Od vydania slovenského projektu na oslavu tridsiatich rokov od nežnej revolúcie ubehlo už niekoľko dní. Ako sa však Vivat Sloboda, hre zasadenej do otvorenej Bratislavy roku 1989, darí? 

Od nežnej revolúcie tento november ubehlo už 30 rokov a keďže ide o jeden z najzakladanejších okamihov modernej histórie Slovenska, každý by mal vedieť, čo štrnganie kľúčov na námestiach vtedy znamenalo. K rozširovaniu povedomia o 17. novembri 1989 sa pridali aj slovenskí študenti za podpory grantu od O2 s ich projektom Vivat Sloboda.

V hre si zasadáš za volant taxíka v hlavnom meste našej nádhernej krajiny a ak sa hneď na začiatku vykašleš na svoje zákazky, môžeš si voľne brázdiť ulice takmer identickej Bratislavy. Tie, aj keď pôsobia prázdnejším dojmom, dokážu ti vyčariť nostalgický pocit tohto obdobia a neraz sa prichytíš pri tom, ako sa ti dvíha kútik na pere pri spoznávaní reálnej ulice alebo budovy. Hra je spracovaná v Unity engine, takže Bratislava vyznieva skôr minimalizmom než reálne, no myslíme si, že k takémuto edukatívnemu výletu do minulosti to rozhodne sedí.

Minimalistický kabát Vivat Sloboda sa nám pozdáva, horšie je na tom už hnací motor pod kapotou hry. Aj keď sa po hlavnom meste môžeš premávať voľne koľko chceš, kampaň pozostáva len z dvoch taxikárskych zákaziek, ktoré by aj tomu najhoršiemu šoférovi v súčasnej preplnenej Bratislave zabrali maximálne 10 minút. Našťastie, aj v tomto smere to autori zobrali vzdelávacím prúdom.

V prvej zákazke zvezieš straníckeho pohlavára, ktorý sa sťažuje na vtedajšiu situáciu škôl a študentov, v druhej zase skupinku mladých študentov, takisto komentujúcich situáciu v štáte, ale všeobecnejšie. Tu sa dostávame k prvým problémom Vivat Sloboda, keďže jednotlivé nahrávky pôsobia extrémne neprofesionálnym dojmom. Mali sme pocit, ako keby títo herci komentujúci skutočné situácie tejto doby nahrávali ich repliky v otvorených halách na mobilné telefóny. Okrem ozveny týchto nahrávok nám vadila aj nekonzistencia kvality nahrávok a konfrontácia s vrčiacim zvukom motora, kedy sme mali problém vôbec rozumieť, čo sa pasažieri snažia povedať.

Priebeh týchto dvoch jázd si môžeš predstaviť ako v hociktorom GTA, kedy po navigovaní za strelkou kompasu dorazíš do modrého kruhu na ceste a ukončíš svoju jazdu. Medzi jazdami ti hrá rádio, prerušované pôvodnými nahrávkami Československého rozhlasu a Hlasom Ameriky, ktoré by sme si rovnako viac užili, ak by nám do toho nevrčala naša Škodovka, teda v podaní Vivat Sloboda taxík značky Smola.

Od projektu sme nečakali nič viac ako prijateľnejšie podanie minulosti mladším generáciám. Od fyziky správania sa automobilu sme nečakali veľa, no neviditeľné steny, do ktorých sme narážali aj niekoľko metrov od objektov sa pevne veríme, že v budúcich iteráciách hry vyriešia. Rovnako veríme, že pri rozširovaní hry autori nezabudnú na stabilitu titulu – hra nám za tak krátku hrateľnú dobu stihla dvakrát padnúť.

Nenechaj si ujsť
Recenzia | Aký je 108 MPx fotoaparát v realite? Väčší marketing ako reálny úspech

Zobraziť celú galériu (6)
Hlavným hrdinom hry je bezmenný taxikár

Dočkáme sa v ďalších rozšíreniach hry bratislavského GTA? To skôr nie, ale aj tak ide o príjemné nazretie sa do minulosti a o skvelý nástroj podávania informácií ostatným generáciám. Aj napriek menším technickým nedostatkom ide o vynikajúci základný kameň edukatívneho nástroja, ktorý po vyladení zvukovej stránky a doplnení hrateľného obsahu môže dostať dvojicu študentov na videohernú mapu Slovenska. Hra je dostupná zdarma na webe vivatsloboda.sk

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú