Vedci z MIT vyvinuli riešenie, ktoré by ocenili v mnohých štátoch. Ich technológia môže až trojnásobne predĺžiť životnosť mostov a ďalších betónových konštrukcií. Vyvinuli ochrannú vrstvu, ktorá zvyšuje odolnosť ocele voči korózii, čo podľa zakladateľov znamená zásadnú zmenu v tom, ako dlho môže infraštruktúra bezpečne slúžiť. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Vydrží celé storočie

Zásadným problémom starnúcej infraštruktúry je skrytá, ale veľmi účinná hrozba, akou je korózia. Keď oceľové výstuže v betóne začnú hrdzavieť, rozťahujú sa, praskajú betón a postupne narúšajú statiku celej stavby. To je podľa Americkej asociácie cestných a dopravných staviteľov hlavným dôvodom, prečo každý tretí most v krajine potrebuje opravu alebo výmenu.

Startup Allium Engineering, ktorý založili doktorandi z MIT tvrdí, že má riešenie. Ich technológia spočíva v nanesení tenkej vrstvy nehrdzavejúcej ocele na klasické výstuže, čím ich chráni pred koróziou a predlžuje ich životnosť. Ochranná vrstva je dostatočne odolná a zároveň nepredstavuje výrazné navýšenie nákladov.

most
MIT

„V Spojených štátoch vydrží typický most asi 30 rokov. My hovoríme o životnosti 100 rokov,“ tvrdí Steven Jepeal, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Allium Engineering.

Firma svoju technológiu dokáže integrovať priamo do existujúcich hutníckych procesov bez nutnosti meniť zabehnuté výrobné linky.

„Náš systém vkladáme priamo do oceliarní, ktoré tak nemusia meniť svoj výrobný postup,“ vysvetľuje Jepeal. Výsledkom je odolná výstuž, ktorá sa vyrába prakticky rovnakým spôsobom ako bežná, ale vydrží výrazne dlhšie.

Ušetrí financie

Jepeal prirovnáva proces k priemyselnej výrobe cestovín. Oceľ sa zahrieva a následne valcuje do potrebného tvaru, pričom sa na ňu nanesie ochranná vrstva nehrdzavejúcej ocele. Firma tak dokázala vyriešiť, ako vytvoriť antikoróznu výstuž bez toho, aby to výrazne zdražilo výrobu alebo narušilo bežný chod oceliarne.

Firma zatiaľ dodala približne 45 ton nerezovej betonárskej výstuže do rôznych stavebných projektov po celých Spojených štátoch. Ich prvé zariadenie má ročnú kapacitu okolo 1 000 ton a spoločnosť plánuje vybudovať ďalšie závody v blízkosti partnerských hutí, aby mohla svoju technológiu ešte viac rozšíriť.

Technológiu by zrejme ocenili mnohé krajiny, ktoré majú problém s rozpadajúcimi sa mostmi. Dlhšia životnosť znamená menej opráv, nižšie náklady pre štát a vyššiu bezpečnosť pre každodenných používateľov ciest a mostov.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP