zdôrazňuje vedkyňa.
Zloženie elektrickej siete v EÚ sa mení rekordným tempom. Kým v roku 2020 pochádzalo z obnoviteľných zdrojov 38 % vyrobenej elektriny, už v roku 2025 by to malo byť 56 %. A tým sa to zďaleka nekončí. Do roku 2045 by tento podiel mohol stúpnuť až na 86 %. Keďže mnohé autá predané dnes budú jazdiť aj o 20 rokov, rastúci podiel čistej elektriny bude v budúcnosti ešte viac zvýhodňovať elektromobily z hľadiska klímy.
Cieľ výskumu
Naopak, spaľovacie autá zostanú aj naďalej naviazané na fosílne palivá, keďže alternatívy ako biopalivá či syntetické palivá (e-fuels) sú zatiaľ finančne aj technologicky neistejšie. Hybridy a plug-in hybridy pritom znižujú emisie len o 20 % resp. 30 % oproti bežným benzínovým autám, čo nie je dostatočné, ak to s klimatickými cieľmi myslíme vážne. Problémom plug-in hybridov je aj to, že v praxi častejšie jazdia na benzín, než by sa očakávalo.
Nová analýza ICCT si dala za cieľ vyvrátiť mýty o tom, že elektromobily nie sú až také „zelené“. V štúdii sa berie do úvahy celý životný cyklus vozidla, a to od výroby auta a batérie, cez recykláciu, produkciu paliva a elektriny, až po spotrebu a údržbu. Kľúčové je aj to, že model zohľadňuje budúce zmeny v energetickom mixe, čo je často prehliadaný faktor pri hodnotení plug-in hybridov.
Áno, ale…
Áno, výroba elektromobilu vyprodukuje na začiatku viac emisií, približne o 40 % viac ako výroba benzínového auta, a to najmä kvôli batérii. No tieto dodatočné emisie sa rýchlo kompenzujú, zvyčajne už po 17 000 kilometroch, čo bežný vodič dosiahne za rok až dva. Ak má spaľovák, po tejto prejdenej vzdialenosti jazdí na ekologický dlh.
„V poslednej dobe sme svedkami toho, ako niektorí lídri automobilového priemyslu nesprávne interpretujú údaje o emisiách hybridov. Analýza životného cyklu nie je dobrodružstvo, v ktorom si každý vyberie verziu, ktorá sa mu hodí,“ uvádza Dr. Georg Bieker, senior výskumník ICCT.
Ak teda Európa chce skutočne znížiť emisie z najšpinavšieho segmentu dopravy – osobných áut so spaľovacím motorom, ktoré tvoria takmer 75 % všetkých emisií v doprave – odpoveď je zrejmá: bezvýhradne staviť na batériové elektromobily
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP