V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Hoci výroba udržateľného leteckého paliva (SAF – Sustainable Aviation Fuel) v roku 2025 dosiahne dvojnásobok súčasnej úrovne, letecký priemysel má k svojmu cieľu nulových emisií stále poriadne ďaleko. Vyplýva to z údajov Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA). Očakáva sa, že v roku 2025 sa vyrobí približne dva milióny ton udržateľného paliva.

To síce znie ako pokrok, no v skutočnosti to predstavuje iba 0,7 % celkovej spotreby paliva leteckých spoločností. Znamená to, že aj keď sa výroba zvýši, SAF bude naďalej len kvapkou v mori globálnej leteckej spotreby. Generálny riaditeľ IATA Willie Walsh varuje, že tempo pokroku je neuspokojivé. „Tempo pokroku pri zvyšovaní výroby a zlepšovaní efektívnosti pri znižovaní nákladov sa musí zrýchliť,“ uviedol vo vyhlásení. Ako dodal, aj tento malý nárast podielu SAF zvýši náklady na palivo o 4,4 miliardy amerických dolárov (približne 3,88 miliardy eur).

Nulové emisie do roku 2050

Letecký priemysel si v roku 2021 stanovil ambiciózny cieľ, dosiahnuť do roku 2050 nulové čisté emisie skleníkových plynov. Základným pilierom tejto stratégie je postupný prechod z klasického leteckého paliva na udržateľné alternatívy. Tie sa vyrábajú napríklad z použitých rastlinných olejov, živočíšneho tuku, komunálneho odpadu či biomasy.

Výzvou však ostáva nielen obmedzená dostupnosť týchto surovín, ale aj ich vysoká cena. SAF je aktuálne výrazne drahšie ako bežné fosílne palivo, čo odrádza mnohé letecké spoločnosti od jeho širšieho využitia. Navyše, investície do výrobných kapacít zatiaľ nedosahujú úroveň potrebnú na zásadný obrat v celom odvetví.

Youtube / MUC-Spotter

Budúcnosť lietania visí na inováciách

Aj keď letecký priemysel opakovane deklaruje svoju vôľu znižovať emisie, bez výraznejšej podpory vlád, výskumu a nových technológií to nepôjde. SAF je momentálne najrealistickejším riešením na dekarbonizáciu letectva, no len za predpokladu, že jeho výroba bude masívne rozšírená a jeho cena klesne.

Zatiaľ to však vyzerá, že ak sa nezrýchli vývoj ani investície, cieľ „nulových emisií do 2050“ ostane len na papieri. A to je problém nielen pre letecké spoločnosti, ale aj pre celý svet, ktorý sa snaží spomaliť klimatické zmeny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP