Sony oficiálne potvrdilo prvé technické detaily o budúcej generácii konzoly PlayStation. Nová konzola vzniká v rámci projektu Amethyst a jeho hlavný architekt Mark Cerny v spolupráci s AMD priblížil tri hlavné piliere, o ktoré sa bude PlayStation 6 opierať. Zároveň naznačil, že konzola sa na trh v dohľadnej dobe určite nedostane.

Chcú sa priblížiť špičkovým grafikám

Mark Cerny v novej prezentácii odhalil plány na zlepšenie výkonu pripravovanej hernej konzoly. PlayStation 6 bude zvýšenie grafického výkonu stavať na troch hlavných vylepšeniach. Prvou zásadnou novinkou sú takzvané Neural Arrays. Ide o prepracovanú architektúru grafického čipu, ktorá umožní jednotlivým výpočtovým jednotkám GPU spolupracovať ako jeden celok.

V praxi to znamená, že konzola bude schopná efektívnejšie spracovávať náročné úlohy ako upscaling obrazu či odstraňovanie šumu pri ray tracingových efektoch. Výsledkom má byť vyššia kvalita obrazu bez výrazného dopadu na výkon. Neural Arrays podľa Cerneho a AMD predstavujú nový spôsob, ako využiť strojové učenie priamo v grafickom výpočte, čím sa otvárajú dvere k realistickejšiemu vizuálu a plynulejšiemu zážitku.

ps6 mozny dizajn
PlayStation 6 Concept (Tweaktown)

Druhou technológiou sú Radiance Cores. Tie predstavujú dedikované hardvérové bloky určené výhradne na spracovanie svetelných efektov, ako je ray tracing a path tracing. Vďaka tomu bude konzola schopná realisticky simulovať svetelné podmienky v reálnom čase, čo je dnes doménou len najvýkonnejších grafických kariet na PC.

Radiance Cores majú výrazne zrýchliť výpočty spojené s trasovaním lúčov, čím chce Sony dosiahnuť vyššiu vizuálnu  kvalitu bez kompromisov v snímkovaní.

Tretím pilierom budúcej konzoly je Universal Compression. Nová technológia má za úlohu optimalizovať tok dát medzi pamäťou a GPU. Využíva inteligentné kompresné algoritmy, ktoré dokážu zmenšiť objem prenášaných informácií bez straty kvality.

Nová konzola bude vďaka tomu schopná spracovať viac detailov pri vyššej snímkovej frekvencii, čo sa prejaví na plynulosti a vizuálnej kvalite hier. Universal Compression má zároveň znížiť nároky na pamäťovú priepustnosť, čím sa eliminuje jedno z hlavných výkonových obmedzení dnešných konzol.

Ešte si na ňu počkáme

Podľa hlavného architekta PlayStation Marka Cerneho ide o technológie, ktoré vznikajú v úzkej spolupráci s vývojármi hier. „Naším cieľom je vytvoriť hardvér, ktorý bude nielen výkonný, ale aj praktický pre vývojárov. Chceme, aby mohli naplno využiť potenciál novej generácie bez toho, aby museli meniť svoje pracovné postupy,“ uviedol Cerny.

Zároveň dodal, že vývoj je zatiaľ len v simulačnej fáze. „Je to samozrejme ešte veľmi skoré štádium. Tieto technológie zatiaľ existujú len v simuláciách, ale výsledky sú veľmi sľubné. Teším sa, že ich o niekoľko rokov budeme môcť priniesť do budúcej konzoly,“ doplnil v rozhovore.

Práve fráza „o niekoľko rokov“ rozvírila špekulácie o tom, kedy sa PS6 dostane na trh. Väčšina analytikov sa zhoduje, že realistický termín je koniec roka 2028, čo by korešpondovalo so sedemročným cyklom, ktorý Sony dodržiavalo pri predchádzajúcich generáciách. Cerny zatiaľ žiadne časové okno nepotvrdil, vieme len, že vývoj konzoly je stále v ranom štádiu.

Možno príde náhrada

Kým sa PS6 stane realitou, hráči sa možno dočkajú iného hardvérového prekvapenia. V zákulisí sa čoraz častejšie hovorí o novom handheld zariadení od Sony, ktoré by mohlo nadviazať na predajný úspech PlayStation Portal. Podľa dostupných informácií má ísť o samostatné prenosné zariadenie, ktoré by dokázalo spúšťať vybrané PS5 tituly bez nutnosti streamovania.

Hovorí sa tiež, že Sony testuje rôzne varianty výkonu a dizajnu, pričom cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou, výdržou batérie a kompatibilitou s existujúcim ekosystémom PlayStation. Niektoré zdroje naznačujú, že handheld by mohol podporovať aj cloudové hranie, čím by sa stal ideálnym spoločníkom na cesty.

Čítajte viac z kategórie: Hry

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP