V tomto texte boli použité materiály TASR.

Americká automobilka Tesla sa snaží získať späť zákazníkov na európskom trhu, kde jej predaj v posledných mesiacoch citeľne klesá. Najnovším krokom Elona Muska je uvedenie lacnejšej verzie Modelu Y, ktorá sa bude v Nemecku predávať už od 39 999 eur. Ide o približne o 10 000 eur menej ako stojí súčasná „prémiová“ verzia.

Tesla tak reaguje na rastúcu konkurenciu v segmente dostupnejších elektromobilov, kde čoraz viac dominujú čínske značky ako BYD, MG či NIO, ale aj tradičné európske automobilky. Nová „štandardná“ verzia Modelu Y má podľa automobilky pohon zadných kolies a dojazd 534 kilometrov, čo je o niečo menej než pri výbavovo bohatšom modeli s pohonom všetkých kolies, ktorý zvládne až 622 kilometrov na jedno nabitie.

Elon Musk pritom ešte pred pár rokmi sľuboval, že Tesla prinesie na trh úplne nový, lacný elektromobil s cenou okolo 25 000 dolárov (zhruba 21 500 eur). Od tohto plánu však vlani ustúpil. Namiesto úplne novej platformy sa Tesla rozhodla pre cenovo dostupnejšie verzie existujúcich modelov, čo je podľa odborníkov rýchlejší spôsob, ako reagovať na pokles dopytu.

Podľa údajov agentúry DPA sa Tesla v Európe v roku 2024 stretla s výrazným poklesom predaja, najmä v Nemecku, ktoré je jej najväčším trhom na kontinente. Počas prvých deviatich mesiacov tohto roka klesli registrácie nových vozidiel o približne polovicu, na 14 845 kusov. V septembri sa situácia mierne zlepšila – Tesla zaregistrovala viac než 3400 vozidiel, čo znamenalo pokles o 9,4 % v porovnaní s minulým rokom.

Aj napriek tomu sa automobilka udržala v top trojke najpredávanejších značiek elektromobilov v Nemecku, za Volkswagenom a Škodou, no pred Seatom.

Model Y, ktorý sa vyrába v gigafabrike Grünheide pri Berlíne, je v Európe dlhodobo najpredávanejším modelom Tesly. Nová verzia by mohla jeho pozíciu ešte posilniť, najmä ak zákazníci uprednostnia nižšiu cenu pred maximálnym dojazdom a výbavou.

Analytici však upozorňujú, že zníženie cien môže mať aj negatívny dopad – Tesla sa tým síce pokúsi získať väčší trhový podiel, no znižuje si tým aj marže, ktoré boli doteraz jej najväčšou výhodou oproti tradičným výrobcom. Napriek tomu sa Musk netají ambíciou, že Model Y má zostať najpredávanejším elektromobilom sveta aj v roku 2025.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP