Predaj nových áut v Rusku sa prepadáva vo veľkom a automobilový priemysel v krajine stojí pred jednou z najväčších výziev posledných rokov. Podľa najnovších údajov Asociácie európskych firiem (AEB) sa v marci 2025 predalo len približne 83-tisíc vozidiel, čo predstavuje dramatický pokles o 45 percent v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. A keď sa pozrieme na celý prvý štvrťrok, čísla nie sú o nič ružovejšie. Predaj klesol o 26 percent, teda na 254-tisíc kusov, píše Motor1.

Bude ich musieť zachrániť štát

Z hľadiska vývoja za poslednú dekádu ide podľa AEB o tretí najväčší prepad predaja, aký krajina zažila. Horšie to bolo len v marci 2022, teda krátko po začiatku invázie na Ukrajinu, keď predaje padli o 59 percent, a v roku 2015, kedy sa Rusko zmietalo vo finančnej kríze a trh sa zrútil o 36 percent.

Situácia je natoľko vážna, že v odborných kruhoch sa začína hovoriť o hroziacej systémovej kríze. Predseda Výboru výrobcov automobilov pri AEB, Alexej Kalicev, otvorene varuje, že ak sa trend nezastaví, bude nutná urgentná štátna pomoc. Ako povedal, „pokračovanie súčasného trendu môže viesť ku kríze v odvetví, ktorá si vyžiada neodkladnú podporu zo strany štátu“.

Lada vonku
Wikimedia / Matti Blume, Карягин/Youtube

Kalicev tiež vysvetlil, že zákazníci dúfali v návrat niektorých značiek, ktoré z ruského trhu po začiatku vojny odišli, čo sa však nestalo. Tento stav len zvyšuje objem odloženej spotrebiteľskej dopytu, čo síce môže neskôr priniesť určitý rast, ale momentálne to spôsobuje vákuum, ktoré je pre výrobcov existenčne neudržateľné.

Odišli veľkí hráči

Dôležité je pripomenúť, že zoznam značiek, ktoré z Ruska odišli alebo tam úplne zastavili svoju činnosť, nie je krátky – patria sem Ford, BMW, Lamborghini, Toyota, Mercedes-Benz a ďalší. Niektoré značky len pozastavili predaj, iné predali svoje aktíva alebo platili zamestnancom, aby odišli, len aby si zachovali imidž na globálnom trhu. Tieto rozhodnutia boli dôsledkom sankcií uvalených na Rusko, ktoré okrem iného tvrdo dopadli aj na domácich výrobcov automobilov.

Domáci výrobcovia tak čelia dvojitému úderu – na jednej strane im chýbajú západní partneri, technológie a súčiastky, na druhej strane musia čeliť kolabujúcemu dopytu v krajine, ktorého reštart vyzerá zatiaľ ako veľmi vzdialená možnosť.

Ruský automobilový sektor sa tak nachádza v situácii, kedy bez vonkajšej pomoci a zásadnej stratégie obnovy jednoducho nemusí prežiť. Vláda síce doteraz sľubovala určité stimuly a podporu pre domácich producentov, no realita ukazuje, že ide skôr o kozmetické opatrenia než o systémové riešenie.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP