Trh s autami hlási vážny problém. Vozidlá zdraželi, jeden typ pohonu sa vymyká štandardom
Slovenská asociácia pre elektromobilitu v tlačovej správe upozorňuje na dôležitý vývoj v oblasti automobilovej výroby a aj keď tento sektor naďalej zápasí s problémami, Nemecko má preň pár dobrých správ týkajúcich sa najmä elektromobilov. Budúci rok pritom prinesie pre automobilky ďalšie zásadné výzvy, ktorých nesplnenie ich bude stáť obrovské financie, potenciálne miliardy eur.
Nemecko má aj dobré správy
Na začiatok je nutné povedať, že predaje áut v Európe klesli v porovnaní s predpandemickým obdobím až o dva milióny ročne, čo je porovnateľné so zatvorením šiestich veľkých automobilových tovární. Viaceré krajiny kvôli tomu nevyužívajú svoje výrobné kapacity naplno, pričom v Nemecku a Francúzsku je využitá len asi polovica kapacity. Slovensko je na tom o poznanie lepšie, keďže naša krajina využíva až 76 % svojich kapacít.
Ešte horšie je na tom ale napríklad také Taliansko, ktoré využíva svoje výrobné kapacity len na 38 %, pričom na tento pokles má vplyv viacero problematických faktorov. Zásadne napríklad narástli ceny vozidiel. Napríklad v Nemecku bol tento nárast až takmer 40 % pri malých autách a o vyše 55 % pri mikrovozidlách. Faktorov je však viac, ako predlžovanie životnosti áut či nasýtenosť trhu.
Elektromobilita zažíva naďalej rast a v septembri predstavovali čisto elektrické autá v Európe až 20 % všetkých nových vozidiel. Vo viacerých krajinách došlo k prekonaniu predajov benzínových áut a napríklad v Nórsku sa autá so spaľovacími motormi už takmer nepredávajú. Bohužiaľ Slovensko v tomto smere naďalej zastáva, keďže u nás elektromobily tvoria len 2,2 % nových áut.
Dobrou správou, ktorá môže zásadne pomôcť práve Slovensku, je postupné znižovanie cien elektrických áut. Volkswagen ID.3 zlacnel od roku 2022 z 44 000 eur na 29 000 eur a v budúcom roku sa očakáva príchod viacerých lacnejších modelov s cenovkou od 20 000 do 30 000 eur. V Nemecku bolo navyše v septembri vyrobených 140 000 elektromobilov, čo podľa expertov indikuje oživenie trhu.
Ich ekologickosť nemožno poprieť
Je pravda, že výroba elektrického auta je ekologicky náročnejšia, než výroba auta si spaľovacím motorom. Ušetrené emisie pri prevádzke však pomerne rýchlo tieto emisie z výroby vyvážia – na Slovensku už po 13 000 km vďaka dobrému energetickému mixu, ktorý je tvorený najmä čistou jadrovou energiou. V porovnaní s autami so spaľovacími motormi produkujú batériové elektromobily o 66 % až 74 % menej emisií.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Putin sa môže zamerať na „Achillovu pätu“ NATO: Experti varujú pred odrezaním 3 štátov od spojencov
Slováci dostávajú od štátu o 96-tisíc eur viac, než zaplatia na daniach. Tento model je neudržateľný
MIMORIADNE: Poľský vzdušný priestor narušili ruské drony. Armáda hovorí o agresii
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP