Z Veľkej Británie prichádza zásadný krok k ekologickejšej lodnej doprave. Spoločnosť BAR Technologies, so sídlom v Portsmouth, potvrdila inštaláciu revolučného systému WindWings na dvojicu novo postavených lodí typu LR2, tankerov Suzuka a Long Beach. Ide o prvé veľkorozmerné nasadenie veternej asistovanej technológie na tejto triede lodí, pričom cieľom je dramaticky znížiť spotrebu paliva a emisie oxidu uhličitého. Téme sa venoval portál Interesting Engineering.

Tankery dostanú krídla

Tankery s dĺžkou až 250 metrov budú vybavené dvoma obrovskými „krídlami“ vysokými 37,5 metra, ktoré využívajú princípy aerodynamiky podobné tým, aké poznáme z komerčného letectva, konkrétne ide o Bernoulliho zákon. Výroba má oficiálne začať už v novembri 2025 počas tradičného ceremoniálu rezania ocele a samotné lode by mali byť odovzdané do prevádzky začiatkom roku 2027.

Generálny riaditeľ BAR Technologies John Cooper vyzdvihol význam tejto technológie, ktorá podľa neho predstavuje skutočný prelom vo využívaní vetra ako zdroja energie pre námornú dopravu. „Ukazuje sa, že technológia je škálovateľná a vhodná aj popri duálnych palivových systémoch. Vietor už nie je len experiment či vízia budúcnosti – je to reálny zdroj energie pripravený priniesť výsledky už dnes,“ uviedol.

Zreduujú 2 300 ton CO2

Tankery triedy LR2 sa najčastejšie používajú na prepravu rafinovaných ropných produktov a chemikálií, čo z tejto aplikácie robí mimoriadne dôležitý krok smerom k dekarbonizácii tohto vysoko energeticky náročného segmentu. Cieľom je nielen pilotné nasadenie, ale vytvorenie štandardu pre udržateľnú námornú dopravu budúcnosti.

Podľa výpočtov BAR Technologies dokáže každý WindWings tanker denne ušetriť približne tri tony paliva, čo za rok predstavuje redukciu až 2 300 ton CO2. Táto úspora sa prirovnáva k ekologickému efektu vyradenia viac ako 500 osobných automobilov z ciest. Ide teda o reálne čísla, ktoré priamo podporujú plnenie cieľov Medzinárodnej námornej organizácie (IMO) pre rok 2030, konkrétne 20 % redukciu emisií skleníkových plynov a 40 % zníženie uhlíkovej intenzity oproti úrovni z roku 2008.

Obe lode budú plávať pod vlajkou Marshallových ostrovov. Výkonný viceprezident Bureau Veritas Matthieu de Tugny zdôraznil, že bezpečnosť je pri zavádzaní nových technológií zásadná a klasifikačný rámec Veritas zabezpečí, že lode budú spĺňať najvyššie štandardy štrukturálnej integrity, bezpečnosti a udržateľnosti.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP