Hovorí sa, že elektromobily sú len tak ekologické, ako je ekologická elektrina, ktorou sa nabíjajú, respektíve aká ekologická je výroba. Emisie sa produkujú aj pri výrobe batérií a v prípade Hummeru EV sú dokonca tak vysoké, že „čistejší“ od neho je aj sedan so spaľovacím motorom, o téme píše Motor1.

Len nedávno sme priniesli informáciu o novej štúdii agentúry Bloomberg, ktorá udeľuje elektromobilom ekologické skóre. Nie je žiadnym prekvapením, že Hummer EV sa nachádza na chvoste tohto rebríčka.

Veľký elektromobil s hmotnosťou vyše 4 tony má obrovskú 205 kWh batériu, no aj napriek tomu prejde na jedno nabitie len niečo málo cez 500 km. O nejakej efektivite sa v tomto prípade teda nemôžeme baviť.

Žiaľ, katastrofálna efektivita má za následok, že takýto elektromobil je vo finále menej ekologický než niektoré autá so spaľovacími motormi, na čo upozornila štúdia ACEEE.

Spotrebuje kvantá „špinavej“ elektriny

Ak by sme vedeli vyrábať elektrinu čisto z obnoviteľných zdrojov, bolo by v podstate jedno, ako neefektívny je daný elektromobil. Pri nabíjaní zelenou energiou by takýmto spôsobom „neprodukoval“ žiadne emisie.

Elektrina sa, žiaľ, v súčasnosti vyrába napríklad ja v uhoľných elektrárňach, ktoré sú pre elektromobil akýmsi „vzdialeným výfukom“ a emisie elektromobilu tak môžeme prepočítať na tie, ktoré sa produkujú pri výrobe elektriny.

GM, GMC, Hummer

Presne takto počítala aj agentúra ACEEE, ktorá zistila, že Hummer EV produkuje až 341 gramov CO2 na míľu. Pre porovnanie, benzínový Chevy Malibu produkuje 320 g CO2 na míľu, takže spaľovák je v podstate čistejší než elektromobil.

Hummer sa na ekológiu nikdy nehral

Hummer je však pojem, ktorý si s ekológiou nikdy veľmi nerozumel. Autá tejto značky sú a vždy boli ultimátnymi terénnymi vozidlami s obrovskými motormi a vysokou spotrebou.

Napríklad Hummer H1 produkuje až 889 gramov CO2 na míľu, takže elektrický model je predsa len posun smerom k ekológii. Jedno je však jasné, pokiaľ budeme vyrábať elektrinu aj iným spôsobom než z obnoviteľných zdrojov, elektromobily nikdy nebudú stopercentne „zelené“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú