Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vysokorýchlostný transportný systém Hyperloop si v uplynulých rokoch osvojilo viacero firiem, vrátane spoločnosti Elona Muska a jeho konkurencie. Práve tá teraz dosiahla dôležitý míľnik, keď úspešne odviezla na testovacej trati prvých pasažierov. Virgin Hyperloop uskutočnil test s dvojicou ľudí, ktorí sa na krátku vzdialenosť zviezli v kapsule rýchlosťou 160 km/h. Ide o vôbec prvý test s ľudskými pasažiermi, informoval The Verge.

Spoločnosť Virgin Hyperloop vznikla len rok po ohlásení podobného projektu Elonom Muskom, ktorý pre budovanie tunelov k využitiu vlastného vysokorýchlostného systému prepravy ľudí využíva firmu The Boring Company. Za 6 rokov svojej existencie pritom prešiel Virgin Hyperloop značným pokrokom a doteraz absolvoval vyše 400 testov tohto transportného systému.

Hyperloop má za sebou prvý test s pasažiermi

Ľudia sa nezúčastnili žiadneho z nich, teda až donedávna. V nedeľu 8. novembra však spoločnosť uskutočnila prvý test, ktorý zahŕňal aj ľudských pasažierov na palube kapsuly, ktorá má v ostrej prevádzke dosahovať rýchlosť stoviek kilometrov za hodinu. Hyperloop v podaní Elona Muska by mal dosiahnuť rýchlosť až 760 km/h.

Virgin Hyperloop pritom ešte v roku 2017 uskutočnil test, pri ktorom kapsula pre pasažierov dosiahla rýchlosť 309 km/h. Po stovkách testov sa však firma odhodlala k prvej skúške s človekom na palube. Nedeľného testovania sa zúčastnil spoluzakladateľ Virgin Hyperloop Josh Giegel a Sara Luchian, riaditeľka oddelenia pre zákazníkov.

Počas testovania boli obaja usadení do sedačiek kapsuly pomenovanej ako Pegasus, ktorá bola následne presunutá do krátkeho testovacieho tunela o dĺžke 500 m a šírke 3,3 m. Pre dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti a najmenšieho odporu je vzduch zo systému pri preprave Hyperloopom odstránený.

Pegasus s dvojicou pasažierov potom počas prvého takéhoto testu bleskovo zrýchlil z 0 na 160 km/h a následne dokázal bez problémov spomaliť a zastaviť na určenom úseku. Išlo teda o historicky prvý test takéhoto prepravného systému pre ľudí.

Komerčná verzia kapsuly by pritom mohla poňať 25-30 pasažierov, ktorí by sa presúvali pomocou Hyperloopu v nadzemnom alebo podzemnom tuneli, informuje CNN. Takýmto spôsobom by bolo možné precestovať aj dlhé vzdialenosti medzi mestami len za zlomok času, ktorí by ľudia strávili v konvenčných prepravných prostriedkoch, teda autách, vlakoch či autobusoch.

Prepravný systém budúcnosti stále čelí obrovským výzvam

Americká vláda však oficiálne takýto spôsob prepravy zatiaľ neschválila, no pred 3 rokmi dostal Elon Musk verbálne povolenie na vybudovanie tunela z Washingtonu D.C. do New Yorku. Virgin Hyperloop chce pritom vybudovať ďalšie testovacie centrum v západnej Virginii, kde majú byť testované ďalšie technológie pre zlepšenie tohto prepravného systému.

CEO spoločnosti verí, že takáto tunelová doprava získa certifikáciu už v priebehu najbližších 5-6 rokov a následne by sa mohla rozšíriť v praxi.

Pre komerčné využitie hyperloopu však bude potrebných množstvo financií. Podľa uniknutého dokumentu z roku 2016 by mala míľa (1,6 km) tejto vysokorýchlostnej tunelovej dopravy stáť až 121 miliónov dolárov.

Pre vybudovanie komplexného systému tunelov spájajúcich viacero kľúčových bodov budú potrebné miliardové investície. Takéto náklady však náramne zvyšujú popri technických výzvach nároky na realizáciu celého projektu. Zrejme preto potrvá ešte dlhé roky, pokým uvidíme tento nový prepravný systém pripravený pre bežných cestujúcich.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú