V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Od 1. júla 2025 sa na Slovensku zásadne mení systém výberu mýta. V platnosť vstupuje nová legislatíva, ktorá zohľadní aj množstvo vypusteného oxidu uhličitého (CO2) z nákladných vozidiel. Ide o súčasť transpozície európskej smernice Eurovignette, ktorá má za cieľ spravodlivejšie a ekologickejšie nastavenie poplatkov za používanie cestnej siete.

Po novom budú nákladné vozidlá rozdelené do piatich emisných tried. Vozidlá s nižšími emisiami budú zaradené do vyšších tried, čím získajú výhodnejšiu sadzbu mýta. To znamená, že čím je vozidlo ekologickejšie, tým menej zaplatí. Naopak, vozidlá s vyšším dopadom na životné prostredie sa pripravia na vyššie sadzby. Presnú emisnú triedu si môžu dopravcovia overiť cez vyhľadávač na oficiálnej stránke www.emyto.sk.

Rozdelenie do emisných tried

Výrazné výhody získajú aj elektrické a vodíkové vozidlá, ktoré budú automaticky zaradiť do najvyššej emisnej triedy. Zároveň sa automaticky priraďujú do najnižšej triedy všetky nákladné autá a autobusy kategórií M2 a M3, ktoré boli prvýkrát zaevidované pred 1. júlom 2019. Tieto zmeny majú stimulovať obnovu vozového parku smerom k čistejším technológiám.

Nový systém nie je len o výbere poplatkov, ale aj o ich zmysluplnom využití. Časť mýta, ktorá je priamo spojená s emisným zaťažením, bude podľa smernice investovaná výhradne do environmentálnych projektov. Medzi ne patrí napríklad obnova mokradí, budovanie ekoduktov, ktoré zabezpečujú migráciu zvierat ponad cesty, či výstavba protihlukových stien v blízkosti diaľnic.

BMW

O pripravovaných zmenách pravidelne informuje Národná diaľničná spoločnosť. Tá zároveň pripomína, že zavedenie smernice prichádza po dlhoročných debatách a legislatívnych konzultáciách s odborníkmi aj zástupcami dopravného sektora. Európska smernica sa začala prerokúvať už v roku 2017 a slovenský parlament ju schválil až v roku 2024. Slovensko sa tak zaraďuje medzi posledné členské štáty Európskej únie, ktoré novinku implementujú, no zároveň tvrdí, že dopad na samotných dopravcov bude jeden z najnižších v regióne.

Slovensko s jedným z najnižších mýt v regióne

V marci 2024 sa navyše slovenský trh s výberom mýta otvoril konkurencii. Kým doteraz systém spravovala len jedna firma, dnes si môžu dopravcovia vybrať z piatich poskytovateľov mýtnych služieb. NDS však zdôrazňuje, že nové výpočty mýta neprinášajú vyššie príjmy pre týchto prevádzkovateľov.

Z posledných úprav cien vyplýva, že Slovensko patrí v rámci strednej Európy medzi krajiny s najnižším mýtom. Napriek tomu si štát zachováva stabilný výnos – podľa údajov ide 21 % z vybraného mýta na údržbu diaľnic a 19 % tvorí tzv. envirozložka, smerovaná do zelených projektov. Predchádzajúce sadzby mýta platili ešte od januára 2019 a posledná úprava prebehla v roku 2024.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP