Elektromobilom dajú brutálny dojazd, mobilom TOP výdrž. Vedci našli spôsob, ako vyrobiť dokonalé batérie
Vedci z Princetonskej univerzity prichádzajú s riešením, ktoré by mohlo navždy zmeniť svet batérií a elektromobility. V rámci výskumu na Andlinger Center for Energy and the Environment objavili spôsob, ako vyrábať tzv. bezanódové pevné batérie, ktoré prekonávajú limity dnešných lítium-iónových batérií.
Tieto nové batérie by mohli výrazne predĺžiť výdrž smartfónov a notebookov a umožniť elektromobilom prejsť vyše 800 kilometrov na jedno nabitie. Navyše majú potenciál poháňať aj elektrické lietadlá, informuje tlačová správa univerzity. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Potrebná revolúcia v batériách
Lítium-iónové batérie sú dnes kľúčovým prvkom pri prechode na čistú energiu. Nachádzajú uplatnenie v širokom spektre zariadení – od smartfónov, cez elektromobily až po veľkokapacitné úložiská energie pre energetické siete. Avšak rastúci dopyt po výkonných batériách v budúcnosti môže naraziť na limity dostupných zásob lítia. Okrem toho sú súčasné batérie náchylné na požiare a tzv. tepelný únik , ktorý môže viesť k ich deštrukcii.
Jedným z riešení je vývoj pevných elektrolytov, ktoré dokážu fungovať v širšom teplotnom rozsahu a sú bezpečnejšie a efektívnejšie pri uchovávaní energie. Ich masová výroba však v súčasnosti nie je jednoduchá.
Batéria bez anódy
Bežná batéria sa skladá z dvoch elektród – katódy (kladnej) a anódy (záporná). Medzi nimi sa nachádza elektrolyt a ten umožňuje prenos iónov. Pri nabíjaní sa ióny pohybujú od katódy smerom k anóde, kde sa ukladajú, a pri vybití sa pohybujú opačne.
Výskum však ukázal, že ak sa anóda odstráni, batéria môže stále fungovať – ióny sa totiž môžu ukladať priamo na kovový zberač prúdu. Tento dizajn má obrovské výhody – výroba je lacnejšia, batéria je kompaktnejšia a jej konštrukcia je jednoduchšia. Aby však takýto systém fungoval, musí byť medzi elektrolytom a zberačom prúdu zabezpečený dokonalý kontakt.
Čo ovplyvňuje výkon novej batérie?
Výskumný tím pod vedením profesorky Kelsey Hatzellovej skúmal, aké faktory ovplyvňujú kvalitu ukladania iónov v pevnom elektrolyte a ako sa rozkladajú na zberači prúdu. Jedným z testovaných riešení bolo aplikovanie vonkajšieho tlaku – ten však nepriniesol jednoznačné výsledky.
Pri nízkom tlaku sa ióny ukladajú nerovnomerne, čím vznikajú tzv. hot spoty (horúce miesta) a vzduchové bubliny, ktoré môžu batériu poškodiť. Navyše sa na zberači prúdu môžu vytvárať ihlicovité štruktúry, ktoré spôsobujú skraty. Naopak, pri vysokom tlaku síce dochádzalo k lepšiemu ukladaniu iónov, no zároveň sa medzi elektrolytom a zberačom zvýraznili drobné defekty, čo spôsobovalo praskliny a ďalšie poškodenia.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podnikatelia prídu mesačne o ďalších 342 eur. Sociálna poisťovňa opäť zvyšuje odvody
V známej slovenskej obci potvrdili výskyt prípadov Q horúčky. Odborníci vydali varovanie
Fellnerova cestovka láme rekordy s tržbami 55,94 milióna eur. Jeho developerský projekt skončil v konkurze
Ukrajinské drony zničili zbraň za 40 miliónov: Zásah strategickej základne Rusov zabolí
Leto sa vracia na Slovensko: Prichádza vlna horúčav, teploty v tento deň prekonajú +35 °C
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP