Príbeh Jeffa Bezosa a jeho spoločnosti Amazon je mnohým známy. Dnes už jedna z najhodnotnejších firiem sveta začala písať svoju históriu pred viac ako 23 rokmi v malej garáži v americkom meste Seattle. Globálna spoločnosť má v súčasnosti 300 miliónov zákazníkov po celom svete, a aby dokázala všetkým poskytnúť najlepšie služby, využíva k tomu tú najmodernejšiu technológiu.

Amazon je pri zohľadnení príjmov (a mnohých ďalších kritérií) svetovo najväčším online predajcom, ktorý prostredníctvom svojho internetového obchodu ponúka neuveriteľne široký sortiment výrobkov. Denne spoločnosť vyexpeduje obrovské množstvo zásielok, a aby bolo možné ich čo najrýchlejšie expedovanie, už pred 15 rokmi začala spoločnosť vyvíjať technologické riešenia, ktoré by uspokojili čoraz väčší dopyt.

Kráľovstvo robotov

Amazon sa začal výraznejšie angažovať vo vývoji robotickej technológie, pričom zlom nastal v roku 2012. Práve vtedy online predajca získal za 775 miliónov dolárov americkú robotickú značku Kiva. Samopohyblivé vidlicové vozíky sa stali základom pre ikonické oranžové roboty, ktoré dnes kraľujú hneď v niekoľkých distribučných centrách Amazonu.

Zobraziť celú galériu (5)
Roboty KIVA, ktoré dokážu uniesť až 600 kg, FonTech

Robotické jednotky využíva spoločnosť vo viac ako 25 centrách po celom svete, pričom 11 z nich sa nachádza v Európe. Okrem Spojeného kráľovstva, Nemecka, Španielska či Talianska je to hneď aj u našich severných susedov.

V Poľsku sa nachádza jedno z centier v meste Wroclav (pri otvorení v roku 2015 bolo vôbec prvé v Európe) a relatívne novým je zariadenie v Štetíne, otvorené v priebehu minulého roka. Práve v tomto meste sa nachádza 3 000 z celkového počtu 100 000 robotických jednotiek Amazon Robotics a spoločnosť nám priblížila, ako toto kráľovstvo robotov vlastne funguje.

Pokročilé technológie pre napĺňanie vysokých kritérií

Implementovaním robotov do svojich distribučných centier sa Amazon usiluje ďalej úspešne napĺňať tri veľké želania zákazníkov – najväčší výber, za čo najnižšiu cenu a doručenie za čo najkratší čas. Spolupráca strojov a ľudí vytvára podmienky práve pre ich efektívne plnenie.

Roboty, ktoré Amazon využíva, sú prispôsobené pre potreby veľkých distribučných centier. Vážia 150 kilogramov, pričom sú schopné prepravovať náklad do váhy 340 kg.

Vďaka svojím schopnostiam umožňujú zväčšiť skladovací priestor až o 50 %. Na pohyb totiž nepotrebujú množstvo „uličiek“ medzi regálmi, kde sú uložené výrobky. Posúvajú sa pod nimi, vyzdvihujú ich a presúvajú po logistickom centre.

Okrem úspory miesta pomáhajú urýchľovať čas spracovania objednávok a znižujú chodenie zamestnancov po priestore centra tým, že presúvajú police priamo k nim. Znižujú tak čas potrebný na uloženie predmetov alebo ich vyzdvihnutie pre nové zákaznícke objednávky. Spracovanie zásielok sa tak v niektorých prípadoch znižuje z hodín na minúty.

Pohyb a orientáciu robotov zabezpečuje ďalšia pokročilá technológia. Každý robot má elektrický výťah s prevodovkou a tromi kamerami. Jedna umiestnená v spodnej časti skenuje QR kódy na zemi, ktoré fungujú ako navigácia. Kamery na prednej a zadnej strane sledujú objekty. Celkovo sa v distibučnom centre v Štetíne nachádza na zemi až 70 000 QR kódov.

Amazon si v takýchto prevádzkach dáva záležať aj na bezpečnosť svojich zamestnancov. Roboti se nepohybujú priamo medzi pracovníkmi, ale na zabezpečenej oddelenej ploche. Majú špeciálne svetelné senzory, ktoré vytvárajú okolo robota akoby neviditeľnú zábranu.

Tieto svetelné senzory ihneď detegujú, pokiaľ by bola táto bezpečnostná zábrana prekročená a robot sa ihneď zastaví. Pokiaľ do daného priestoru vstupuje človek, musí si obliecť špeciálnu vestu, ktorá vysielaným signálom eliminuje riziko kolízie.

Ani tu však bezchybná koordinácia nekončí. Kľúčovú úlohu zohráva softvér, ktorý jednotlivé roboty aj proces odbavovania zásielok riadi. Amazon napríklad využíva systém, ktorý určí najkratšiu a najefektívnejšiu trasu z jedného miesta na druhé a proces SLAM (Scan, Label, Apply, Manifest), ktorý bol vyvinutý samotnou spoločnosťou a výrazne urýchľuje baliaci proces, a pomáha zabezpečiť presné doručenie. Počítačové systémy napríklad pomáhajú pracovníkom ďalej vybrať najefektívnejší obal a tiež namerajú presné množstvo lepiacej pásky pre bezpečný prevoz balíka.

Pomoc zamestnancom aj zákazníkom

Vďaka neustálemu vývoju robotickej technológie sa tak Amazonu darí napĺňať čoraz vyššie nároky a dopyt zákazníkov. Trend v jeho distribučných centrách zároveň ukazuje, akým spôsobom môže aj robotizácia pomáhať vytvárať nové pracovné pozície. Pretože tieto zariadenia musia byť riadené a vyžadujú kontrolu aj údržbu, ich implementácia viedla v distribučných centrách k nárastu pracovných miest.

Podľa údajov Amazonu, od chvíle, keď boli v roku 2012 v USA po prvý raz predstavené robotizované pracoviská, zaznamenali logistické centrá niekoľkonásobné zvýšenie počtu pracovných miest. Aj šesť rozširujúcich sa centier v Európe má časom vytvoriť 8000 nových pracovných miest. Roboti teda v spoločnosti Jeffa Bezosa predstavujú dôležitý prvok, ktorý dopĺňa zamestnancov a zároveň umožňuje zákazníkom využívať vysoký štandard služieb. Amazon a jeho kráľovstvo robotov v budúcnosti dozaista prinesú ďalšie pokrokové technológie.

Pošli nám TIP na článok



Novinky