Najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete plánuje rozšíriť svoju službu výmeny batérií aj do Európy. Táto iniciatíva čínskej spoločnosti CATL prichádza po tom, čo firma už na domácej pôde predstavila svoju druhú generáciu výmenných batérií s názvom Choco-SEB a rozbehla masívnu výstavbu výmenných staníc.

Vstup na európsky trh však bude podmienený tým, či sa spoločnosti podarí najskôr dosiahnuť ambiciózny cieľ 10 000 staníc doma v Číne, píše CarNewsChina.

Zaujímavý projekt

Spoločnosť predstavila koncept výmeny batérií už v roku 2022 pod značkou Evogo. Projekt sa však nestretol s očakávaným úspechom, preto sa firma rozhodla začať odznova a v decembri 2024 uviedla novú generáciu výmenných batérií Choco-SEB, ktoré svojím tvarom pripomínajú čokoládové tyčinky a sú kompatibilné s LFP aj NMC chémiou.

Základom systému sú dva štandardizované balíky. Menší 20#, ktorý umožňuje dojazd do 500 km pre mestské vozidlá, a väčší 25#, s dojazdom do 600 km podľa čínskeho štandardu CLTC, určený pre väčšie elektromobily. Tieto batérie sa ukladajú do výmenných staníc s kapacitou 14 až 30 priehradiek. V jednej takejto stanici trvá výmena vybitej batérie len 100 sekúnd, pričom za deň dokáže obslúžiť až 822 výmen. Cena predplatného za používanie tejto služby je stanovená na 0,1 juanu za kilometer, čo je v prepočte asi 0,012 eur.

výmena batérie CATL
CATL

Prvá várka vozidiel vybavených batériami Choco-SEB bola odovzdaná 25. mája 2025 taxislužbe v čínskom meste Chongqing. Konkrétne ide o sedany Changan Oshan 520 s 56 kWh LFP batériami typu 25#. CATL tu už prevádzkuje 34 výmenných staníc a plánuje do konca roka 2025 pridať ďalších 16. Celkovo chce spoločnosť v priebehu roka postaviť 1 000 staníc a do troch rokov dosiahnuť hranicu 10 000. Dlhodobým cieľom je vybudovanie až 30 000 výmenných bodov.

Angažovanie v Európe

Podľa informácií denníka Financial Times zo 26. júna CATL uvažuje o zavedení svojho modelu výmeny batérií aj v Európe. Člen predstavenstva Jiang Li potvrdil, že po splnení domáceho cieľa môžu rovnaký model exportovať aj do zahraničia. Podľa jeho slov vníma „obrovský potenciál“ výmeny batérií na európskom trhu, pretože táto technológia znižuje cenu batérií, predlžuje ich životnosť a zároveň znižuje náklady na vlastníctvo elektromobilu.

Firma je údajne otvorená medzinárodnej spolupráci najmä v oblasti výskumu a vývoja, aj keď čelí istým geopolitickým výzvam.

CATL už v minulosti oznámil spoluprácu s automobilkou FAW Group na budovaní siete výmenných staníc v Hongkongu. V Európe však podobné projekty zatiaľ narážajú na viacero prekážok. Napríklad Nio plánoval mať do konca roku 2023 až 120 staníc, no k dnešnému dňu ich má v prevádzke len niečo cez 50. Rozšírenie infraštruktúry si vyžaduje nielen veľké investície, ale aj priaznivú regulačnú klímu, vhodné lokality a spoluprácu s miestnymi partnermi.

Zostáva teda otázkou, či sa CATL podarí svoj cieľ v Číne dosiahnuť v stanovenom čase a či následne dokáže úspešne preniesť tento model do európskeho prostredia, ktoré je v mnohých aspektoch odlišné. Potenciál tu určite je, ale cesta k jeho využitiu nebude jednoduchá.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP