Tesla Model Y je neohroziteľná. V Berlíne začali vyrábať prelomové kúsky, za 15 minút nabijú 270 km dojazdu
Tesla konečne začala s nasadzovaním Blade batérie spoločnosti BYD do najpopulárnejšieho elektromobilu, ktorým je Model Y. Revolučná LFP batéria je nielen lacnejšia, v benchmarkoch tiež preukázala fantastické výsledky pri nabíjaní v porovnaní s LFP batériou od CATL, ktorú Tesla takisto používa. Na tému upozornil Tesmanian.
Chémia batérií ovplyvňuje množstvo faktorov elektromobilu. Od dojazdu, až po samotné nabíjanie či správanie akumulátora v chladnom počasí, toto všetko môže byť odlišné pri rovnakom aute, ktoré používa batériu dvoch rôznych výrobcov.
Model Y s Blade batériou sa nabije rekordne rýchlo
Ako uvádza CSevTech, Model Y s Blade batériami spoločnosti BYD sa začal vyrábať v berlínskej Gigafactory, takže zakúpiť si ho budú môcť aj Slováci. Blade batéria je súčasťou najlacnejšej verzie s dojazdom 455 km podľa WLTP, pričom jej využiteľná kapacita je 55 kWh (60 kWh hrubá kapacita).
Až doposiaľ totiž Tesla do lacnejších Modelov Y montovala batérie spoločnosti CATL s hrubou kapacitou 62 kWh energie. Tie sú takisto založené na chémii LFP, no ako sme už naznačili v úvode, nie je batéria ako batéria a práve tá od BYD disponuje podstatne lepšími vlastnosťami.
Model Y s Blade batériou sa začal takmer okamžite nabíjať maximálnym výkonom až 170 kW, pričom takýto výkon si elektromobil stabilne držal až do 50 % SoC. Následne výkon začal takmer konštantne klesať, no až do vyše 70 % SoC sa držal nad 100 kW.
V porovnaní s CATL LFP batériou sa Blade batéria správala výrazne lepšie až do cca 85 % SoC, kedy sa nabíjací výkon oboch akumulátorov vyrovnal. Nabíjací výkon CATL batérie takmer ihneď klesol na cca 140 kW, pričom pri 50 % SoC už bol výkon iba 110 kW. To je v porovnaní so 170 kW Blade batérie ohromný rozdiel.
Výsledkom tejto fantastickej nabíjacej krivky je, že Model Y s Blade batériou od BYD sa nabil z 11 na 71 % za 15 minút. Pri maximálnej, 170 kW rýchlosti nabíjania “dokáže” majiteľ dobiť až 1200 km dojazdu za hodinu.
Dôležitá je cena
Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD sú v mnohých ohľadoch revolučné. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti súčasným a bežne používaným batériám v elektromobiloch je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články a segmentované moduly, pri BYD sa spomínané moduly nenachádzajú.
Výrazný náskok má hlavne v cene samotných batérií. Konkurenční výrobcovia dokážu produkovať LFP batérie s cenou 85 € za jednu kilowatthodinu. Spoločnosť CATL, ďalší dodávateľ batérií pre Teslu, ich vyrába za 75 € za kilowatthodinu.
BYD dokáže vyrábať svoje Blade batérie s cenou 55 € za jednu kilowatthodinu, 100 kWh batéria by v takomto prípade stála 5500 €. Čínsky výrobca údajne dokáže ísť s touto cenou ešte nižšie, čoskoro totiž začne vyrábať batérie na báze sodíkových iónov alebo prizmatické články bez vzácneho a drahého kobaltu.
Výroba takýchto batérií je až o 30 % lacnejšia v porovnaní s lítium-iónovými batériami, ktoré sa v elektromobiloch využívajú dnes. Cena za jednu kilowatthodinu by sa tak mohla dostať pod magických 40 €.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené