Škandinávske krajiny patria medzi najviac ekologické krajiny. Vo veľkom podporujú elektromobily, znižujú produkované emisie a recyklujú takmer všetko čo sa dá. Konkrétne Švédsko túto hranicu posunulo ešte o čosi ďalej. Aj keď zatiaľ ide len o malý krôčik, do budúcna by to mohlo zmeniť fungovanie dopravy.

Do prevádzky bola totiž uvedená prvá elektrifikovaná cesta, ktorá funguje na spôsob električkovej trate. Jej nespornou výhodou je to, že dokáže nabíjať elektromobil počas jazdy. Aj keď má zatiaľ len 2 km, do budúcna plánuje Švédsko vytvoriť sieť takýchto tratí po celej krajine.

Špeciálne koľajnice priamo vo vozovke

Nabíjanie prebieha výlučne len počas jazdy, a to prostredníctvom špeciálneho ramena, ktoré prenáša energiu z koľajnice do batérie vozidla. Prúd sa automaticky preruší pri zastavení vozidla, čo umožní systému presne vypočítať, koľko energie automobil spotreboval a následne tak vyúčtovať náklady.

Myslelo sa aj na to a pokiaľ bude automobil predbiehať, rameno sa automaticky odpojí a znova sa pripojí po zaradení do jazdného pruhu. Na povrchu koľajnice navyše neprúdi žiadna elektrina, takže je úplne bezpečná. Tá sa nachádza 5 – 6 centimetrov pod povrchom.

V budúcnosti oveľa viac ciest

Celkový plán spoločnosti eRoad Atlanta, ktorá stojí za touto výstavbou, je vytvoriť sieť po celom Švédsku, s dĺžkou až 20 000 kilometrov. Investícia do projektu predstavuje až 7,7 miliardy eur. Ak by sa to navyše spojilo s výstavbou ciest, cena by sa mohla ešte výrazne znížiť.

Nenechaj si ujsť!
Oficiálne má prísť až o rok, no teraz doručuje svoju prvú zásielku. Tesla Semi je už na cestách

No najprv sa bude počas nasledujúcich dvoch rokov testovať daný 2 kilometrový úsek. Bude sa zisťovať, ako systém funguje za bežných dopravných podmienok a v rôznych poveternostných podmienkach. Vďaka takejto ceste, by sa mohli stať aj elektromobily o dostupnejšie, nakoľko ich batérie by mohli byť menšie a tým pádom aj ich výrobné náklady.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú