Čína ukázala nástupcu Concorde. Vo vzduchu ho nebude počuť a má dolet cez 11 000 km
Zatiaľ čo svet opäť oživuje myšlienku nadzvukového lietania, Čína potichu, no o to ambicióznejšie vstupuje do hry s projektom, ktorý by mohol prepísať pravidlá leteckej dopravy tak, ako ich poznáme dnes. Štátna letecká spoločnosť Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) nedávno odhalila prvé detaily o pripravovanom nadzvukovom lietadle s názvom C949, ktoré by mohlo zatieniť legendárny Concorde – a to nielen v rýchlosti, ale najmä v dosahu a hlučnosti. O téme informoval SCMP.
Vývoj vedie ocenený aerodynamik Wu Dawei, ktorý spolu so svojím tímom zverejnil 14. marca v odbornom časopise Acta Aeronautica Sinica podrobný plán lietadla schopného dosiahnuť rýchlosť Mach 1,6. Hlavnou ambíciou je zvýšiť dolet o 50 % v porovnaní s Concorde – teda zo 7 200 km až na 11 000 km – a zároveň dramaticky znížiť hlučnosť sonického tresku, čo bol jeden z hlavných dôvodov zákazu nadzvukových letov nad pevninou. Nový stroj má generovať hluk len na úrovni 83,9 PLdB, čo je približne rovnaká intenzita ako sušič vlasov a len dvadsiatina hlučnosti Concorde.
Kľúčom k tomuto tichšiemu letu je futuristický dizajn trupu, ktorý obsahuje tzv. „reverse-camber“ zakrivenie, tlmiace šokové vlny ešte predtým, ako sa zmenia na klasický tresk. Výrazne predĺžený nos v tvare ihly rozdeľuje počiatočné tlakové vlny do troch slabších impulzov, zatiaľ čo aerodynamické výstupky pri motoroch rozptyľujú výfukové turbulencie a tlmia dozvuk. Na riadenie takto náročného stroja bude lietadlo vybavené pokročilým fly-by-wire systémom s podporou umelej inteligencie, ktorý zvládne extrémne nelineárne aerodynamické podmienky.
Čínsky nástupca Concorde
Ďalším zaujímavým riešením je dynamické presúvanie paliva medzi siedmimi nádržami počas letu, čo umožní optimalizovať ťažisko a tým zlepšiť stabilitu aj spotrebu. C949 má byť poháňané dvojicou adaptívnych turboventilátorov s možnosťou prepnúť medzi režimom „low-boom“ pri Mach 1,6 a úspornejším režimom „eco“ pri Mach 1,7 vo výške až 16 000 metrov. Comac tvrdí, že hlučnosť pri štarte bude spĺňať limity ICAO kapitolou 14, čo je kľúčové pre operácie na letiskách v mestských oblastiach.
Zatiaľ čo americká NASA s projektom X-59 QueSST cieli na podobný hlukový limit (75 PLdB) do roku 2027 a súkromné firmy ako Boom Supersonic sa orientujú na exkluzívne trhy, Čína má podľa výskumníkov iný cieľ – masové využitie. Wuov tím odhaduje, že nadzvukové lietadlá by mohli každý rok prepraviť až 45 miliónov cestujúcich, čo by predstavovalo približne 1 % celosvetovej leteckej premávky.
C949 by mal ponúkať 28 až 48 miest v biznis triede a vďaka svojmu dosahu by vedel napríklad spojiť Šanghaj a Los Angeles za päť hodín bez prestupu. V prvých rokoch by lietadlo operovalo predovšetkým nad oceánskymi trasami, aby sa minimalizovali sťažnosti na hluk.
Výzvy však zostávajú. Popri technickej náročnosti zníženia hluku je tu aj problém s efektivitou spaľovania paliva. Ak motory neprekročia účinnosť pôvodného Concorde, náklady môžu zostať neúnosne vysoké. Comac zároveň čelí potrebe získať dôveru cestujúcich – pamiatka na tragédiu Concorde v Paríži v roku 2000, kde zahynulo 113 ľudí, stále žije v kolektívnej pamäti.
Podľa aktuálnych plánov má C949 vstúpiť do komerčnej prevádzky v roku 2049, čo by symbolicky korešpondovalo so stým výročím založenia Čínskej ľudovej republiky. V ten istý rok chce Comac predstaviť aj ďalšie projekty, ako je 400-miestny C939 alebo „hybridné vesmírno-letecké vozidlá“.
Ak sa tieto ambície naplnia, Čína by mohla byť nielen tichým, ale aj rozhodujúcim hráčom v novej ére nadzvukového lietania.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spoločnosť GlobalLogic spúšťa riešenie VelocityAI postavené na využívaní AI, digitálnych možností a ľudských znalostí
Bez pilota a bez paliva. Nové drony dopravia zásielky extrémne efektívne, unesú stovky kíl
Invázia môže začať kedykoľvek. Čínska flotila s útočnými zbraňami tlačí na Taiwan čoraz viac
Má 66 radarov s umelou inteligenciou a na pokutách už vybrali milióny. Táto obec je postrachom vodičov
Rusko testuje nervy Západu. Nemci poslali proti špionážnemu lietadlu desivé zbrane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Metabolická flexibilita je kľúčom k dlhovekosti: „Nedá sa kúpiť v genetickej lotérii“ (ODBORNÍK)
Obľúbený tuk na varenie zvyšuje riziko predčasného úmrtia. Vedci prekvapili v novej štúdii
Bitcoin má 2 možné scenáre: Analytici priblížili, kam bude smerovať jeho cena
Autá by mohli STK absolvovať každý rok: Nový návrh znepokojuje slovenských vodičov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pokorili hranice vedy. Nový motor nepotrebuje žiadne palivo, využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Ohromne zbohatnú. Známa veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
- Vedci prelomili hranice fyziky. Energia, na ktorú čaká celý svet, bude čoskoro konečne realitou
- Základná potravina bude pre Slovákov luxus. Nová daň má zachrániť planétu a ušetriť miliardy
-
- Čína dostala tvrdý odkaz. Ostrov v Ázii predstavil zbraň proti invázii za 24 miliárd dolárov
- Pokorili hranice vedy. Nový motor nepotrebuje žiadne palivo, využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Vedci prelomili hranice fyziky. Energia, na ktorú čaká celý svet, bude čoskoro konečne realitou
- Základná potravina bude pre Slovákov luxus. Nová daň má zachrániť planétu a ušetriť miliardy
- Ohromne zbohatnú. Známa veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Apple dostal vo Francúzsku multimiliónovú pokutu. Dôvodom bolo porušenie súkromia
Partnerstvo Renault-Nissan sa mení. Nový šéf japonskej automobilky mení pravidlá
Japonsko sa pripravuje na katastrofu. Zemetrasenie s takouto silou môže zničiť takmer polovicu ekonomiky
Colníci v USA získavajú prístup k tvojim dátam. Vieme, ako sa pred cestou pripraviť
Veľký operátor rozdáva exkluzívny obsah zadarmo. Takto ho získaš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Metabolická flexibilita je kľúčom k dlhovekosti: „Nedá sa kúpiť v genetickej lotérii“ (ODBORNÍK)
Obľúbený tuk na varenie zvyšuje riziko predčasného úmrtia. Vedci prekvapili v novej štúdii
Bitcoin má 2 možné scenáre: Analytici priblížili, kam bude smerovať jeho cena
Autá by mohli STK absolvovať každý rok: Nový návrh znepokojuje slovenských vodičov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené