Po dlhej dobe som vyskúšal diesel. Zostal som nesmierne prekvapený (TEST)
Rok 2035 je ešte ďaleko a automobilky môžu minimálne najbližších 10 rokov predávať vozidlá všetkých motorizácií prakticky bez obmedzení. Niektorí výrobcovia sa už zamerali na vývoj a predaj elektromobilov, iní stále dávajú prednosť benzínovým hybridom, no len málo značiek si dovolí v roku 2024 ponúknuť na trh čistý diesel.
Peugeot takýto krok urobil a zvolil si na to asi toho najideálnejšieho kandidáta. Je ním nový Rifter – malá dodávka či rodinný van, ktorý prišiel na trh so všetkými populárnymi typmi pohonu – ako elektromobil, benzínový hybrid, ale aj čistý diesel bez akejkoľvek elektrifikácie.
Musím povedať, že naftové auto som netestoval pekných pár mesiacov a už si ani nepamätám, kedy som naposledy sedel v novom, neelektrifikovanom spaľováku. Rifter s naftovým motorom mi ale po stovkách kilometroch naprieč Slovenskom ukázal, že aj v roku 2024 môže mať dieselové auto na trhu svoje miesto, ak sú pre jeho majiteľa prioritou nízke prevádzkové náklady a komfort spojený s nutnosťou tankovať až každých 800 km.
V recenzii sa dozvieš:
- V akých motorizáciách prichádza na trh nový Rifter
- Ako jazdí naftová verzia vo výbave GT
- Aké sú spotreby na diaľnici a v meste
- Čo ponúka Rifter po technologickej stránke
- Čo sa mi páči na dizajne a kde to naopak inžinieri odflákli
- Koľko stoja jednotlivé verzie nového Peugeot Rifter
Pod kapotou testovanej verzie pracuje motor 1.5 BlueHDI v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Naftový agregát je možné skombinovať aj so 6-stupňvým manuálom. Výhradne s manuálnou prevodovkou je potom k dispozícii aj benzínová varianta s 1.2 PureTech a elektrická verzia, ktorá žiadnu prevodovku nepotrebuje.

Testovaná verzia vo výbave GT mala výkon 130 koní, čo je len o 6 konských síl menej, ako v prípade najvýkonnejšej elektrickej verzie. Z jazdnej dynamiky auta s naftovým motorom som bol veľmi milo prekvapený. Najmä v meste bol Rifter veľmi svižný a dovolím si tvrdiť, že dynamikou sa dokonca môže porovnávať s hybridnou benzínovou pohonnou jednotkou, ktorú som testoval v iných modeloch značky Peugeot.

Dieselový agregát už ale strácal dych pri vyšších rýchlostiach od 100 km/h. Tých 130 koní je jednoducho na okreskové predbiehanie málo a vodič musí mať naozaj dobrý rozhľad na cestu pred sebou, ak chce predbiehať kamión či pomaly idúce vozidlo. Motoru chvíľu trvá než sa „nadýchne“ a rozbeh rozhodne nie je okamžitý, ako pri elektrifikovaných či čisto elektrických motorizáciách.

Na také to „bežné jazdenie s rodinkou“ sú však výkon a dynamika úplne postačujúce. Aj vzhľadom na prevedenie karosérie je Rifter skôr určený na pokojnú jazdu. Pri ostrejších prejazdoch zákrutami sa auto celkom výrazne nakláňa. To je však normálne vzhľadom na jeho výšku.

Ako som už naznačil v úvode, s novým Rifterom som prešiel pár stoviek kilometrov po Slovensku a musím povedať, že takto lacno by som dané kilometre neurobil zrejme ani elektromobilom. Spotreba počas celého testu sa zastavila na 6 l/100 km. Na diaľnici pri 120 km/h je to len 5,1 l/100 km a pri 130-ke sa spotreba stále drží na príjemných 6,2 l/100 km. Ak teda patríš k tým vodičom, pre ktorých je ideálne cestovné tempo práve 120-ka na diaľnici, so spotrebou budeš veľmi spokojný a lacnejšie to v tomto prípade nedáš asi ani elektrickou verziou.
Peugeot Rifter je ideálny rodinný van, ktorý má zmysel aj s naftovým motorom
Ďalší plus v tomto prípade je aj fakt, že pri spotrebe okolo 6 litrov dokážeš na jednu nádrž uraziť 800 km. Žiaľ, elektrická verzia má v tomto prípade len 50 kWh batériu a 100 kW DC nabíjanie, čo rozhodne nie je kombinácia vhodná aj na dlhé cesty, skôr do mesta. Naopak naftový Rifter je v meste ako ryba na suchu. Spotreba okolo 8 l/100 km auto jasne predurčuje na dlhé trasy, okresky a diaľnice. Tam sa ti dieselový Rifter odvďačí.

Karoséria typu van či MPV nepatrí medzi najatraktívnejšie, no aj napriek tomu si myslím, že Peugeot z dizajnu vyžmýkal maximum. Predná maska ukrýva typické LED svetlá s tromi „pazúrmi“ a nové logo je osadené do čierneho lesklého plastového krytu. Dizajnové prvky verzie GT určite pridávajú autu na atraktivite a ak by som si mal kupovať nový Rifter ja, rozhodne by som siahol po najlepšie vybavenom variante.

Vnútro auta, ako to býva pri MPV bežné, je zamerané predovšetkým na čo najväčší priestor. Ten je veľkorysí nie len pre pasažierov, ale aj pre batožinu či iné drobnosti, nakoľko odkladacích priestorov je tu neúrekom. Telefón si vieš ako šofér položiť nad volant alebo pod stredový displej, kde aj aj bezdrôtová nabíjačka.

Okrem nej si môžeš pripojiť k autu aj kábel cez USB-C konektor, tie sú vpredu až dva. Lakťovú opierku tu má vodič aj spolujazdec zvlášť, čo takisto kvitujem. pomerne veľký odkladací priestor sa nachádza aj nad hlavami vodiča a spolujazdca. Ten je ideálny na rôzne papiere, dokumenty, ale aj zariadenia ako notebook či tablet.

Najlepšie vybavená verzia GT ponúka všetko potrebné aj po technologickej stránke. Máme tu dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Ďalej je tu asistent jazdy na diaľnici, ktorý funguje prakticky bezchybne a v autách tohto typu je skôr výnimkou. Na druhú stranu tu absentuje 360-stupňový kamerový systém, ale pravdu povediac, ten mne osobne až tak nechýba.

Zadná cúvacia kamera mi úplne stačí, tá v Rifteri má veľmi dobrú kvalitu a vďaka veľkým, či lepšie povedané vysokým spätným zrkadlám sa s autom výborné cúva a parkuje aj bez sledovania samotnej kamery. Čo sa týka konektivity a prepojenia auta so smartfónom, k dispozícii je bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. V tomto smere teda autu nie je čo vytknúť.

Vytknúť ale musím jedno dizajnové riešenie, ktoré mi okamžite udrelo do očí. Dizajnéri sa rozhodli pomerne veľké bočné okno auta „rozbiť“ pri B-čkovom stĺpiku tým, že karosériu dverí potiahli šikmo smerom nahor. Zvonku to vyzerá naozaj pekne a auto vďaka tomu nepôsobí tak hranato a neohrabane.

Problém však je, že akosi zabudli túto dizajnovú ideu vyriešiť aj z vnútornej strany. Vnútorný plast, ktorý lemuje vrchnú časť dverí, je totižto rovný, nejde šikmo rovnako, ako vonkajšia časť dverí. No a kvôli tomu je z vnútra cez sklo vidieť vonkajšiu časť, je vidieť všetky tesnenia a vôbec to nepôsobí pekne.
Zhodnotenie
Nový Peugeot Rifter si vďaka širokej ponuke motorizácii môže nájsť svojich fanúšikov prakticky v každom segmente. Či už chce niekto veľké elektrické auto primárne do mesta, alebo rodinné presúvadlo na dovolenky či výlety s naftovým motorom a vynikajúcou spotrebou. Možnosti sú široké a to sa týka aj výbav.
Nový Rifter v štandardnej verzii (dostupná je aj verzia Long) začína na sume 22 990 €. Za tieto peniaze máš benzínovú 1.2-ku s manuálnou prevodovkou. Na opačnom konci stojí elektrická verzia vo výbave GT, ktorá sa vyjde na 38 490 €. Niekde „uprostred“ je ale testovaná naftová verzia, avšak stále v najvyššej výbave GT s 8-stupňovým automatom, za ktorú zaplatíš 31 390 €.
Kúpiť v roku 2024 nové, veľké rodinné auto za zhruba 30 000 € je skoro nereálne, no Peugeot s takouto možnosťou prichádza a musím povedať, že za túto sumu mi dáva veľký zmysel aj auto s dieselovým agregátom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa

Nočná mora s používaním internetu sa končí. EÚ ruší najotravnejšiu povinnosť

Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu

AKTUÁLNE: Koniec čakania. NASA zverejnila prvé oficiálne snímky kométy 3I/ATLAS (+VIDEO)

Mrazivý portrét nacistického monštra vstupuje do našich kín. Film otvára jednu z najtemnejších kapitol moderných dejín
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Šťava z obľúbeného ovocia „prepisuje“ tisíce génov. Útok na tukové zásoby a zápal sa mení podľa hmotnosti

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Lajčák v tichosti získal miesto v dozornej rade Slovnaftu. Expert: Po tomto si ho už žiadna medzinárodná inštitúcia nevezme

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Na mieste zasahujú všetky zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Záhadný objekt z vesmíru sa blíži k Zemi. Slovenský vedec nám povedal to, čo niektorí nechcú počuť
- AKTUÁLNE: Koniec čakania. NASA zverejnila prvé oficiálne snímky kométy 3I/ATLAS (+VIDEO)
- NASA sa dnes prvýkrát vyjadrí ku kométe 3I/ATLAS a svet napäto pozerá. Čo môžeme očakávať?
-
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
- Blíži sa koniec Slovenska ako ho poznáme: Začala technologická migrácia, ktorá zmení náš štát
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- AKTUÁLNE: Koniec čakania. NASA zverejnila prvé oficiálne snímky kométy 3I/ATLAS (+VIDEO)
-
- Z odporúčania bude tvrdá nevyhnutnosť. Brusel prijal nové pravidlá pre budovy, dotknú sa každého vlastníka
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
- Blíži sa koniec Slovenska ako ho poznáme: Začala technologická migrácia, ktorá zmení náš štát
- Veľký zvrat vo vojne: Ukrajina dostane zákernú zbraň, ktorá zničí Rusov v okruhu 2 000 m²
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
Experti ostali totálne zarazení. Umelá inteligencia má temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Zažehnali krízu v automobilkách? Čína sa v Európe dočkala ústupku, ktorý nikto nečakal
EÚ cúva pred vlastným návrhom. Najprísnejší zákon o AI sa odkladá, dôvod prekvapil aj odborníkov
Slovenským a českým vedcom sa podaril mimoriadne vzácny objav. Môže prepísať učebnice biológie
Covid nepovedal posledné slovo. Nemecko ide riešiť problém, o ktorom sa nehovorí
Rusko škrípe zubami. USA posilňuje vojenské vybavenie Ukrajiny, zlepší jej schopnosť čeliť útokom
Žiadna výnimka ani pre Slovensko. Europarlament chce sprísniť zákaz dovozu ruskej energie, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Šťava z obľúbeného ovocia „prepisuje“ tisíce génov. Útok na tukové zásoby a zápal sa mení podľa hmotnosti

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Lajčák v tichosti získal miesto v dozornej rade Slovnaftu. Expert: Po tomto si ho už žiadna medzinárodná inštitúcia nevezme




