Americká spoločnosť Venus Aerospace sídliaca v Texase sa podelila o dôležité informácie týkajúce sa vývoja hypersonického lietadla, presnejšie jeho inovatívnych detonačných motorov typu ramjet. Ako upozorňuje The Independent, toto dopravné lietadlo má poskytnúť doposiaľ nevídanú rýchlosť cestovania, ktorá niekoľkonásobne prekoná dokonca aj legendárny Concorde.

Cez celý svet rýchlosťou strely

Nový motor má dosahovať ťah necelých 9 kN, čo je síce pomerne málo, avšak v skutočnosti je len jedným z prvých krokov na ceste k vývoji oveľa väčších motorov tohto typu. Zariadenie nesie označenie VDR2 (Venus detonation ramjet) a má poslúžiť na poháňanie menších leteckých zariadení, ako sú drony či malé lietadlá.

Vďaka VDR2 sa majú dostať oveľa ďalej v oveľa väčšej výške a pri ohromnej rýchlosti. Tento motor totiž kombinuje pomerne vysoký ťah rotačného detonačného motora s vysokou efektivitou motorov typu ramjet, vďaka čomu má umožniť dosiahnutie rýchlosti až Mach 6 pri udržateľnej spotrebe paliva, čo je takmer 6 000 km/h – presné číslo sa ale líši od výšky, v ktorej sa lietadlo nachádza, resp. od okolitých podmienok a lokálnej rýchlosti zvuku.

Počas jedného letu majú stroje vďaka tomuto motoru prekonať až 8 000 km a na rozdiel od iných experimentov tohto typu má byť nový motor aj rýchlo opakovateľne použiteľný – podobne, ako bežný letecký motor. Tvorcovia motora tvrdia, že prináša ekonomiku hypersonických letov bližšie k realite.

Prispieva aj NASA

Na vývoji nadzvukových lietadiel novej generácie pracuje so súkromným sektorom aj NASA, ktorá prišla s dizajnom lietadla X-59. To sa naďalej pripravuje na svoje letecké testy. Cieľom tohto dizajnu je eliminácia sonického tresku novým aerodynamickým tvarom.

Stále na začiatku

Kým klasická nadzvuková doprava už má vrchol za sebou a momentálne sa experti snažia priviesť ju naspäť životu modernými technológiami, hypersonickú dopravu vrchol ešte len čaká. Je ale nutné vyriešiť rôzne problémy, ako sú prevádzkové náklady či príliš vysoký hluk, čo bol jeden z dôvodov pre neúspech lietadiel ako Concorde.

Je nutné dodať, že pri dlhších trasách bude rýchlosť motora obmedzená na Mach 4, čo je však stále viac než akýkoľvek iný dopravný prostriedok, s výnimkou rakety. V snahe posunúť túto technológiu ďalej uzavrela spoločnosť partnerstvo s firmou Velontra, ktorá zase vyvíja vesmírne lietadlo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú