Čínska spoločnosť AVIC, Aviation Industry Corporation of China, po prvý raz úspešne odskúšala let prototypu nového konvertoplánu. Tento stroj spája schopnosť vertikálneho štartu a pristátia s výkonom klasického lietadla, čím reaguje na rastúci záujem Pekingu o pokročilé rotorové technológie. Vývoj smeruje k rýchlemu nasadeniu vo vojenských operáciách, najmä v strategickom Indo-pacifickom priestore.

Zverejnené fotografie ukazujú konštrukciu veľmi podobnú americkému V-280 Valor. Dizajnéri použili výklopné rotory s pevne umiestnenými motormi, čím zjednodušili mechanickú konštrukciu a zvýšili spoľahlivosť systému. Oproti staršiemu americkému V-22 Osprey, kde sa otáča celý motorový gondol, sa v tomto prípade otáča iba predná časť, čo znamená menej pohyblivých častí, informuje Interesting Engineering.

Banner podujatia Junior Security Summit, ktoré sa koná 18. septembra 2025.

Odštartuje ako vrtuľník a letí ako lietadlo

Prototyp využíva rovné krídlo s hnacím hriadeľom, ktorý dokáže poháňať oba rotory aj pri výpadku jedného z motorov. Konštruktéri pridali aj T-ovitý chvost a zasúvateľný trojkolesový podvozok, čím zlepšili stabilitu počas letu i pristátia. Kabínu umiestnili pod krídlo a vybavili ju malými dverami na oboch stranách spolu s väčšími dverami na pravej strane, čo umožňuje efektívne nakladanie a vykladanie.

Analytici upozorňujú na rozdiel oproti európskym konvertoplánom, ktoré sa spoliehajú iba na ovládanie pomocou rotorov. Čínsky model obsahuje smerové kormidlo, ktoré zlepšuje ovládateľnosť. Rozmerovo sa podobá talianskemu Leonardo AW609, čo naznačuje, že ide o stroj s tlakovou kabínou pre približne 12 pasažierov. V porovnaní s americkým V-22 Osprey, ktorý váži viac než 24 ton, ide o výrazne ľahší typ patriaci do kategórie malých až stredne veľkých konvertoplánov.

Aj keď čínski predstavitelia zatiaľ nezverejnili detaily ako dolet či maximálne zaťaženie, úspešný let prototypu potvrdzuje, že AVIC smeruje k operačnej pripravenosti v priebehu nasledujúcej dekády. Fotografie viacerých kusov naznačujú paralelné testovanie rôznych verzií alebo vývojových štádií, čo urýchľuje celý proces.

Prvýkrát sa tento projekt objavil verejne v podobe modelu na leteckej výstave Zhuhai Airshow v roku 2022. Kým v minulosti sa Čína sústredila na civilné využitie takýchto strojov, súčasný vývoj sa jasne orientuje na vojenské potreby. Do programu pravdepodobne prispieva aj spoločnosť Hafei Aviation z Harbinu, ktorá sa špecializuje na vrtuľníky a ľahké lietadlá.

Konštrukcia a konfigurácia nového lietadla poskytuje PLA, teda Čínskej ľudovej oslobodzovacej armáde, nové možnosti pri presune vojakov alebo materiálu. Tento stroj umožňuje operácie z malých ostrovných letísk, palúb obojživelných lodí či iných predných pozícií. Presne takéto schopnosti Čína potrebuje, ak chce posilniť svoju prítomnosť v Juhočínskom mori a vo vzdialenejších oblastiach Indo-Pacifiku.

USA už roky dokazujú praktickú hodnotu konvertoplánov v podobe V-22 a novšieho V-280, ktoré kombinujú rýchlosť, dolet a flexibilitu. Čínsky projekt predstavuje reakciu na tieto kapacity a jasne smeruje k vytvoreniu rovnako schopnej, ak nie konkurencieschopnej platformy.

Hoci ešte stále chýbajú konkrétne špecifikácie, vývoj napreduje rýchlo. Ak testovanie prebehne úspešne, nasledujúcim krokom bude hodnotenie prevádzkovej pripravenosti, ktoré by mohlo viesť k nasadeniu tohto lietadla do aktívnej služby v priebehu nasledujúcich rokov. Čína tým dáva najavo, že si chce udržať krok s globálnymi hráčmi v oblasti vertikálneho vzletu a rozširovať svoju leteckú prítomnosť tam, kde to bude geopoliticky najviac cítiť.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP