Bublina elektromobilov praskla. V Číne umierajú továrne známych výrobcov, v mnohých už nesedí ani strážnik
Elektromobilita je na vzostupe, o to niet pochýb. Po úspechu automobilky Tesla si však až príliš veľa ambicióznych investorov myslelo, že ich môže čakať podobný úspech a tak začali elektrické vozidlá vo veľkom vyrábať aj oni. Čínske továrne, ktoré teraz zívajú prázdnotou, sú dôkazom toho, že presadiť sa v automobilovom priemysle, dokonca aj pri nástupe novej technológie, vôbec nie je hračka. O téme rozsiahlo informuje portál Bloomberg.
Čína dnes registruje až 846 automobiliek, z čoho sa výhradne novým typom pohonu, teda elektromobilom a plug-in hybridom, venuje viac ako 300 z nich. Ak ti to znie ako naozaj veľké číslo aj vzhľadom na to, že sa jedná o rozľahlú a „preľudnenú“ Čínu, máš úplnú pravdu.
Niektorým čínskym automobilkám sa skutočne darí, taký Xpeng či Nio sa úspešne etablujú aj na európskom trhu a ten domáci už majú plne pod kontrolou.
Xpeng sa napríklad chystá zvýšiť svoju produkčnú kapacitu továrne v Čao-čching zo 100 000 kusov ročne až na 200 000, informuje GreenCarCongress. Potom sú tu ale automobilky, ktoré dokladajú odvrátenú stránku úspechu.
Továrne zívajú prázdnotou, desiatky až stovky startupov to nezvládnu
Odvrátenú stranu mince ukazuje napríklad automobilka Byton. Ide o pomerne zvučnú spoločnosť, dokonca aj v našich končinách. Po návšteve webovej stránky Bytonu sa zdá, že automobilka je v najväčšom rozmachu. Na titulnej fotke sa nachádza nádherný elektromobil s nemeckým EČV a v pravom hornom rohu dokonca svieti možnosť rezervovať si ho priamo u výrobcu.
To, čo ale vidíš na webe, žiaľ ukázal Bloomberg a jeho návšteva továrne v čínskom meste Nanjing. Obrovský moderný komplex totiž zíva prázdnotou a okrem strážnika by si tu živú dušu hľadal márne.
Každý chcel byť „Teslou“
Po tom, ako začal pojem elektromobilita naberať na sile, začala aj čínska vláda vo veľkom dotovať výrobu elektrických áut. Obrovské investície mali za následok, že v Číne vzniklo veľké množstvo nových automobiliek.
Podpora prichádzala najmä od regionálnych vlád, no regulačným úradom sa enormný nárast počtu nových automobiliek nepáčil. Mnohé spoločnosti totiž iba zhabali investície, začali podnikať a následne zbankrotovali. Celý rad tovární je tak aktuálne prázdnych. Žiaľ, prispela k tomu aj pandémia koronavírusu, počas ktorej sa výroba v mnohých z nich stopla, no po skončení opatrení už neobnovila.
Čínska „pračka“ peňazí?
Len v roku 2020 sa zvýšila produkčná kapacita čínskych automobiliek o 5 miliónov kusov. To je asi štvornásobok počtu predaných elektromobilov v Číne v danom roku.
Čína teda vyrába elektroautá ako šialená, no prakticky ich nikdy nemôže predať, nakoľko ponuka výrazne prevyšuje dopyt. Drvivá väčšina týchto „nových“ automobiliek pritom cieli výhradne na domáci trh a inde vo svete ich názov nikto nepozná.
Ako príklad môžeme uviesť spoločnosť Bordrin, ktorá ešte v roku 2016 plánovala vyrábať 700 000 áut ročne celkovo v troch továrňach. Peniaze jej však došli skôr, než vyrobila čo i len jedno vozidlo.
Podobných prípadov je niekoľko, no to, koľko čínskych automobiliek zbankrotovalo známe nie je. Bloomberg ale uvádza, že minimálne 12 spoločností muselo prejsť reštruktulizáciou, aby zabránili bankrotu.
Spájanie malých automobiliek do väčších spoločností podporuje aj tamojšia vláda, informuje AutoNews. Aktuálne už vláda podniká kroky, ktorými chce zabrániť nadmerným kapacitám v tomto odvetví.
Bez štátnej podpory by zanikli skôr, než by sa dostali do povedomia
Masívna štátna podpora zohráva v Číne veľmi významnú rolu. Konkurenčný boj platí aj tu a teda aj v Číne prežijú len tie najsilnejšie automobilky. Vďaka štedrej podpore a masívnym štátnym investíciám je však zánik slabých jedincov veľmi zdĺhavý a pozvoľný. Treba pripomenúť, že otvorený kapitalistický trh by takéto firmy, ktoré reálne nemajú zákazníkov, rýchlo „vyriešil“. Problém teda nie je v samotnej elekromobilite.
Častokrát sa tieto spoločnosti vďaka štedrému štátnemu kapitálu dokážu dostať do povedomia verejnosti a až následne zaniknú. Mnohí sa potom čudujú, prečo sa tak stalo, keď sa na oko javila automobilka ako veľmi silná a ambiciózna.
Automobilka Byton ešte stále žije, no pri živote ju drží len nová spolupráca so spoločnosťou Foxconn. Posledné informácie ale naznačujú, že aj Foxconn už od tohto partnerstva cúva, za všetkým má byť stále sa zhoršujúca finančná situácia automobilky.
Dobre vyzerajúceho elektrického SUV Byton M-Byte sa tak zrejme nikdy nedočkáme a Byton sa pridá k desiatkam čínskych automobiliek, ktoré po sebe zanechajú len prázdne továrne a kopu nezamestnaných ľudí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené