V tomto texte boli použité materiály TASR.

Japonská automobilka Nissan oznámila za druhý účtovný štvrťrok výraznú stratu, ktorú pripisuje najmä negatívnemu vplyvu amerických ciel na dovoz vozidiel. Napriek tomu vedenie spoločnosti tvrdí, že značku čaká stabilizácia a v ďalších rokoch sa plánuje vrátiť k zisku.

Nissan uzavrel štvrťrok končiaci sa v septembri s čistou stratou 106 miliárd jenov, čo predstavuje približne 600 miliónov eur. Prevádzkový zisk dosiahol 52 miliárd jenov a tržby klesli o 3,8 %. Podľa generálneho riaditeľa Ivana Espinosu by bol však výsledok na prevádzkovej úrovni vyrovnaný, ak by neprišli americké clá.

Dopad americkej obchodnej politiky je pre Nissan obzvlášť citeľný. Automobilka patrí medzi japonských výrobcov, ktorí sa na export do Spojených štátov spoliehajú najviac. Aj keď sa USA a Japonsko v júli dohodli na znížení ciel, z pôvodne hroziacich 25 % na 15 %, pre automobily zostala vyššia sadzba 27,5 %, ktorá sa znížila až v druhej polovici septembra. Tento oneskorený efekt spôsobil, že vývoz japonských áut do USA klesol v septembri medziročne o 24 %, čo tvrdo zasiahlo celé odvetvie.

Náročný rok, ale nádej na zlepšenie

Automobilka už minulý týždeň upozornila, že vo finančnom roku končiacom v marci 2026 očakáva prevádzkovú stratu 275 miliárd jenov. Nissan preto pokračuje v úsporných opatreniach a prehodnocuje investície, pričom sa chce viac sústrediť na elektrifikáciu a ziskové trhy.

Aj napriek nepriaznivým číslam vedenie spoločnosti tvrdí, že základné piliere oživenia zostávajú pevné. Espinosa zdôraznil, že bez vonkajších vplyvov, ako sú clá a výkyvy výmenných kurzov, by sa Nissan už teraz pohyboval v čiernych číslach.

Automobilka sa tak snaží udržať kurz transformácie, ktorý zahŕňa zníženie výrobných nákladov, posilnenie technologických partnerstiev a prechod na novú generáciu elektromobilov a hybridov.

Napriek aktuálnym stratám chce Nissan v nasledujúcich rokoch využiť meniace sa globálne trhové podmienky vo svoj prospech – a potvrdiť, že jeho éra po reštrukturalizácii ešte zďaleka nie je na konci.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP