V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Americký výrobca lietadiel Boeing očakáva, že v najbližších mesiacoch bude udržiavať výrobu svojho kľúčového modelu 737 MAX na úrovni 38 kusov mesačne. Oznámil to viceprezident pre kvalitu komerčných lietadiel Doug Ackerman počas stretnutia s novinármi. Stabilizácia produkcie prichádza po sérii vážnych incidentov, ktoré otriasli reputáciou spoločnosti a vyvolali intenzívnu reakciu regulačných úradov.

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) obmedzil výrobu 737 MAX po incidente z januára 2024, keď na lietadle spoločnosti Alaska Airlines počas letu vypadol bočný panel v mieste únikového východu. Tento incident znovu rozvíril diskusiu o bezpečnosti tohto modelu a zintenzívnil kontrolu kvality vo výrobe.

Finančné straty a tlak na obnovu výroby

Boeing sa momentálne nachádza v zložitej finančnej situácii – v minulom roku zaznamenal stratu takmer 12 miliárd dolárov (približne 10,67 miliardy eur), čo výrazne obmedzilo jeho schopnosť investovať do vývoja a inovácií. Zvýšenie výroby modelov 737 MAX je preto kľúčové pre obnovenie finančnej stability a získanie likvidity prostredníctvom nových objednávok.

Aj keď spoločnosť formálne nekomentovala konkrétne výrobné čísla, podľa zdrojov oboznámených so situáciou sa Boeing nachádza na dobrej ceste vyrobiť v tomto mesiaci približne 38 kusov 737 MAX. Podľa generálnej riaditeľky Kelly Ortbergovej však firma musí najprv preukázať, že dokáže dlhodobo udržať tento výrobný objem, kým požiada FAA o zrušenie výrobného limitu. „Len čo bude výroba prebiehať hladko, obnovia sa aj práce na pridaní štvrtej výrobnej linky,“ uviedol Ackerman. Rozšírenie kapacít má umožniť firme flexibilnejšie reagovať na dopyt, no podmienkou zostáva dôvera regulačných orgánov, že Boeing má procesy kvality pod kontrolou.

Boeing

Podľa výročnej správy spoločnosť zaznamenáva stabilný pokrok vo všetkých šiestich metrikách kvality a bezpečnosti výroby, ktoré spoločne definovali Boeing a regulačné orgány. Využitie nových technológií pritom zohráva kľúčovú úlohu – Boeing napríklad používa strojové učenie na včasnú identifikáciu možných problémov v dodávateľskom reťazci, čo mu umožňuje zasiahnuť ešte predtým, než sa nedostatky premietnu do hotových lietadiel.

Dôvera zákazníkov ako kľúčový cieľ

Aj keď technické ukazovatele naznačujú zlepšenie, Boeing stále čelí výzve obnoviť dôveru verejnosti, zákazníkov a regulačných úradov. Incidenty z posledných rokov, vrátane dvoch tragických havárií modelu 737 MAX v rokoch 2018 a 2019, zanechali trvalú stopu na vnímaní bezpečnosti značky.

Obmedzenie produkcie, dôsledné zameranie na kvalitu a otvorenosť voči regulačným inštitúciám však naznačujú, že Boeing sa snaží o systematickú obnovu reputácie. Stabilizácia výroby na úrovni 38 lietadiel mesačne je len prvým krokom – dôležité bude, ako spoločnosť zvládne dlhodobé výzvy v oblasti bezpečnosti, inovácií a transparentnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP