Trh s autami hlási vážny problém. Vozidlá zdraželi, jeden typ pohonu sa vymyká štandardom
Slovenská asociácia pre elektromobilitu v tlačovej správe upozorňuje na dôležitý vývoj v oblasti automobilovej výroby a aj keď tento sektor naďalej zápasí s problémami, Nemecko má preň pár dobrých správ týkajúcich sa najmä elektromobilov. Budúci rok pritom prinesie pre automobilky ďalšie zásadné výzvy, ktorých nesplnenie ich bude stáť obrovské financie, potenciálne miliardy eur.
Nemecko má aj dobré správy
Na začiatok je nutné povedať, že predaje áut v Európe klesli v porovnaní s predpandemickým obdobím až o dva milióny ročne, čo je porovnateľné so zatvorením šiestich veľkých automobilových tovární. Viaceré krajiny kvôli tomu nevyužívajú svoje výrobné kapacity naplno, pričom v Nemecku a Francúzsku je využitá len asi polovica kapacity. Slovensko je na tom o poznanie lepšie, keďže naša krajina využíva až 76 % svojich kapacít.
Ešte horšie je na tom ale napríklad také Taliansko, ktoré využíva svoje výrobné kapacity len na 38 %, pričom na tento pokles má vplyv viacero problematických faktorov. Zásadne napríklad narástli ceny vozidiel. Napríklad v Nemecku bol tento nárast až takmer 40 % pri malých autách a o vyše 55 % pri mikrovozidlách. Faktorov je však viac, ako predlžovanie životnosti áut či nasýtenosť trhu.
Elektromobilita zažíva naďalej rast a v septembri predstavovali čisto elektrické autá v Európe až 20 % všetkých nových vozidiel. Vo viacerých krajinách došlo k prekonaniu predajov benzínových áut a napríklad v Nórsku sa autá so spaľovacími motormi už takmer nepredávajú. Bohužiaľ Slovensko v tomto smere naďalej zastáva, keďže u nás elektromobily tvoria len 2,2 % nových áut.
Dobrou správou, ktorá môže zásadne pomôcť práve Slovensku, je postupné znižovanie cien elektrických áut. Volkswagen ID.3 zlacnel od roku 2022 z 44 000 eur na 29 000 eur a v budúcom roku sa očakáva príchod viacerých lacnejších modelov s cenovkou od 20 000 do 30 000 eur. V Nemecku bolo navyše v septembri vyrobených 140 000 elektromobilov, čo podľa expertov indikuje oživenie trhu.
Ich ekologickosť nemožno poprieť
Je pravda, že výroba elektrického auta je ekologicky náročnejšia, než výroba auta si spaľovacím motorom. Ušetrené emisie pri prevádzke však pomerne rýchlo tieto emisie z výroby vyvážia – na Slovensku už po 13 000 km vďaka dobrému energetickému mixu, ktorý je tvorený najmä čistou jadrovou energiou. V porovnaní s autami so spaľovacími motormi produkujú batériové elektromobily o 66 % až 74 % menej emisií.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené