Plusy

+Obrovské možnosti rozvoja postáv
+Prepracované charaktery jednotlivých postáv
+Možnosť prepínania súbojov medzi ťahovým režimom a režimom v reálnom čase
+Kompletne prepracované ovládanie šité na mieru konzolám
+Pekné grafické spracovanie

Mínusy

-Pomerne jednoduchý príbeh
-Pre nováčikov veľmi náročná hra
-Nedostatočne vysvetlené herné možnosti
-Časté načítavanie
-Časové limity

Keď pred rokom vyšlo skvelé a prepracované RPG s názvom Pathfinder: Kingmaker na PC, nejeden konzolista ostal sklamaný. Takto kvalitných hier na hrdinov sa totiž na konzolách veľa nevyskytuje. O to väčšiu radosť vývojári z Owlcat Games priniesli všetkým hráčom, keď pred niekoľkými dňami vydali titul aj na Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch.

Pathfinder? Veď to som čítal

Značka Pathfinder je v kruhoch hráčov veľmi známa už dlhú dobu. Avšak trochu inak, ako by to mohlo na prvý pohľad vyzerať. Pathfinder je totiž známou sériou herných kníh, tzv. gamebooks, ktoré umožňovali hráčom a zároveň čitateľom prežiť príbeh v koži hlavného hrdinu.

Tieto knihy sú postavené na pravidlách, ktoré sa najviac podobajú pravidlám Dungeons & Dragons v edícii 3,5. Práve kvôli tejto inšpirácii sú herné pravidlá vo svete Pathfinder označované aj ako D&D 3,75.

Práve hra s podtitulom Kingmaker je prvým herným spracovaním, ktoré zavítalo aj mimo svoju papierovú predlohu. Definitívnu edíciu sme mali možnosť otestovať vo verzii pre PlayStation 4. Ide tak o najkomplexnejšiu verziu hry, vďaka ktorej sa do úžasného fantasy univerza môžu ponoriť aj hráči, ktorí preferujú televízor pred monitorom a v ruke majú radšej herný ovládač než myš. Znamená to ale, že je táto verzia aj tou najlepšou?

Neuveriteľné možnosti hry ťa prikovajú k obrazovke na stovky hodín.

Stratené kráľovstvo

Úplný začiatok hry pôsobí až veľmi fádnym dojmom. Vládnuci rod Aldori rozposlal po krajine správu, že hľadá dobrovoľníkov na bojovú výpravu. Na toto volanie si ako správny hrdina odpovedal a dorazil do mesta Restov, kde sa má rozhodnúť, kto pôjde na výpravu do Stolen Lands, aby prinavrátil tento kus krajiny späť jeho vládcom.

Zatiaľ síce netušíš, prečo bola práve táto časť kráľovstva pre niekoho natoľko zaujímavá, že je kvôli nej ochotný vyvolať krvavý konflikt, no časom začnú na povrch prenikať informácie a všetko do seba postupne zapadať. Situáciu však skomplikuje náhle prepadnutie mesta a po úvode, ktorý slúži aj ako základný tutoriál, je určené, že na expedíciu pôjdu 2 skupiny. Ty si súčasťou jednej z nich a čaká ťa dlhá a náročná cesta.

Aj napriek tomu, že dejová zápletka pôsobí značne jednoduchým dojmom, zachraňuje ju forma, akou je príbeh podávaný. Postavy nie sú čierno-biele a celý dej je zaznamenávaný z pohľadu Linzi, ktorá je bardom a zároveň aj členom skupiny, ktorá je pod tvojim velením.

Linzi je vlastne Dungeon Master, ktorá často komentuje dianie a zapisuje to do svojej knihy. Na základe tvojich skutkov v úvode hry sa neskôr sformuje skupina postáv, s ktorými sa vydáš za dobrodružstvom.

Simulácia kartotéky

Ako to už v poriadnej hre na hrdinov chodí, na začiatku si musíš vytvoriť vlastného hrdinu. Vlastne, ak sa ti nechce, nemusíš a môžeš si vybrať z preddefinovaných charakterov. V tom prípade by si sa ale ochudobnil o naozaj detailnú tvorbu postavy.

Na výber je totiž 16 rôznych povolaní, pričom každé z nich má niekoľko rôznych zameraní. V kombinácii s ich ďalšími možnosťami, akými sú napríklad špecializácia na rôzne zbrane, druhy brnenia alebo kúzla si vieš vytvoriť naozaj unikátny charakter.

Vytváranie postavy je hrou samou o sebe a môžeš tým stráviť niekoľko hodín

Po výbere pohlavia, portrétu a povolania si rozdelíš body medzi 6 základných vlastností – sila, obratnosť, odolnosť, inteligencia, múdrosť a charizma. Tu však musíme autorom vytknúť malý počet portrétov, ktoré sú k dispozícii, rovnako ako nemožnosť importu vlastných obrázkov.

Po základom rozdelení bodov sa dostávame k možnosti výberu zručností, schopností a bojových umení, ktoré naša postava ovláda. Úplne nakoniec môžeme určiť smerovanie postavy, teda priamo ovplyvniť, či bude dobrá, zlá alebo neutrálna.

Vzhľadom na veľmi verné prenesenie papierových pravidiel na jednotky a nuly ide o obrovský počet schopností a vlastností, ktoré spolu súvisia a vzájomne sa ovplyvňujú alebo dopĺňajú. Pri vytváraní charakteru sa dajú stráviť hodiny, čo môžeme naozaj potvrdiť aj z vlastnej skúsenosti.

Výhodou takéhoto prepracovaného systému tvorby postáv je, že si naozaj môžeš vytvoriť postavu, aká ti vyhovuje. Samozrejme v rámci pravidiel. Je tu priestor pre hráčov obľubujúcich ohromné množstvo detailov a štatistík, ktoré je možné ovplyvniť vybavením postavy.

Ak štúdiu štatistík a čítaniu jednotlivých popiskov venuješ dostatočný čas, môžeš si vytvoriť postavu, ktorá bude vyvážená a prechod hrou bude plynulý a príjemný.

Súboje sú náročné a ich výsledok závisí od správnej stratégie

Žiaľ, má to aj svoju temnú stránku. Autori totiž tak nejako predpokladajú, že hráči sú D&D pravidiel znalí a vysvetľujú naozaj len základy. Môžeš si tak vytvoriť slabú postavu a tvoj prechod hrou bude poriadne náročný.

Neznamená to však, že je hra určená len pre tých, ktorí majú pravidlá D&D v malíčku. Len im bude ponorenie sa do hry trvať o niečo dlhšie, no vzhľadom na to, že bola pôvodná hra vydaná pred viac než rokom, nie je problém sa dopátrať k detailom, ktoré menej znalým objasnia všetko potrebné.

Na záchranu kráľovstvá potrebujeme hrdinov

Na začiatku hry sa k tebe pridá pár hrdinov. Úvodná skladba skupiny závisí od tvojich činov na začiatku hry. Vykradneš kráľovskú zbrojnicu? Využiješ zmätok a prisvojíš si peniaze, ktoré majú ísť na výplaty vojakov? Presne tieto rozhodnutia určia, kto sa k tebe pridá.

Samozrejme, môžeš ich pomoc odmietnuť a putovať sám, no budeš to mať naozaj ťažké. Obtiažnosť je nastavená vysoko a zoskupenie skupiny, kde sa jednotlivci vzájomne dopĺňajú, je kľúčovém – a to nielen pri súbojoch.

Celkovo môžeš mať naraz aktívnych až 6 členov skupiny vrátane ústrednej postavy. Zvyšných 5 voľných miest môžeš obsadiť postavami, ktoré stretneš v priebehu hry. Je ich viac ako 10 a všetky majú svoj vlastný príbeh.

Môžeš sa s nimi porozprávať a dozvedieť sa tak viac o ich živote a motívoch konania. Veľmi často reagujú na dianie okolo seba a hlavne, reagujú na tvoje činy. Samozrejme, to, koho zaradíš do skupiny a budeš putovať herným svetom, je len a len na tvojom uvážení.

Rôzne postavy majú rôzne povolania. Ich využiteľnosť je teda založená na tom, aké povolanie má tvoj hlavný hrdina. Určite sa ti zíde niekto, kto dokáže odstraňovať pasce a otvárať zamknuté truhly. Takisto, svoje miesto si nájde aj klerik, ktorý lieči zranených a odstrašuje nemŕtvych, ktorých následne rozseká na kúsky bojovník za asistencie ohnivých kúziel mága. Povolania sú klasické a vzájomne sa dopĺňajú.

Ako sme už spomínali, k dispozícii je 16 základných povolaní. Tie sa následne delia podla jednotlivých špecializácií. Bojovník vie byť špecialistom na používanie štítu a plniť tak funkciu tanka alebo môže byť duelista zameraný na odstránenie protivníka. Ideálne v čo najkratšom čase.

Tieto špecializácie majú následne rôzne smerované stromy vývoja a po dosiahnutí potrebnej úrovne tak získavaš prístup k špeciálnym vlastnostiam, útokom alebo v prípade mágov aj kúzelným schopnostiam. Postavy, ktoré priberieš do skupiny už majú tieto povolania určené, ale rozdelovanie bodov do jednotlivých vlastností a ich postupný rozvoj je už plne v tvojich rukách.

Definitívna edícia

Hlavným rozdielom oproti pôvodnej verzii je možnosť prepnúť si súboje do ťahového režimu. Boj si tak užiješ v reálnom čase s možnosťou pauzy alebo si ich hocikedy prepneš do ťahového režimu, kedy je čas zastavený a rozdelený na kolá. Pri ťahových súbojoch vidíš, v akom poradí sa bude útočiť, čo je obrovská výhoda pri plánovaní boja.

Zobraziť celú galériu (25)
screenshot / FonTech

Ťahové súboje dávajú zmysel aj vzhľadom na predlohu hry. Prakticky všetky činnosti, vrátane súbojov, sú postavené na náhodných hodoch kockou, ktoré automaticky prepočítava herný engine. Súboje v reálnom čase mali na každé kolo istý časový limit, takže súboje sa použitím ťahového módu len trochu viac sprehľadnili.

Sú však zábavné, poskytujú dostatok taktických možností a určite ťa potrápia. Celkovo hodnotím tento súbojový systém ako veľmi podarený. Súčasťou Definitívnej edície sú aj dodatočné rozšírenia hry, ktoré sú teraz zdarma. Ide o tieto krátke príbehové dodatky:

  • Pathfinder: Kingmaker – The Wildcards
  • Pathfinder: Kingmaker – Varnhold’s Lot
  • Pathfinder: Kingmaker – Beneath the Stolen Lands
  • Pathfinder: Kingmaker – Bloody Mess
  • Pathfinder: Kingmaker – Arcane Unleashed
  • Pathfinder: Kingmaker – Royal Ascension

Tu sa dostávame k tomu, čo hru do značnej miery odlišuje od konkurencie. Existuje tu totiž ešte jedna vrstva, ktorá dopĺňa prieskumnú a súbojovú zložku. Ide o správu časti krajiny, ktorá ti je pridelená. Je to pomerne prepracovaná forma stratégie, kde musíš správne hospodáriť, budovať nové stavby a posielať hrdinov na výpravy.

Úspech týchto výprav prispieva k rozvoju krajiny, v prípade neúspechu je to naopak. Ak ťa ale táto časť hry nezaujíma, môžeš si nastaviť automatickú správu a venovať sa príbehu, bojom a postavám.

Čo si ale neodpustíme, je výčitka ohľadom časových limitov pri plnení niektorých úloh a správe kráľovstva. Je to niečo, čo do hier na hrdinov príliš nepatrí. Ak totiž niektoré úlohy nesplníš do určitého času, hra pre teba končí a môžeš nahrávať pozíciu.

Rovnako je to aj so správou kráľovstva. Ak sa náhodou vyberieš niekam za dobrodružstvom a nebudeš sa sústrediť na túto zložku hry, má to negatívny dopad a kráľovstvo nájdeš v troskách. Ak napríklad nezastavíš nájazd trollov do určitého času, hra končí. Možnosť vypnutia týchto časových obmedzení by hre jednoznačne prospela.

Tentokrát je to bez chýb

Veľa hráčov sa pri pôvodnej verzii Pathfinder: Kingmaker sťažovalo na technické spracovanie, ktoré trpelo mnohými chybami. Vzhľadom na to, že ide o projekt financovaný komunitou, je to však niečo, čo sa dalo tvorcom odpustiť, najmä s prihladnutí na skutočnosť, že na ich odstránení začali okamžite pracovať. Na konzoly sa tak dostala doladená a oku lahodiaca verzia. Izometrické spracovanie v nás evokuje spomienky na takých RPG velikánov ako sú Baldur’s Gate alebo novší Pillars Of Eternity.

Hra beží na engine Unity a na dianie na obrazovke sa pozerá naozaj dobre. Detailné postavy sú veľmi pekne rozanimované a napríklad vysoká tráva sa krásne vlní. Čo nás ale dostalo najviac je hra svetla a tmy. Vyzerá to veľmi pekne a atmosféru hry to dvíha rapídne hore.

Vizuálna stránka hry sa veľmi podarila a dotvára úžasnú fantasy atmosféru

Hra naviac funguje bez problémov a nestretli sme sa so spomaleniami alebo inými technickými nedostatkami. Rovnako podarená je aj hudobná stránka. Naprieč putovaním ťa budú sprevádzať klasické fantasy motívy, za ktorými stojí niekoľko autorov, medzi inými aj hudobný velikán Inon Zur.

Pre účely konzolovej verzie bolo kompletne prekopané celé rozhranie. Aj keď sme mali spočiatku pochybnosti, či sa podobný titul hodí aj na konzoly, ovládanie nám prešlo rýchlo do ruky a časom sme sa sústredili už len na samotnú hru. Postavy je možné ovládať priamo pomocou analógovej páčky alebo pomocou možností simulácie myši. Obidve možnosti si nájdu svoje uplatnenie, či už pri skúmaní krajiny, alebo súbojoch.

Rezervuj si aspoň 100 hodín

Pathfinder: Kingmaker Definitive Edition je výborným prevedením papierovej formy herných kníh na naše obrazovky. Aj napriek vysokej obťažnosti je to veľmi návyková hra, ktorá ťa pripúta k obrazovke a z voľného času ti bez problémov ukrojí aj 100 hodín. Bohaté možnosti rozvoja postáv ti umožnia vytvoriť si postavu podľa tvojich predstáv.

Následne si kvality svojich hrdinov môžeš otestovať v mnohých súbojoch s nepriateľmi, ktorí skutočne overia tvoje strategické kvality. Svoju strategickú dušu navyše potešíš aj správou kráľovstva. Hra svoj knižný pôvod veľmi efektne prenáša do hry pomocou nádherne spracovaných, interaktívnych animácií, ktoré pripomínajú skutočné knihy.

Hra je však voči nováčikom, hlavne zo začiatku, dosť neprístupná. Autori sa s vysvetľovaním príliš neobťažovali a musíme sa tak uspokojiť len s pomerne strohými popismi vlastností a kúzel. Spomínané časové ohraničenia plnenia úloh by sme tiež radšej v hre nevideli.

Poslednou vecou, ktorá nám vadila, je časté načítavanie hry. Nahrávanie síce netrvá dlho, no pri cestovaní po mape si ho užiješ pri každom náhodnom súboji alebo vstupe do novej oblasti. Nie je to však nič, čo by kazilo výsledný dojem z veľmi podarenej hry.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú