Čína ukázala nástupcu Concorde. Vo vzduchu ho nebude počuť a má dolet cez 11 000 km
Zatiaľ čo svet opäť oživuje myšlienku nadzvukového lietania, Čína potichu, no o to ambicióznejšie vstupuje do hry s projektom, ktorý by mohol prepísať pravidlá leteckej dopravy tak, ako ich poznáme dnes. Štátna letecká spoločnosť Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) nedávno odhalila prvé detaily o pripravovanom nadzvukovom lietadle s názvom C949, ktoré by mohlo zatieniť legendárny Concorde – a to nielen v rýchlosti, ale najmä v dosahu a hlučnosti. O téme informoval SCMP.
Vývoj vedie ocenený aerodynamik Wu Dawei, ktorý spolu so svojím tímom zverejnil 14. marca v odbornom časopise Acta Aeronautica Sinica podrobný plán lietadla schopného dosiahnuť rýchlosť Mach 1,6. Hlavnou ambíciou je zvýšiť dolet o 50 % v porovnaní s Concorde – teda zo 7 200 km až na 11 000 km – a zároveň dramaticky znížiť hlučnosť sonického tresku, čo bol jeden z hlavných dôvodov zákazu nadzvukových letov nad pevninou. Nový stroj má generovať hluk len na úrovni 83,9 PLdB, čo je približne rovnaká intenzita ako sušič vlasov a len dvadsiatina hlučnosti Concorde.
Kľúčom k tomuto tichšiemu letu je futuristický dizajn trupu, ktorý obsahuje tzv. „reverse-camber“ zakrivenie, tlmiace šokové vlny ešte predtým, ako sa zmenia na klasický tresk. Výrazne predĺžený nos v tvare ihly rozdeľuje počiatočné tlakové vlny do troch slabších impulzov, zatiaľ čo aerodynamické výstupky pri motoroch rozptyľujú výfukové turbulencie a tlmia dozvuk. Na riadenie takto náročného stroja bude lietadlo vybavené pokročilým fly-by-wire systémom s podporou umelej inteligencie, ktorý zvládne extrémne nelineárne aerodynamické podmienky.
Čínsky nástupca Concorde
Ďalším zaujímavým riešením je dynamické presúvanie paliva medzi siedmimi nádržami počas letu, čo umožní optimalizovať ťažisko a tým zlepšiť stabilitu aj spotrebu. C949 má byť poháňané dvojicou adaptívnych turboventilátorov s možnosťou prepnúť medzi režimom „low-boom“ pri Mach 1,6 a úspornejším režimom „eco“ pri Mach 1,7 vo výške až 16 000 metrov. Comac tvrdí, že hlučnosť pri štarte bude spĺňať limity ICAO kapitolou 14, čo je kľúčové pre operácie na letiskách v mestských oblastiach.
Zatiaľ čo americká NASA s projektom X-59 QueSST cieli na podobný hlukový limit (75 PLdB) do roku 2027 a súkromné firmy ako Boom Supersonic sa orientujú na exkluzívne trhy, Čína má podľa výskumníkov iný cieľ – masové využitie. Wuov tím odhaduje, že nadzvukové lietadlá by mohli každý rok prepraviť až 45 miliónov cestujúcich, čo by predstavovalo približne 1 % celosvetovej leteckej premávky.
C949 by mal ponúkať 28 až 48 miest v biznis triede a vďaka svojmu dosahu by vedel napríklad spojiť Šanghaj a Los Angeles za päť hodín bez prestupu. V prvých rokoch by lietadlo operovalo predovšetkým nad oceánskymi trasami, aby sa minimalizovali sťažnosti na hluk.
Výzvy však zostávajú. Popri technickej náročnosti zníženia hluku je tu aj problém s efektivitou spaľovania paliva. Ak motory neprekročia účinnosť pôvodného Concorde, náklady môžu zostať neúnosne vysoké. Comac zároveň čelí potrebe získať dôveru cestujúcich – pamiatka na tragédiu Concorde v Paríži v roku 2000, kde zahynulo 113 ľudí, stále žije v kolektívnej pamäti.
Podľa aktuálnych plánov má C949 vstúpiť do komerčnej prevádzky v roku 2049, čo by symbolicky korešpondovalo so stým výročím založenia Čínskej ľudovej republiky. V ten istý rok chce Comac predstaviť aj ďalšie projekty, ako je 400-miestny C939 alebo „hybridné vesmírno-letecké vozidlá“.
Ak sa tieto ambície naplnia, Čína by mohla byť nielen tichým, ale aj rozhodujúcim hráčom v novej ére nadzvukového lietania.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
Ikonická značka je späť. Česi postavili hyperšportiak za 1,5 milióna eur, má V6 so 700 koňmi
Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Boja sa Rusov. Prvá krajina EÚ dostane najpokročilejšiu obranu sveta, stroskotal na nej aj Irán
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
30 dní bez populárneho nápoja Slovákov: Tvoje telo zníži riziko rakoviny, mozog sa reštartuje. 13 zmien, ktoré ťa prekvapia
Posun vo Ficovom podmienkovaní konca ruského plynu: EK dá Slovensku 6 garancií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Zlý film ešte nenatočil. Christoper Nolan chystá najväčšiu vec, do akej sa kedy pustil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP